Zákon o podpoře bydlení prošel Sněmovnou a zamířil k projednání do Senátu

Zákon o podpoře bydlení po schválení Poslaneckou sněmovnou čeká na projednání Senátem. Poslanecké sněmovně jej společně předložilo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Cílem přijetí zákona má být zabránění zhoršování bytové nouze, přičemž důraz má být kladen především na prevenci. Zákon cílí zejména na pomoc rodinám s dětmi a seniorům, kteří patří k nejohroženějším skupinám.

Zákon o podpoře bydlení, který slibovalo programové prohlášení vlády, je součástí široké reformy MMR – Bydlení pro život, jejímž cílem je dlouhodobě zvýšit dostupnost bydlení. Pokud zákon projde Senátem, mohl by začít platit od poloviny roku 2025.

Komu zákon pomůže

 

  • Osobám v bytové nouzi – cílem je snížit do 10 let jejich počet nejméně o 30 %. V současné době se ve stavu bytové nouze na území ČR nachází přibližně 154 000 lidí, z nichž více než dvě třetiny tvoří rodiny s dětmi.
  • Osobám ohroženým ztrátou bydlení, v energetické chudobě nebo s nadměrnými náklady na bydlení – až 120 000 domácností ročně využije poradenství v oblasti bydlení. Ztrátou bydlení jsou nejvíce ohroženi senioři, samoživitelé, děti a oběti domácího násilí. Dle odhadů se tato realita může týkat zhruba 1,5 milionu obyvatel. Do této skupiny přitom nyní nespadají pouze nízkopříjmoví jedinci a rodiny, ale její nezanedbatelnou část tvoří také střední třída.

Hlavní nástroje zákona

Kontaktní místa pro bydlení (vznikne jich celkem 115)
Kontaktní místo pro bydlení může navštívit kdokoliv, kdo je v bytové nouzi, nebo mu hrozí a potřebuje poradit v řešení své situace. Kontaktních míst bude více především v lokalitách, kde žije více osob ohrožených ztrátou bydlení v porovnání s jinými regiony. Systém těchto kontaktních míst bude jednotný. Podobný systém se již osvědčil v zahraničí (Velká Británie) a funguje také v některých českých městech (šest městských částí Prahy, Plzeň, Liberec, Most, Brno, Jihlava, Písek, Ostrava, České Budějovice). 

Systém garancí pro soukromé majitele a kompenzací pro obce pronajímající byty v rámci obecního podporovaného bydlení.

Toto opatření má fungovat jako motivace pro zvýšení nabídky nájemních bytů na trhu. Nárok na určité garance podpůrných opatření budou mít soukromí pronajímatelé, kteří pronajmou svoji nemovitost výše zmíněným cílovým skupinám. Vlastníkům bytu, kteří jej pronajímají, však zákon ukládá povinnost doložit svoji bezdlužnost vůči společenství vlastníků. Obdobně
budou kompenzovány také obce, které vyčlení část svého bytového fondu pro cílové skupiny. Tento systém je rovněž úspěšně zaveden v zahraničí (Belgie, Francie) i v některých českých
městech a regionech: Ostravsko, Most, Praha, Ústí nad Labem nebo Plzeň.

Asistence v bydlení

Asistence v bydlení spočívá v podpoře fungování nájemníků v bytech. Má preventivní charakter vůči potenciální ztrátě bydlení a zároveň bude také předcházet rizikům ve vztahu k majitelům i sousedům. 

Proč je tento zákon potřebný

Bytová nouze vážně dopadá na zdraví, rodinný život nebo soukromí, ať už tyto oblasti ovlivňuje přímo, nebo nepřímo. Přímo ohrožuje oběti domácího násilí, které jsou nuceny zůstávat s násilníkem ve stejné domácnosti. Děti z bytových důvodů končí v náhradní péči, nepřímo se také dotýká i možnosti dětí uplatňovat jejich právo na vzdělání. Nepřímo se promítá i v oblasti kriminality, v jejím důsledku také stále funguje tzv. „obchod s chudobou“ a pro stát to znamená významné výdaje.

Bytová politika ČR dosud nedisponovala systémovým řešením bytové nouze a dostatečným bydlením pro nejpotřebnější. Řešení v této oblasti bývají lokální, nárazová, neorganizovaná a
závislá na možnostech obcí či nestátních neziskových organizacích. Tato právní úprava znamená systémové řešení, které má fungovat dlouhodobě a preventivně.

Zákon by měl vést k efektivnějšímu využívání státních prostředků na dávky. Také by měl omezit sekundární trh s nekvalitním bydlením, tzv. „obchod s chudobou“.

Ačkoli zákon neposkytuje přímou státní investiční podporu bydlení, vytváří podmínky pro investice. Za takovou investici se považuje například mapování potřeb bydlení a doporučení
pro rozvoj a výstavbu bytů, která budou podkladem pro dotační politiku státu. Poslanci, kteří návrh zákona podpořili, si od zákona slibují minimalizování celospolečenských nákladů
souvisejících s bytovou nouzí domácností.

Výhrady vůči novému zákonu a jeho doplnění

Zákon o podpoře bydlení však systémově nezaručí dostatek bytových prostorů, jak se shodují zástupci vládních stran i opozice, protože jeho výsledkem nebudou nově postavené
byty. Jedná se o jednu složku systému, který by měl být posílen především digitalizací stavebního řízení, což by mělo umožnit rychlejší výstavbu nových bytů a tím zlepšit situaci
na trhu s bydlením a zároveň snížit pořizovací náklady na bydlení.
„Sněmovna v souvislosti se schválením nového zákona o podpoře bydlení přijala pozměňovací návrh, podle kterého by penzijní fondy mohly investovat do bydlení, což by mohlo podpořit bytovou výstavbu v Česku. (…) Další přijatou novinkou je, že by si poplatníci mohli snižovat daňový základ o úroky z úvěrů, které si vzalo bytové družstvo.“ (ČT24 — Česká televize)

Monika Šimků

Zdroje:
Zákony pro lidi | Monitor změn
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Zákon o podpoře bydlení
▶ Poslanci schválili zákon o podpoře bydlení — ČT24 — Česká televize

Klíčová slova: