Vlakem na cesty do zahraničí
10.05. 2025 - 05:07
Mosty
Jaro je časem výletů a léto časem dovolených. Na cesty se vydávají i lidé se zdravotním handicapem a navzdory svým komplikacím odhalují krásy Česka i zahraničí. Je jedno, zda jde o nevidomé, slabozraké či neslyšící nebo o osoby, které se pohybují na vozíka vozíku. Tito turisté však vyžadují pro pohodlné cestování speciální služby a vybavení dopravních prostředků a terminálů.
Že je o mezinárodní cestování mezi lidmi se zdravotním postižením zájem, dosvědčují i statistiky Českých drah. V loňském roce zajistily více než 1200 přeprav na mezistátních tratích. Zhruba polovina cest směřuje do zahraničí a ta druhá do naší republiky. Tyto cesty objednávají cestující u zahraničních partnerů Českých drah, na které se obrací i národní dopravce při zajištění cesty z Čech do zahraničí.
"České dráhy v mezistátní dopravě kooperují se zahraničními dopravci. Na hranicích předáváme vlak partnerovi, který spoj provozuje v příslušné zemi. Děje se tak při každém překročení hranice, a třeba u vlaku Hungaria z Hamburku do Budapešti se o cestující postupně starají zaměstnanci čtyř různých společností: německé Deutsche Bahn, našich Českých drah, slovenské Železniční společnosti a maďarského dopravce MÁV," vysvětluje podmínky mezistátní přepravy Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Princip na železnici je hodně odlišný od autobusové a letecké dopravy, kde se o zákazníka stará po celou dobu bez ohledu na vzdálenost a na počet států stále jeden dopravce. Podobně fungují i někteří privátní železniční dopravci. Systém využívaný Českými drahami však zajišťuje maximální péči o zákazníka po celou dobu přepravy, cestující se jen musí vždy obracet přímo na svého místně příslušného dopravce, například na Slovensku na společnost ZSSK.
U nás vede Praha, za hranicemi Vídeň "V Česku je největší zájem o mezistátní přepravu osob s handicapem, především osob na vozíku, v Praze a pak v Brně. Je to přirozené. V Praze a v Brně je největší koncentrace obyvatel, jsou to důležité křižovatky pro mezistátní spoje a vyhledávané turistické cíle. K dalším frekventovaným místům, kde zajišťujeme mezistátní cesty osob na vozíku, patří také Ostrava, Plzeň, Olomouc nebo třeba Kolín a Hodonín. Díky současnému rozsáhlému pokrytí železniční sítě bezbariérovými spoji Českých drah a díky jejich provázanosti jsme zajistili mezistátní cesty osob s handicapem také do takových zastávek, jako je Štítina nebo Chuchelná," vyjmenovává Jiří Ješeta a doplňuje také výčet zahraničních destinací, které se v objednávkách přepravy s asistencí objevily: "Vůbec nejčastěji zajišťujeme přepravu osob s handicapem mezi Českem a Vídní, Bratislavou a Berlínem. K dalším oblíbeným destinacím patří také Drážďany, Mnichov nebo Budapešť. Tam všude jezdí přímé vlaky z Česka. Ve spolupráci s našimi zahraničními partnery ale zajišťujeme i cesty s přestupy do nejrůznějších míst Evropy. K nejvzdálenějším destinacím, u kterých jsme se podíleli na přepravě osob na vozíku, patří Amsterdam, Paříž nebo Záhřeb." České dráhy ve spolupráci se svými zahraničními partnery provozují víc než 140 přímých mezistátních dálkových spojů a desítky dalších přeshraničních regionálních vlaků. Dálkové vlaky obsluhují víc než 120 různých zahraničních destinací. Prakticky všechny denní vlaky nabízejí vozy přizpůsobené pro cestování osob na vozíku. Většina mezistátních vlaků jezdí v kategorii EuroCity, a tak jsou tyto vozy komfortně vybavené. Mají klimatizaci a často také elektrické zásuvky pro napájení cestovní elektroniky, palubní Wi-Fi síť, a nejmodernější vozidla jsou vybavena také elektrickou plošinou pro nástup a výstup cestujících.
Mnoho mezistátních linek jezdí ve dvouhodinových intervalech a další jsou promosty vozovány několikrát za den, obvykle se čtyřhodinovými rozestupy mezi spoji. K oblíbeným linkám tak patří Vindobona s moderními jednotkami Railjet, která zaveze cestující z Česka do Vídně a dál na jih do Štýrského Hradce. Dále jsou to spoje Berliner mířící z Česka na sever Německa do Drážďan, do Berlína a v první polovině letošního roku také do Hamburku, Kielu nebo Flensburgu. Ve druhé polovině roku budou vlaky Berliner končit v německé metropoli, protože trať Berlín–Hamburk projde kompletní rekonstrukcí a bude až do jara 2026 pro veškerý provoz uzavřena. Bez bariér přímými spoji i s přestupem K dalším přímým linkám, které nabízejí pohodlné cestování osob na vozíku, patří i Metropolitan Praha–Brno–Bratislava–Budapešť, Bavorský expres Praha–Plzeň–Řezno–Mnichov, Jižní expres Praha – České Budějovice – Linec nebo vlaky Silesia, Cracovia a další spoje, které míří do polských měst Krakov, Katovice a Varšava. Novinkou je Baltic express, který by si mohli oblíbit i cestující se zdravotním handicapem. Otevřel totiž přímou a pohodlnou cestu do mnoha historických měst, která mají mnoho společného i s naší historií a s našimi osobnostmi, a také na pobřeží Baltského moře. Tyto expresy obsluhují v Polsku například Kladsko, Vratislav, Poznaň nebo přímořská města Gdaňsk, Sopoty a Gdyni. Na sever Slovenska je pak možné cestovat například vlaky Valašský expres, Ostravan, Kysuca nebo Košičan, který představuje přímé spojení z Prahy až do Popradu (Tater) nebo do Košic. Ve druhé polovině roku se na tuto linku vrátí populární Pendolino.
Česká města mají přímé železniční spojení s mnoha důležitými vlakovými huby, kde lze přestoupit na spoje mířící do dalších koutů Evropy. Z Vídně jezdí přímé vlaky do Chorvatska, do Slovinska a do Itálie, ale také na západ do Tyrolska, do Švýcarska a do jižního Německa. Cesta do těchto zemí přes Vídeň může být alternativou hlavně pro obyvatele Moravy, zatímco z Čech se vyplatí cestovat přes Linec. Další možností pro cesty na jih Evropy je jízda přes Mnichov, ze kterého také odjíždějí vlaky do Tyrolska, do Itálie a do Švýcarska. Drážďany, Berlín a Hamburk pak otevírají cestu na západ a na sever. Přímé vlaky z těchto měst směřují například do Frankfurtu nad Mohanem, do Kolína nad Rýnem, do Amsterdamu nebo do Kodaně.
V mezistátní dopravě zatím nefunguje žádná univerzální evropská karta pro osoby se zdravotním postižením, a také systém slev jízdného pro tyto osoby funguje v každé zemi jinak. Proto je třeba při cestách po Evropě využívat stávající dohody mezi železničními společnostmi. Některé z nich se například dohodly na bezplatné přepravě průvodce osob se zdravotním postižením. V praxi to funguje tak, že handicapovaná osoba může využít některou z obvyklých komerčních slev, třeba populární Včasnou jízdenku Evropa, která umožňuje cestu z Prahy do Berlína už od 434 Kč, do Vídně od 472 Kč nebo do Budapešti od 650 Kč, a k tomu mohou České dráhy vydat bezplatnou jednosměrnou nebo zpáteční jízdenku pro průvodce. Tyto bezplatné doklady však může vydávat pouze železnice, kde byl příslušný doklad, který my známe jako průkaz ZTP/P, vydán. V našem případě lze tedy s tímto průkazem žádat o bezplatné mezistátní jízdenky pro doprovod pouze v Česku, ale třeba už ne v Německu nebo na Slovensku. Proto je při zpátečních cestách při bezplatné přepravě průvodce nutné odbavení zpáteční jízdenkou.
Na bezplatné přepravě průvodců zrakově postižených a osob na vozíku se ze železnic, kam jezdí přímý vlak, podílejí například německá DB, slovenská ZSSK, rakouské ÖBB a maďarské MÁVSTART i privátní GYSEV. Ze vzdálenějších zemí, kam lze cestovat s přestupem u našich sousedů, se na dohodě podílejí například dánské DSB, nizozemské NS, švýcarské SBB nebo slovinské SŽ a další. Díky tomu je pro naše občany se zdravotním handicapem dostupná vlakem velká část Evropy.
Na závěr tak nezbývá než jim popřát mnoho šťastných kilometrů a příjemných zážitků při odhalování evropských krás a zajímavostí.
FOTO: archiv ČD
Že je o mezinárodní cestování mezi lidmi se zdravotním postižením zájem, dosvědčují i statistiky Českých drah. V loňském roce zajistily více než 1200 přeprav na mezistátních tratích. Zhruba polovina cest směřuje do zahraničí a ta druhá do naší republiky. Tyto cesty objednávají cestující u zahraničních partnerů Českých drah, na které se obrací i národní dopravce při zajištění cesty z Čech do zahraničí.
"České dráhy v mezistátní dopravě kooperují se zahraničními dopravci. Na hranicích předáváme vlak partnerovi, který spoj provozuje v příslušné zemi. Děje se tak při každém překročení hranice, a třeba u vlaku Hungaria z Hamburku do Budapešti se o cestující postupně starají zaměstnanci čtyř různých společností: německé Deutsche Bahn, našich Českých drah, slovenské Železniční společnosti a maďarského dopravce MÁV," vysvětluje podmínky mezistátní přepravy Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Princip na železnici je hodně odlišný od autobusové a letecké dopravy, kde se o zákazníka stará po celou dobu bez ohledu na vzdálenost a na počet států stále jeden dopravce. Podobně fungují i někteří privátní železniční dopravci. Systém využívaný Českými drahami však zajišťuje maximální péči o zákazníka po celou dobu přepravy, cestující se jen musí vždy obracet přímo na svého místně příslušného dopravce, například na Slovensku na společnost ZSSK.
U nás vede Praha, za hranicemi Vídeň "V Česku je největší zájem o mezistátní přepravu osob s handicapem, především osob na vozíku, v Praze a pak v Brně. Je to přirozené. V Praze a v Brně je největší koncentrace obyvatel, jsou to důležité křižovatky pro mezistátní spoje a vyhledávané turistické cíle. K dalším frekventovaným místům, kde zajišťujeme mezistátní cesty osob na vozíku, patří také Ostrava, Plzeň, Olomouc nebo třeba Kolín a Hodonín. Díky současnému rozsáhlému pokrytí železniční sítě bezbariérovými spoji Českých drah a díky jejich provázanosti jsme zajistili mezistátní cesty osob s handicapem také do takových zastávek, jako je Štítina nebo Chuchelná," vyjmenovává Jiří Ješeta a doplňuje také výčet zahraničních destinací, které se v objednávkách přepravy s asistencí objevily: "Vůbec nejčastěji zajišťujeme přepravu osob s handicapem mezi Českem a Vídní, Bratislavou a Berlínem. K dalším oblíbeným destinacím patří také Drážďany, Mnichov nebo Budapešť. Tam všude jezdí přímé vlaky z Česka. Ve spolupráci s našimi zahraničními partnery ale zajišťujeme i cesty s přestupy do nejrůznějších míst Evropy. K nejvzdálenějším destinacím, u kterých jsme se podíleli na přepravě osob na vozíku, patří Amsterdam, Paříž nebo Záhřeb." České dráhy ve spolupráci se svými zahraničními partnery provozují víc než 140 přímých mezistátních dálkových spojů a desítky dalších přeshraničních regionálních vlaků. Dálkové vlaky obsluhují víc než 120 různých zahraničních destinací. Prakticky všechny denní vlaky nabízejí vozy přizpůsobené pro cestování osob na vozíku. Většina mezistátních vlaků jezdí v kategorii EuroCity, a tak jsou tyto vozy komfortně vybavené. Mají klimatizaci a často také elektrické zásuvky pro napájení cestovní elektroniky, palubní Wi-Fi síť, a nejmodernější vozidla jsou vybavena také elektrickou plošinou pro nástup a výstup cestujících.
Mnoho mezistátních linek jezdí ve dvouhodinových intervalech a další jsou promosty vozovány několikrát za den, obvykle se čtyřhodinovými rozestupy mezi spoji. K oblíbeným linkám tak patří Vindobona s moderními jednotkami Railjet, která zaveze cestující z Česka do Vídně a dál na jih do Štýrského Hradce. Dále jsou to spoje Berliner mířící z Česka na sever Německa do Drážďan, do Berlína a v první polovině letošního roku také do Hamburku, Kielu nebo Flensburgu. Ve druhé polovině roku budou vlaky Berliner končit v německé metropoli, protože trať Berlín–Hamburk projde kompletní rekonstrukcí a bude až do jara 2026 pro veškerý provoz uzavřena. Bez bariér přímými spoji i s přestupem K dalším přímým linkám, které nabízejí pohodlné cestování osob na vozíku, patří i Metropolitan Praha–Brno–Bratislava–Budapešť, Bavorský expres Praha–Plzeň–Řezno–Mnichov, Jižní expres Praha – České Budějovice – Linec nebo vlaky Silesia, Cracovia a další spoje, které míří do polských měst Krakov, Katovice a Varšava. Novinkou je Baltic express, který by si mohli oblíbit i cestující se zdravotním handicapem. Otevřel totiž přímou a pohodlnou cestu do mnoha historických měst, která mají mnoho společného i s naší historií a s našimi osobnostmi, a také na pobřeží Baltského moře. Tyto expresy obsluhují v Polsku například Kladsko, Vratislav, Poznaň nebo přímořská města Gdaňsk, Sopoty a Gdyni. Na sever Slovenska je pak možné cestovat například vlaky Valašský expres, Ostravan, Kysuca nebo Košičan, který představuje přímé spojení z Prahy až do Popradu (Tater) nebo do Košic. Ve druhé polovině roku se na tuto linku vrátí populární Pendolino.
Česká města mají přímé železniční spojení s mnoha důležitými vlakovými huby, kde lze přestoupit na spoje mířící do dalších koutů Evropy. Z Vídně jezdí přímé vlaky do Chorvatska, do Slovinska a do Itálie, ale také na západ do Tyrolska, do Švýcarska a do jižního Německa. Cesta do těchto zemí přes Vídeň může být alternativou hlavně pro obyvatele Moravy, zatímco z Čech se vyplatí cestovat přes Linec. Další možností pro cesty na jih Evropy je jízda přes Mnichov, ze kterého také odjíždějí vlaky do Tyrolska, do Itálie a do Švýcarska. Drážďany, Berlín a Hamburk pak otevírají cestu na západ a na sever. Přímé vlaky z těchto měst směřují například do Frankfurtu nad Mohanem, do Kolína nad Rýnem, do Amsterdamu nebo do Kodaně.
V mezistátní dopravě zatím nefunguje žádná univerzální evropská karta pro osoby se zdravotním postižením, a také systém slev jízdného pro tyto osoby funguje v každé zemi jinak. Proto je třeba při cestách po Evropě využívat stávající dohody mezi železničními společnostmi. Některé z nich se například dohodly na bezplatné přepravě průvodce osob se zdravotním postižením. V praxi to funguje tak, že handicapovaná osoba může využít některou z obvyklých komerčních slev, třeba populární Včasnou jízdenku Evropa, která umožňuje cestu z Prahy do Berlína už od 434 Kč, do Vídně od 472 Kč nebo do Budapešti od 650 Kč, a k tomu mohou České dráhy vydat bezplatnou jednosměrnou nebo zpáteční jízdenku pro průvodce. Tyto bezplatné doklady však může vydávat pouze železnice, kde byl příslušný doklad, který my známe jako průkaz ZTP/P, vydán. V našem případě lze tedy s tímto průkazem žádat o bezplatné mezistátní jízdenky pro doprovod pouze v Česku, ale třeba už ne v Německu nebo na Slovensku. Proto je při zpátečních cestách při bezplatné přepravě průvodce nutné odbavení zpáteční jízdenkou.
Na bezplatné přepravě průvodců zrakově postižených a osob na vozíku se ze železnic, kam jezdí přímý vlak, podílejí například německá DB, slovenská ZSSK, rakouské ÖBB a maďarské MÁVSTART i privátní GYSEV. Ze vzdálenějších zemí, kam lze cestovat s přestupem u našich sousedů, se na dohodě podílejí například dánské DSB, nizozemské NS, švýcarské SBB nebo slovinské SŽ a další. Díky tomu je pro naše občany se zdravotním handicapem dostupná vlakem velká část Evropy.
Na závěr tak nezbývá než jim popřát mnoho šťastných kilometrů a příjemných zážitků při odhalování evropských krás a zajímavostí.
FOTO: archiv ČD
Klíčová slova: