Škola smyku pro vozíčkáře
PRIMA Family
-
Martin SMOLÍK, redaktor:
Představa, že už bych si nikdy nesedl za volant a nemohl řídit, je pro mě strašná. Někdy stačí takhle /lusknutí/ a všechno je jinak. I když ne tak docela.
redaktor:
Fabricky přestavěných aut pro vozíčkáře není mnoho. Najdou se však i alternativy.
Jan PÍBAL, úpravce vozů pro handicapované:
V dnešní době je nejvhodnější instalace ručního ovládání do vozidel s automatickou převodovkou, kdy ovládá provozní brzdu a akcelerátor.
Martin SMOLÍK, redaktor:
Schválně, jak dlouho trvá přestavba auta na ruční řízení? Nebudu vás napínat. Je to míň než trvá nanesení make-upu vaší manželce v koupelně, dvě až tři hodiny.
Jan PÍBAL, úpravce vozů pro handicapované:
V tomhlenstom případě nám umožní montáž do vozidla bez zásahu do konstrukce karoserie nebo podlahový platformy. Většinou se to montuje pod vodítko sedadla.
Zuzana PAAROVÁ, odbor regionálního rozvoje, Ústecký kraj:
Handicapovaní nemají úplně snadný život a hlavní myšlenkou je vypracovat webový portál, který zjednoduší žití v Ústeckým kraji. Kraj je jeden z partnerů tohodle toho projektu. Jmenuje se Česko-saské pohraničí bez bariér. Tahleta akce je součástí tohodle toho projektu.
Heřman VOLF, organizátor akce:
Řídím auto 10 let, od té doby, co jsem na vozíku, a řídím ho jenom rukama. Jezdím automatem a sám si uvědomuju, že jsou situace, kdy to auto nevím, jak ho mám přesně ovládat. Tady si vyzkoušíte skluz zadní nápravy, přední nápravy.
Martin SMOLÍK, redaktor:
Sportujeme všichni a někdo se sportem dokonce i živí a já jsem moc rád, že jsem tady objevil člověka, který aspoň na chvíli vyměnil hokejku za ruční ovládání auta.
Robert REICHEL, bývalý hokejový reprezentant:
Řidič potřebuje čas na brzdu, tak na plyn. S tím jsem měl asi největší problém. Chvíli to trvalo, ale je to jenom o zvyku. Je to hrozně dobrá věc a lidem to pomůže.
Martin SMOLÍK, redaktor:
První bariérou je už ale samotné nastupování. Tesla Model X. Tři tuny vážící UFO, které má zrychlení jako formule 1. Pro handicapované má jednu výhodu, a to jsou tyhle dveře.
Jakub KOSTRBA, odborník na vozidla značky Tesla:
My tady ukazujeme zrychlení, které je ve srovnání s konvenčními automobily výrazně zajímavější. Musím říct, že i nastupování a vystupování z toho vozu, ze kterého jsem měl trochu obavy, tak odsýpá velmi rychle a nastupuje se jim do toho opravdu velmi dobře.
osoba:
Díky, bylo to super.
Martin SMOLÍK, redaktor:
Nikdy jsem si nemyslel, že budu jednou sedlat kraba. Aspoň toho mi připomíná speciální elektrické vozítko na ruční ovládání. Baterie v podlaze, takže těžiště je proklatě nízko. V každém kole mám elektromotor. Odpružení jako na koni zajišťují karbonové pláty. A ještě jedna zvláštnost, obě nápravy jsou řiditelné. Maximální rychlost 35 kilometrů v hodině a dojezd 150.
Jiří KUCHTA, odborník na pomůcky pro vozíčkáře:
Jmenuje se to Swincar, francouzský výrobek. Na silnici to zatím nemůže. Řidičák není potřeba. Je to braný jako invalidní vozík nebo golfové vozítko. V Polsku už je to na poznávacích značkách. Já se budu snažit taky, aby se to dostalo tady na poznávací značky a člověk se s tím mohl dostat, kam chce. Umí to hlavně jízdu v terénu a dokážu si představit, že to vyjede na Sněžku. To člověk musí vidět na vlastní oči to, co to dokáže.
Martin SMOLÍK, redaktor:
Když se to přežene, tak je tady pořádný hliníkový bezpečnostní rám, který řidiče ochrání.
Jiří KUCHTA, odborník na pomůcky pro vozíčkáře:
Už je udělanej i prototyp s joystickem pro hodně tělesně postižené tetraplegiky, jako jsem já. Těším se, až se podívám na místa, kde jsem od úrazu nebyl.
Martin SMOLÍK, redaktor:
Naprosto báječná akce, skvělý lidi a hlavně jsem rád, že jsem si domluvil testování Swincaru, jak já říkám, kraba do terénu.
redaktor:
Zábava za volantem bývá pro handicapované řidiče nesplnitelným snem. Díky snadné přestavbě aut na ruční ovládání a akcím, jako byla ta v Mostě, si ji však mohli užít vrchovatě. Každému, kdo se na automobilovém světě bez bariér podílí, proto dáváme palec nahoru.