Servis pro cestující s diabetem

ČT 1
-
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Podmínky pojišťoven ale i leteckých společností by si měli pečlivě pročíst i lidé trpící cukrovkou. Personál jim většinou může nabídnout uchování inzulinu v chladničce. Vysoké teploty totiž můžou snížit jeho účinnost.

Barbora BRUNCLÍKOVÁ, redaktorka:
S diabetem procestoval celý svět. Lékaře musel Petr Blažej v zahraničí vyhledat jenom jednou. Ne kvůli cukrovce, ale zubům. Při létání s inzulinem nikdy neměl problém.

Petr BLAŽEJ, diabetik:
Pouze jednou, bylo to ve Švýcarsku v Curychu na letišti, kdy vlastně ten úředník si to vzal, prohlíd, ale vrátil to zpátky a zabavil mi olej.

Barbora BRUNCLÍKOVÁ, redaktorka:
V případě, že se diabetik chystá cestovat letadlem, je dobré, pokud si u svého lékaře vyzvedne tenhle inzulinový pas. V tom jsou uvedeny údaje o jeho zdravotním stavu. Inzulin těžko snáší jak vysoké, tak i velmi nízké teploty. Lékaři proto nedoporučují dávat ho při cestě letadlem do kufru. V nákladovém prostoru hrozí jeho znehodnocení.

Michal ANDĚL, Diabetologická ambulance II. interní kliniky FNKV:
V autě, pokud je diabetik řidičem, tak rozhodně si musí dávat velký pozor na hypoglykemii.

Barbora BRUNCLÍKOVÁ, redaktorka:
Tedy na pokles hladiny cukru v krvi, kdy hrozí i bezvědomí. Proto by diabetici - řidiči měli dělat často přestávky a měřit si hladinu cukru. Totéž by měli dělat všichni nemocní i na dovolené. Zvlášť u jídla, u kterého neznají přesné složení.

Michal GAŠPARIN, diabetik:
Posledních pár let používám monitor glykemický a glykemickým monitorem se to dá docela dobře hlídat.

Barbora BRUNCLÍKOVÁ, redaktorka:
Jen pokud člověk necestuje do hor. Nad tři tisíce metrů nad mořem totiž nemusí pomůcky fungovat.

Milan KVAPIL, přednosta interní kliniky 2. LF a FN Motol:
Některé glukometry přestávají udávat přesné hodnoty a zejména je velice nebezpečný velké s tím, že inzulinové pumpy nebudou fungovat tak, jako v naší nadmořské výšce.

Barbora BRUNCLÍKOVÁ, redaktorka:
Diabetici by si zvlášť měli hlídat podmínky cestovního pojištění i limity.

Václav BÁLEK, mluvčí, Allianz:
Základním principem pojišťovnictví je nahodilost. To znamená, pokud je něco nahodilé, tak vám to pojišťovna kryje, a pokud to není nahodilé, tak už s tím v pojišťovně buď je to dražší, anebo to nejde pojistit.

Barbora BRUNCLÍKOVÁ, redaktorka:
V případě cukrovky i dalších chronických nebo vážných onemocnění je proto dobré si předem zjistit, zda pojišťovna v zahraničí případné komplikace spojené s jeho chorobou uhradí. Milan Brunclík a Barbora Brunclíková, Česká televize.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
V případě jakýchkoli zdravotních potíží v cizině pojišťovny doporučují vždy kontaktovat asistenční službu. Předejde se tak řadě problémů.

Jiří CÍVKA, mluvčí, AXA:
Doporučí toho správného odborného lékaře a já budu mít jistotu, že ten lékař není "šarlatán", jako se například v některých destinacích stává.

 

Klíčová slova: