Rodiče i učitelé odmítají rušení praktických škol
NOVA
-
Lucie BORHYOVÁ, moderátorka:
Nedělní reportáž v pořadu Střepiny znovu otevřela diskusi nad bouřlivým tématem praktických, dříve zvláštních škol. Některé by se od září 2016 měly de facto proměnit ve školy základní. Jejich žáci budou začleněni do běžných tříd.
Reynolds KORANTENG, moderátor:
Problém s tím mají mnozí učitelé obou typů škol, ale i rodiče dětí a také někteří psychologové. Naopak jiní, včetně ministerstva školství, změnu hájí.
Tereza ŠNOBLOVÁ, redaktorka:
Toto je třída dětí praktické školy. Mají lehké mozkové postižení nebo poruchu učení. Od září se začnou učit tempem dětí na základních školách. Pomalejším mají pomoci asistenti. Pro srovnání, toto je výuka třeťáků v základní a v praktické škole. Takto vypadá diktát.
osoba:
Slovo. Slovo.
osoba:
Má krátké nohy.
Tereza ŠNOBLOVÁ, redaktorka:
A takto děti čtou.
dítě:
Pes.
dítě:
Pes Broček.
Jaroslava HAJDUKOVÁ, ředitelka Praktické školy Liberec:
Ty rozdíly jsou obrovské. Třeba na základce na konci první třídy dítě čte a počítá do 50. Naše dítě zná 8 písmen a počítá do 5.
Klára LAURENČÍKOVÁ, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání:
Budou zůstat v té třídě se svými vrstevníky. To znamená, že jejich integrace do běžných škol bude nyní snadnější.
Tereza ŠNOBLOVÁ, redaktorka:
Někteří odborníci ale upozorňují, že tyto děti mohou ztratit motivaci. Vznikají i petice.
Jana STAŇKOVÁ, matka žákyně praktické školy:
By byly terčem posměchu, protože ty děti by brzdily ty děti.
rodič dítěte ze ZŠ:
Mně jako rodiče by to evidentně štvalo, kdyby můj syn měl bejt díky některýmu takovýhlemu dítěti ve třídě bržděnej.
Jana HLAVOVÁ, ředitelka pedagogicko-psychologické poradny:
Současný systém našeho školství na to není připravený.
Ivo SVATOŠ, ředitel ZŠ Dobiášova:
Obava tady je z toho, aby, abychom to všechno zvládli.
Tereza ŠNOBLOVÁ, redaktorka:
Ministerstvo školství za změnou stojí. Mezi politiky se ale názory různí.
Petr FIALA, předseda strany; bývalý ministr školství /ODS/:
Úplně nesmysl to rušit.
Petr GAZDÍK, předseda hnutí; poslanec /STAN/:
Jako učitel se sedmiletou praxí také tuto změnu rozhodně nevítám.
Tereza ŠNOBLOVÁ, redaktorka:
Můžete s tím tedy něco udělat?
Petr GAZDÍK, předseda hnutí; poslanec /STAN/:
To je na interpelaci na ministryni školství.
Tereza ŠNOBLOVÁ, redaktorka:
Tereza Šnoblová, televize Nova.
Lucie BORHYOVÁ, moderátorka:
A kolegyně Tereza Šnoblová teď ještě jednou. Terezo, kdo s kontroverzní novelou přišel?
Tereza ŠNOBLOVÁ, reportérka TV Nova:
Hezký večer do studia i vám u televizních obrazovek. Já musím říct, že ta historie je opravdu velmi dlouhá. Vše odstartovala pravděpodobně žaloba před několika lety. Nicméně k té dlouhé cestě, která vedla právě k této změně, se vrátíme už za malou chvíli v reportáži mého kolegy Martina Šnajdra. Já se teď ještě vrátím k té reportáži, která běžela před chvílí. Slyšeli jste v ní Petra Gazdíka. Já jsem s ním dnes mluvila mimo jiné také o tom, že, že z jeho úst tedy zazněly obavy, že někteří jeho učitelé mluví, učitelé, tedy jeho kolegové mluví o tom, že, že by, že by, že by, ten mimo jiné tedy v rozhovoru řekl, že... a vyjádřil obavy některých jeho kolegů, kteří slýchají o tom, že by nemusely být peníze na dostatečný počet asistentů právě pro děti, které by na to měly mít nárok. Co na to říká ministryně školství? No, tak to se dozvíte už za malou chvíli, protože právě ona vystoupí v Televizních novinách živě už za chvíli. Teď už se ale vrátíme zpátky tedy k reportáži mého kolegy Martina Šnajdra. Tady je.
Martin ŠNAJDR, redaktor:
Souboj o budoucnost bývalých zvláštních škol se táhne přes 15 let. Rozbuškou pravděpodobně byla žaloba v květnu 1999. Tehdy 18 romských žáků zažalovalo český stát, že je diskriminoval právě zařazením do zvláštní školy. U českých soudů ale neuspěli, a tak se odvolali k Evropskému. Soud ve Štrasburku nejprve žalobu romských žáků zamítl. Uspěli až napodruhé, v listopadu 2007.
redaktor /citace: David STRUPEK; tehdejší advokát žáků, zdroj: iDNES, 11. 4. 2015/:
"Velký senát obrátil rozhodnutí senátu předchozího. Byl to průlomový rozsudek, který se nepochybně stal startovním bodem pro další případy."
Martin ŠNAJDR, redaktor:
Ještě než stihl štrasburský tribunál rozhodnout, začali o zrušení těchto škol mluvit i politici.
Eduard ZEMAN, tehdejší ministr školství /ČSSD/ /TN 1. 7. 2000/:
Je to otázka romské problematiky a je na nás vyvíjen výrazný tlak ze světa.
Martin ŠNAJDR, redaktor:
Pojmenování zvláštní škola skončilo před 10 lety. Tehdy se tyto školy proměnily v základní školy, ovšem s dodatkem praktická. Spory před dvěma lety vyvolalo sčítání romských žáků právě ve školách praktických, kam chodí děti s lehkým mentálním postižením.
Karel KAPRÁLEK, ředitel Základní škola praktická, Praha 4 /TN 25. 9. 2013/:
Budeme požadavek ministerstva respektovat, byť sám osobně z toho nemám dobrý pocit.
Martin ŠNAJDR, redaktor:
Rozpory ale vyvolává i novela školského zákona, kterou prosadil předchůdce současné ministryně. Podle některých kritiků z ní vyplývá, že lehké mentální postižení už nebude hendikepem.
redaktor /citace: Marcel CHLÁDEK; bývalý ministr školství, vyjádření z 21. 1. 2015/:
"Naším cílem je, aby většina dětí, které na to mají, byla v hlavním vzdělávacím proudu."
Martin ŠNAJDR, redaktor:
Novelu v dubnu podepsal prezident a platit začne už příští rok. Martin Šnajdr, televize Nova.
Reynolds KORANTENG, moderátor:
A ve vysílání je teď s námi ministryně školství Kateřina Valachová. Dobrý večer. Paní ministryně, v reportáži jsme slyšeli řadu...
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
Dobrý večer vám i divákům.
Reynolds KORANTENG, moderátor:
V reportáži jsme slyšeli řadu kritiků této změny. Co říkáte na ten argument, že děti z praktických škol mohou ztratit v klasické třídě motivaci se učit, že je to poškodí?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
Tak já především musím odmítnout, že bychom chystali rušení speciálních škol nebo takzvaných škol praktických. A co se týká té obavy, že děti, u kterých bylo diagnostikováno lehké mentální postižení, respektive se nyní učí podle takzvané přílohy pro děti s lehkým mentálním postižením, tak tyto se nebudou učit stejným tempem, jak zaznělo v reportáži, jako ostatní děti, který tento problém nemají. Ale budou se učit podle upraveného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Reynolds KORANTENG, moderátor:
Paní ministryně, vy jste teď řekla...
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
Takže nehrozí ty, nehrozí naplnění obav, nehrozí naplnění obav, tak jak jste popisovali.
Reynolds KORANTENG, moderátor:
No, my jsme nepopisovali nic, my jsme říkali, co říkají odborníci a ti tvrdí, že tady se plánuje rušení speciálních škol. Je to pravda, nebo ne, některých speciálních škol?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
Neplánuje a nutno dodat, že to samozřejmě neříkají všichni odborníci. Co se týká názorů, odborných názorů na společné vzdělávání, ty se velmi často různí, ale já jsem vlastně už jenom tím, že nerušíme speciální školy ani takzvané školy základní praktické, ani nebudeme chtít učit děti s tímto problémem stejným tempem jako ostatní děti, tak už jenom, promiňte, vyvracím základní kameny toho, co slyším v rámci reportáže, která zazněla. Takže je velmi těžké pro mě dál na to reagovat. Samozřejmě...
Reynolds KORANTENG, moderátor:
Já se omlouvám, paní ministryně,...
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
... když jezdím do území, do krajů a komunikuju s učiteli, rozhodně chybí dostatek informací. Tomu se snažíme v tuto chvíli zabránit a narovnat tento informační, bych řekla, deficit a samozřejmě plánuji i setkání s rodiči, aby také oni měli dostatek informací, co je v tom nadcházejícím roce čeká.
Reynolds KORANTENG, moderátor:
Paní ministryně, já se omlouvám, že vám skáču do řeči. Nicméně ty, ti učitelé, ti ředitelé škol, ti experti jsou přesvědčeni, že některé speciální školy budou zrušeny. Pokud říkáte, že nebudou, tak jim to někdo špatně vysvětlil. A ten, kdo jim to měl vysvětlit, je ministerstvo školství. Takže pravděpodobně neodvedlo úplně dobře svoji práci.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
Já jsem přiznala, že rozhodně uznávám i na základě svých návštěv v regionu, že by informací mělo být v tuto chvíli víc. Nicméně na webových stránkách ministerstva školství je dostatek informací k této věci. Já jsem reagovala okamžitě na informace, které zazněly, obavy z médií už před několika týdny. Také jsem dnes zajistila, aby do všech škol a také na webové stránky ministerstva školství byly umístěny základní informace týkající se stávající situace tak, aby se rodiče i školy i učitelé, ke kterým tyto informace případně ještě nedolehly, mohly alespoň základním způsobem informovat. A já samozřejmě mohu slíbit, že budeme brát odbornou debatu, ale také debatu s rodiči a s učiteli, kteří následně budou novelu školského zákona aplikovat v praxi, věnovat maximální...
Reynolds KORANTENG, moderátor:
Paní ministryně,...
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
... pozornost a činím tak po celou dobu své, své funkce po ty 4 měsíce.
Reynolds KORANTENG, moderátor:
Ano, paní ministryně, já vám děkuji za informace a pochopil jsem to tak, že diskuse bude pokračovat. Přeji hezký večer, díky.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR /ČSSD/:
Děkuji vám, na shledanou.