Ranní interview: Milan Černý, ředitel MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha

 
Radiožurnál

07:50 Ranní interview 07:50 5
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
Přibývá dětí s poruchami autistického spektra nebo středně těžkou mentální retardací. Míst ve speciální školáka by mohly chodit, je ale málo. Vůbec nejhorší situace je v Praze. Tady je jeden příběh.
paní Michaela,  
--------------------
Tak tady je synův pokoji.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
--------------------
A vy už jste teda začali s nějakým předškolním vzděláváním v tom loňském roce?
paní Michaela,  
--------------------
Tak začali jsme, už to vlastně dělal delší dobu, v podstatě od té republice jsme zjistili synovu diagnózu.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
--------------------
Michaela mi ukazuje pokoj svého sedmiletého syna. Na první pohled se neliší od jiných dětských pokojů, postel, knihovna s obrázkovými knížkami a psací stůl. Na něm leží kartičky s fotografiemi, pod kterými je napsáno máma, táta, babička nebo třeba rohlík. Její syn má totiž poruchu autistického spektra se středně těžkou mentální retardací a kartičky by mu měly usnadnit komunikaci s okolím.
paní Michaela,  
--------------------
Ten dětský autismus se velmi často pojí s nemožností verbální komunikace, se s tím dítětem prostě nedomluvíte klasickým způsobem.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
--------------------
Vysvětluje Michaela. Syna přihlásili na 4 školy, na žádnou z nich se ale nedostal.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
Reportérka Lucie Korcová. Děti, které můžou přijmout, proto školy musí losovat. Teď nás poslouchá ředitel Mateřské a základní školy speciální Diakonie Českobratrské církve evangelické Praha Milan Černý. Dobré ráno.
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
Dobré ráno.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
Jak je to u vás ve škole? Byl rozdíl u zápisu třeba v loňském a letošním roce?
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
V loňském roce už situace u zápisu byla poměrně napjatá, ale myslím, že potom většina dětí nějaké místo našla, kdežto letošní rok je ta situace z mého pohledu zcela kritická. My jsme, k nám k zápisu přišlo 50 dětí a z toho jsme jim vlastně mohli nabídnout 8 míst.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
To je situace tedy u vás a v Praze, jak je to v ostatních krajích?
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
V ostatních krajích dle informací mých kolegů z jiných škol ta situace takto napjatá není, tam vlastně na těch bývalých zvláštních školách ta místa bývají. A myslím si, že hodně se to týká Středočeského kraje a Prahy, tato situace.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
My jsme před chvílí tady slyšeli jeden příběh právě z hlavního města, co mají dělat rodiče s dítětem, které přijato do školy prostě nebylo, jak se to řeší?
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
No, buď mohou podat odvolání a potom vlastně orgánem, který by tuto situaci měl řešit, to je Magistrát hlavního města Prahy, který vlastně by těm rodičům měl pomoci najít pro ně místo.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
Je to vůbec reálné?
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
Vlastně se hledají buď... A co dále...
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
Protože my jsme mluvili před chvílí o té konkrétní situaci u vás, z 50 žádostí jste vzali 8 míst. Je vůbec reálné, že se děti s těmito poruchami někam můžou dostat kapacitně?
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
Já myslím, že letos je ta situace opravdu kritická a bez výrazného navýšení kapacity, bez nějakého krizového scénáře se ta situace nevyřeší. Takže část rodičů si samozřejmě podávala přihlášky na více škol, ale stejně i ty jiné školy, jak mám informace, otevíraly minimum míst, to znamená 3 místa nebo vůbec zápisy nerealizovaly ve speciálních školách.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
O jaké děti vlastně jde? Roste třeba počet dětí s některými diagnózami?
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
Roste. Určitě výrazný nárůst je dětí s mentálním postižením a s autismem, jsou to děti, které vlastně výrazně jsou stále neustále v pohybu, je problém v komunikaci s nima a potřebují speciální jako podmínky pro to vzdělávání. Ti rodiče vlastně, když nedostanou místo ve speciální škole, tak se můžou obrátit na spádovou školu, ale většina spádových škol vlastně neví si s těmito dětmi rady, to znamená, vlastně ani ty rodiče tam často ty děti nechtějí dát, ani ta spádová škola je tam vlastně nechce a nakonec, když je přijme, tak vlastně si s tím neví rady, s tou situací a celý ten systém se dostává do krize.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
A je tohle podle vás cesta. Jenom připomenu, že od roku 2016 funguje právě v Česku inkluzivní vzdělávání a rodiče tedy by mohly děti se speciálním vzděláváním a s potřebami zapsat do běžné základní školy a podle toho, co říkáte, tak to asi nefunguje.
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------
Já si myslím, že pro děti, které mají střední mentálně postižení, autismus, tak ty běžné školy na ně nemají vytvořené podmínky. Já, když jsem vlastně byl v zahraničí, tak třeba v Americe nebo i v Evropě je to uděláno tak, že i tyhle děti mají speciální třídy, které jsou třeba včleněné do běžných škol, ale tihle ti žáci nejsou řazeni do běžné třídy. Nebo v Americe jsem viděl, že i třeba vedle je postavená malá škola, kde z mého pohledu ta inkluze je jako imaginární, prostě neprobíhá.
Petr KRÁL, moderátor
--------------------
Tak tolik zkušenosti ze zahraničí, možná některá z nich by byla i cestou pro nás, pro Českou republiku. Naším hostem byl teď ředitel Mateřské a základní školy speciální Diakonie Českobratrské církve evangelické Praha Milan Černý. Děkujeme za váš čas a na slyšenou.
Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
--------------------

Děkuji. Na shledanou.
 
Klíčová slova: