Ranní interview Dopoledního Radiožurnálu - Mateřská, základní a střední škola Kamenomlýnská pro zrakově postižené, Brno
Petr KRÁL, moderátor
Pondělí 7. září, právě ode dneška se do českých města a možná i vesnic rozlétají naši dobrovolníci, začínají sbírkové dny Světlušky. Projekt nadačního fondu Českého rozhlasu pomáhá těžce zrakově postiženým. Předem děkujeme za to, že do jejich pokladniček přispějete i vy. A my celý týden budeme v novém seriálu navštěvovat místa, kde vybrané peníze už pomáhají. V prvním dílu míříme do Mateřské, základní a střední školy Kamenomlýnská v Brně. S žáky pracují učitelé i s pomocí speciálních pomůcek. Například letos děti už můžou trénovat a rozvíjet zrak pomocí zařízení Tobii. To doplňuje běžný stolní počítač. /ukázka/
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
Nejde o žádné zvláštní nebo nápadné zařízení. Pod běžným monitorem počítače je lišta a v ní jsou kamery, které detekují zrak.
Regina VOBERNÍKOVÁ, speciální pedagožka
A vy už možná vidíte, jak to vlastně jakoby snímá.
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
A já když teď sleduju ten monitor, tak se ten kurzor pohybuje podle toho, kam já se dívám? Můžu i ovládat celý ten počítač, kliknout třeba na tlačítko zavřít...
Regina VOBERNÍKOVÁ, speciální pedagožka
Můžete. Teď se to právě děje. Zacíleným pohledem vydáváte příkaz tomu kurzoru, co má udělat.
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
Pro mě je snadné ovládat program zrakem. Ti, pro které je pomůcka Tobii určená, se to učí v hodinách zrakové terapie. Jako třeba Lucie, která se s programem seznamuje tentokrát. /ukázka/
Regina VOBERNÍKOVÁ, speciální pedagožka
Obtížně zachytí určitý zrakový vjem, ale oni ho i obtížněji třeba zpracují, obtížně uchovají. Mají obtíže třeba udržet oční kontakt.
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
Popisuje speciální pedagožka Regina Voberníková. Zařízení je navíc vybavené diagnostickým programem, díky kterému může jako učitelka sledovat, jak se na ploše dítě orientuje. /ukázka/
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
S jakými to hrami Lucka trénuje?
Regina VOBERNÍKOVÁ, speciální pedagožka
Tady trénujeme třeba právě ten přenos té pozornosti. Zlepšujeme práci v celém tom zorném poli, aby dokázala se nasměrovat tam, kam jí určím pohled, pracují tak, aby ty oslabený funkční dovednosti se zlepšovaly. /ukázka/
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
Nejde ale jen o hraní. Trénování zrakové pozornosti můžou děti i jejich učitelé nebo rodiče zužitkovat v běžném životě, jak popisuje zástupkyně ředitelky školy Dagmar Pelikánová.
Dagmar PELIKÁNOVÁ, zástupkyně ředitelky školy
Když se děti naučí zacílit zrakovou pozornost na určitý předmět a přenášet tuto pozornost, tak to potom můžete využít na neverbální komunikaci, třeba v trojrozměrných předmětech nebo obrázcích ukážete klíče, které pro to dítě znamená "odcházíme někam", anebo sklenici s pitím, ono ví, že dostane pití, takže půjdeme ven, nebo budeš pít?
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
Přitom pořídit jakoukoliv speciální pomůcku je pro školu po ekonomické stránce náročné, dodává.
Dagmar PELIKÁNOVÁ, zástupkyně ředitelky školy
Hledáme projekty podle toho, které ministerstvo je vypisuje a na co jsou ty projekty zaměřené, takže máme vždycky takovou nějakou představu a plán, co potřebujeme, a k tomu hledáme vhodné projekty, abysme se napasovali... /ukázka/
Karolína PEŘESTÁ, redaktorka
Díky projektu Světluška Nadačního fondu Českého rozhlasu se zrakově a kombinovaně postižení žáci společně podívají i k moři, kam pojedou na týdenní kurz. Škola také mohla nakoupit 4 notebooky se speciálními programy pro zrakově postižené, kteří se na nich budou učit ovládat klávesnici nebo pracovat s textovými editory. Sbírkové dny Světlušky potrvají až do pátku. Dobrovolníci vyráží do ulic kvůli současné epidemiologické situaci v menších počtech, opět ale v černých a žlutých tričkách s pokladničkami a tykadly. Karolína Peřestá, Radiožurnál.