Problémy lidí s autismem

 
ČT 1

12:00 Týden v regionech - Ostrava

 
Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

Ve vysílání teď vítám Přemysla Mikoláše, psychologa, certifikovaného terapeuta s více než desetiletou zkušeností ze setkávání s dětmi s autismem. Dobrý den přeju.

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Dobrý den přeji.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

Co je to vlastně autismus a dá se léčit?

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Autismus je genetická záležitost, je to něco, kdy mozek je jiným způsobem propojený a /nesrozumitelné/. Dnešní věda nezná přesnou odpověď na to, odkud se autismus bere. Víme tedy, jak jsem řekl, že se jedná o genetický základ, ale musíme také počítat s vlivy vnějšího prostředí, taky vlivy v průběhu těhotenství, v průběhu porodu a v průběhu těsně toho, co se po porodu děje. Ptáte se mě na to, jestli se autismus dá léčit. Myslím si, že můžeme přizpůsobovat prostředí člověkovi na autistickém spektru tak, aby vývoj jeho osobnosti, jeho mozku odpovídal jeho smyslům a kognitivním možnostem. O co se mi tady jedná, jde o to, aby my jsme našli cestu, majoritní společnost, k přizpůsobení se toho, jak tito lidé fungují, protože jsem přesvědčený o tom, že lidstvo vděčí za spousty pokroků v technice, v energetice, v jaderné fyzice právě lidem na autistickém spektru.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

V jakém věku dítěte ho mohou rodiče diagnostikovat?

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Stává se mi nebo všímám si ve své psychoterapeutické praxi v rámci organizace Adam - Autistické děti a my, že rodiče na podpůrných rodičovských skupinách si všímají, že za prvé zvláštnosti dětí jsou od samého narození anebo v průběhu kolem druhého roku života dochází k prudké ztrátě dosud nabytých dovedností a schopností a postupně vlivem intervencí, jak jsem zmínil, přizpůsobení prostředí, tyto děti znovu krůček po krůčku dobývají to, co ztratily.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

A co radíte rodinám, když se dozvědí, že jejich dítě je autistické?

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Je to velká zodpovědnost, radit rodinám. Doporučoval bych nepanikařit a najít ve svém okolí sdružení a organizace, které se věnují podpoře rodinám dětí s touhle neurovývojovou jinakostí, jako například Adam - Autistické děti a my z Havířova, organizaci ABC, organizaci Světlo autismu, která již tady byla zmiňovaná, ale taky moji kolegové z Mikasy, z Adry a v neposlední řadě je tady raná péče, která zajišťuje podporu rodin s touhle neurovývojovou jinakostí, jako je Alfi nebo Slezská diakonie, poradny Eunika, Lydie, Matana.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

Je takových organizací dost?

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Ne, není takových organizací dost. Já se skláním před všemi organizacemi a lidmi, kteří dávají podporu těmto rodinám, protože zákeřnost autismu, respektive jakýchkoliv neurovývojových poruch, že nejsou viditelné na první pohled. Tyto děti jsou krásné a vzbuzují ve veřejnosti, když se dostanou do smyslového přetížení, takové pocity, že obviňují maminky a tatínky a rodiny z nedostatečné výchovy.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

Vy jste řekl, že to není příliš viditelné, ale můžeme říct, jak se chovají děti s autismem v kolektivu? Jsou příliš průbojné, anebo se naopak drží stranou? Dá se to vypozorovat?

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Určitě se to dá vypozorovat, protože ten, kdo má a rozumí autismu a chce pomáhat, tak jak bylo řečeno, je to porucha autistického spektra, tak i v chování v kolektivu můžete vidět děti, které jsou v uvozovkách v rohu, nebo naopak děti, které jsou formálně vyjadřování, věnujou se svým encyklopedickým znalostem a provokujou svoje spolužáky nekonformním chováním, proto je nesmírně důležité podporovat pedagogy v jejich vzdělávání a supervizích, aby rozuměli tomu, co se děje, protože chtějí pomáhat a mnohdy nerozumí tomu, co se děje.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

Jak se těmto dětem daří splňovat nároky na znalosti učiva a soustředěnost?

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Nesmírně důležitá je podpora ve školským prostředím. Dát spolužákům a vyučujícím o tom, jaká probíhá vzdělávací proces u dětí na autistickém spektru, tady je dominantní věcí, že děti s neurovývojovou poruchou prožívají silné stavy úzkosti, pokud jejich svět není uspořádaný, předvídatelný, a často to vypadá tak, že jsou lenivé nebo zlobivé, ale ta síla toho nevysloveného je v tom, že já se bojím, já nerozumím tomu, co se děje, co mi říkáš, a potřebuju, aby jsi mi rozuměl. Je důležité, aby vlastně rodiče, učitelé, odborníci byli jedna velká parta, když bych to řekl potom enháčkovsky a okáďácky z našeho regionu, a odložili svoje ega ve prospěch růstu těchto dětí a rodin.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka

Říká Přemysl Mikoláš, psycholog. Moc vám děkuji za rozhovor. Na shledanou.

Přemysl MIKOLÁŠ, psycholog, psychoterapeut

Děkuji vám za pozvání. Na shledanou.

Klíčová slova: