Příspěvky pro zdravotně postižené

ČT 1
-
Michal KUBAL, moderátor:
Víc peněz pro nejvážněji postižené nebo míň papírování při žádosti o příspěvek. I to navrhuje Národní rada zdravotně postižených. Chce, aby se zvýšila částka, kterou třeba na speciálně upravená auta, získávají lidé s nejvážnějším handicapem a prosazuje konec posuzování sociální situace žadatelů o příspěvek. Materiálem se teď zabývají poslanecké výbory.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka:
Otevřít auto bez klíče, jen jedna z řady úprav, které Jaroslavu Filsákovi usnadňují řízení.

Jaroslav FILSÁK, :
Nejzásadnější úprava je tady ta páka nalevo, když vlastně stisknu dolů, tak přidávám plyn.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka:
Neobešel by se ani bez automatické převodovky. To všechno auto prodraží. Jedině s ním ale zvládá své aktivity. Hraje ragby a pro Asociaci paraplegiků mapuje bezbariérová místa.

Jaroslav FILSÁK, :
Bez auta bych prakticky byl jenom doma. Jsou to mý druhý nohy, tak jako potřebuju vozejk, potřebuju i to auto, potřebuju se denně dostat do práce, za sportem, za rodinou, k lékařům.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka:
Aby získal příspěvek na tohle auto, musel nejdřív sehnat nabídky automobilek i firem, které dělají úpravy. K žádosti musel přiložit i tenhle seznam cenností, které patří jemu anebo jeho rodině. Vše pak ještě osobně přišel zkontrolovat sociální pracovník.

Jaroslav FILSÁK, :
Nebylo mi to zrovna příjemné. Chápu, že třeba by se chtěli kouknout na mé osobní příjmy, ale ty rodiče už přece jen do toho tolik nezasahujou. Snažím se být co nejvíce samostatný.

Václav KRÁSA, předseda, Národní rada osob se zdravotním postižením:
To považujeme za ponižující pro takovéto lidi, ale i nesmyslné, protože ty pomůcky pomáhají lidem, aby mohli normálně žít, a je nesmyslné to poměřovat hmotnou nouzí.

Jiří VAŇÁSEK, náměstek pro řízení sekce zaměstnanosti, MPSV /nestr./:
Jsou to věci, kterými se musíme zabývat v každém případě. Určitým způsobem i vítáme tu poslaneckou iniciativu, ale musíme posoudit, zda skutečně jde s těmi záměry, které my s tímto zákonem máme.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka:
Podle rady by tahle povinnost měla odpadnout taky v případě dalších speciálních pomůcek, pokud na ně klient přidá alespoň 10 % ze svého. Jen na takové schodolezy stát loni přispěl téměř 17 miliony. Na auta vyplatil přes 400 milionů, tedy v průměru 150 tisíc na jedno. Majiteli přitom musí vydržet 10 let. Kolik s ním vlastně teda najezdíte?

Jaroslav FILSÁK, :
Najezdím tak těch 30 tisíc ročně, no, v průměru.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka:
Z toho důvodu kupoval nové auto.

Jaroslav FILSÁK, :
I tak si myslím, že těch 10 let bude hraniční.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka:
Novela proto lhůtu krátí. Pokud u poslanců uspěje, bude si moci Jaroslav Filsák o další příspěvek požádat za 7 let. Tereza Stárková, Česká televize.

Klíčová slova: