Podvod na seniory: stopy vedou do Polska
Senioři z Česka či Polska sedli na lep obchodníkům, kteří jim nabízeli údajně léčivé "armádní brýle" či ušní kapky. Tyto pomůcky přitom žádné účinky nemají.
Ladislav Vydra je důchodce z Prahy. Po operaci oka téměř ztratil zrak a doktoři mu nedávali příliš šancí na výraznější zlepšení. Andrzej z Polska má zase vážné problémy se sluchem a rád by se vyhnul naslouchátku. Oba dva sedli na lep reklamě na zázračné, ale ve skutečnosti podvodné zdravotnické prostředky. Investigaci. cz spolu s polskou Fundacji Reporterów se nyní podařilo vypátrat, kdo za mezinárodním podvodem, jenž po několik let obíral o peníze tisíce lidí na několika kontinentech, stojí.
Když Ladislavova žena Ivana objevila v časopise reklamu na "dalekohledové brýle" slibující "opravu zraku", svitla staršímu páru naděje. Ale jen do chvíle, než výrobek s údajně dlouho utajovanou armádní technologií dorazil k nim domů.
"Je to šmejd, vůbec to nefunguje. Je to dobré tak akorát pro děti na hraní," svěřila se paní Vydrová investigaci.cz se svým rozčarováním ohledně plastových brýlí vyrobených v Číně. "Byl tam obrázek staré paní, která navléká nit do ucha jehly," přibližuje paní Vydrová inzerát, který z manželů vylákal bezmála 900 korun za údajnou zdravotnickou pomůcku.
"Je to nesmysl. Žádná speciální optická pomůcka nemá na oko zpětný vliv," zhodnotila kvalitu výrobku pro Českou televizi Jitka Řehořová, oční lékařka z Centra zrakových vad Fakultní nemocnice v Motole. "Odborníkovi je jasné, že se jedná o podvod," dodala Řehořová.
Obdobně reagoval i polský ušní specialista na kapky zakoupené Andrzejem, který doufal, že po jejich aplikaci uslyší i bez naslouchátka. "Lékař se mu vysmál a řekl, že kapky, které by řešily jeho problém, neexistují. Jeho vada je neodstranitelná. Stali jsme se oběťmi podvodu," stěžovala si Andrzejova žena Elżbieta polskému zpravodajskému portálu v roce 2017.
SEDNOUT NA LEP
Andrzej a Ladislav zdaleka nejsou jedinými, které takzvaný Slevový klub podvedl. Internet je plný příběhů lidí, kteří od této prodejní platformy zakoupili například nefunkční "biomagnetické" vložky do bot proti bolesti nohou nebo gel proti křečovým žilám.
Prodej údajných zdravotnických výrobků seniorům – nejzranitelnější společenské skupině vůči podobným podvodům – se však netýká jen Polska a Česka.
Jak zjistila investigace.cz spolu se svým polským partnerem Fundacja Reporterów, podvod nese rysy organizovaného zločinu, probíhá na čtyřech kontinentech a zanechal za sebou tisíce obětí v minimálně jedenácti zemích Evropské unie od Rumunska až po Belgii. Podvodníci se přitom skrývali za nastrčenými firmami v Panamě, Singapuru a na Komorských ostrovech. "Novodobí podvodníci cílí primárně na seniory," tvrdí Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů, tedy asociace, jež pomáhá bránit práva spotřebitelů. "Jsou většinou nejrizikovější skupinou: osamělí, nemocní, zdravotně postižení a důvěřiví. Navíc mají pevný důchod, i když často malý, takže je zde jistota, že finanční prostředky u nich jsou jisté na rozdíl od mladých lidí, kteří přijdou o zaměstnání a nemají pak z čeho platit případné dluhy," dodává Mazalová.
Také data České obchodní inspekce dokládají obecný trend, kdy se podvodníci využívající zranitelnosti seniorů
(takzvaní šmejdi) postupně přeorientovali z prodeje předražených hrnců na předváděcích akcích na podvodný prodej na internetu. Zatímco počet stížností na předváděcí akce klesl z více než 400 v roce 2012 na pouhých 13 v roce 2019, online prostředí zaznamenalo nárůst. "V roce 2019 evidujeme na internetové prodejce 5641 podání stížností od spotřebitelů," sdělil investigaci.cz Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí obchodní inspekce.
PANÍ Z POLSKA
Klamavou reklamou se zabývají místní úřady. Pražskému magistrátu, do jehož kompetence spadá kontrola reklamy, kterou šíří tituly vydavatelských domů se sídlem na území hlavního města, se podařilo inzerci na výrobky Slevového klubu stáhnout ze čtyř časopisů – z titulů TV Blesk Magazín, Rytmus života, Pestrý svět a Aha!. "Vydavateli časopisů byla jako zadavatel reklamy označena obchodní společnost Direct Group S. A. se sídlem v Panamě," sdělila investigaci.cz Eva Nováková, ředitelka živnostenského a občanskosprávního odboru.
Ačkoli magistrátní úředníci uspěli v boji za stažení klamavých reklam, nepodařilo se jim potvrdit, zda byla Direct Group zadavatelem reklamy (tedy tím, kdo za reklamu platí a právně odpovídá), nebo jen jejím šiřitelem – přesněji řečeno tím, kdo reklamu distribuuje na žádost zadavatele.
Panamská firma Direct Group si v roce 2018 zaregistrovala korespondenční adresu v Brně, v nejvyšší české budově zvané AZ Tower. Koncem roku 2019 se investigace.cz snažila tuto firmu kontaktovat. Recepční společnosti Altaxo, jež prodává hotové firmy a nabízí virtuální adresu v budově mrakodrapu, nechtěla s firmou Direct Group, svým klientem, našeho reportéra spojit. Poté co se představil jako novinář, zavěsila.
Letos v dubnu se proto vydával za klienta, který chce vrátit zboží. Zaměstnankyně Altaxa mu tentokrát potvrdila, že Direct Group její společnosti pouze platí za virtuální adresu, ale nemá v budově žádné zaměstnance: "Bohužel nevím, jestli se s nimi vůbec spojíme, my jim pouze nabízíme sídlo a řešíme poštu," dodala s tím, že nemůže na Direct Group poskytnout kontakt, protože jde o interní informaci. Telefon na "nespokojeného klienta"
měla předat "paní z Polska". Ta však nikdy nezavolala zpět.
Co má "paní z Polska" společného s panamskou firmou?
Panama, kde Direct Group S. A. sídlí, je známým daňovým rájem. Kromě vstřícné daňové politiky nabízí firmám další lákadlo: diskrétnost. To znamená, že místní obchodní rejstřík o nich zveřejňuje minimum informací, přičemž často chybí ta nejdůležitější – reálný vlastník dané společnosti.
I Direct Group zřídila zdejší advokátní kancelář Quijano and Associates s jasným cílem, a sice skrýt identitu majitele. Ve spolupráci s OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project), jejímž je investigace.cz členem, se nám však podařilo reálného vlastníka vystopovat.
Je jím Michał Andrzej Brzostowski, pětatřicetiletý podnikatel z malé vesnice nedaleko od Varšavy.
Na stopu polského podnikatele jsme se dostali díky rešerši v mezinárodních databázích. Ty ukázaly, že Direct Group S. A. v Panamě patří firmě BENEFIT Pte. Ltd. registrované v roce 2016 v Singapuru. Jako její vlastník byl uveden Brzostowski.
Další stopy firmy BENEFIT vedou na Maltu a do Estonska. Oficiální dokumenty z obou zemí potvrdily, že Brzostowski opravdu vlastní singapurskou společnost, a tudíž i Direct Group v Panamě, která stojí za klamavou reklamou.
Webová stránka firmy BENEFIT zmiňuje, že zlomovým okamžikem pro rozvoj firmy byla akvizice platformy Direct Affiliate v roce 2017, "nejefektivnější affiliate sítě v celé branži".
Novinář z Fundacje Reporterów se na webu jako "partner" zaregistroval, aby zjistil, co za chvástavým sloganem vězí. Ukázalo se, že platforma Direct Affiliate svým partnerům, například blogerům, nabízí pohádkové zisky za umisťování internetové reklamy na desítky různých produktů – včetně nefunkčních "armádních brýlí" nebo ušních kapek, které si koupil pan Ladislav z Prahy a Andrzej z Polska.
Pokud se partnerovi sítě Direct Affiliate povede konverze – tedy to, že si klient koupí produkt proklikem z reklamy umístěné na partnerově webové stránce –, získá údajně 75% marži z ceny daného výrobku. Čím více zboží partner prodá, tím větší má marži, slibuje platforma Direct Affiliate. Ceny produktů se pohybují od 300 po 1100 korun, přičemž se trochu liší podle konkrétní země. V Česku ušní kapky nabízeli za 425 korun, takže marže pro partnera by v tomto případě byla 320 korun.
Zatímco takzvaný affiliate marketing je obecně legitimním typem podnikání, pohádkově vysoké marže, klamavá reklama, a především podvodné zdravotnické prostředky nabízené platformou Direct Affiliate mohou být již za hranou zákona.
Na webu Direct Affiliate je drobná noticka, že stránku provozuje BENEFIT, Brzostowského firma v Singapuru. Stav webu z května 2015, jenž je dohledatelný díky službě internetového archivu, navíc dokládá, že jejím předchozím provozovatelem byla Direct Group, tedy Brzostowského firma v Panamě. Tou dobou měla tato panamská firma kontaktní číslo s polskou předvolbou +48 a Brzostowski byl dokonce uveden jako registrátor domény directaffiliate.com.
Právě tato archivní data odhalila adresu v Kanie, malé vesnici vzdálené dvacet kilometrů jihozápadně od Varšavy, z níž mohl Brzostowski operovat nebo tam žít.
JSEM ZMATENÝ
Poté co reportér Fundacji Reporterów dorazil na místo, zjevil se před branou domu muž menší postavy v šedém svetru. Vypadal, že je mu okolo třiceti, nepředstavil se. "Nevím," odpověděl na otázku, zda v domě, před nímž stál, bydlí Michał Brzostowski. Soused novináři řekl, že neviděl Michała Brzostowského několik let, ale že jeho rodina ve vedlejším domě stále žije.
Otázky ohledně klamavé reklamy a nefunkčních zdravotnických produktů jsme následně poslali na několik e-mailů spojených s Brzostowským a jeho firmami. Ten v odpovědích ani jednou nepopřel vlastnictví Direct Group a přidružených společností, zároveň však odmítl odpovědět.
"Sdělte mi, prosím, na základě jakého konkrétního zákona jsem povinen jakožto soukromá osoba zodpovědět vaše otázky," napsal.
"Musím přiznat, že jsem zmatený, protože nevlastním žádnou společnost v Polsku," dodal poté, co reportéři zmínili článek 4 polského tiskového zákona, jenž po místních podnikatelích požaduje poskytnutí informací o jejich obchodních aktivitách sdělovacím prostředkům.
Brzostowski nezodpověděl ani to, zda je majitelem firmy Global Group, jež stojí za Slevovým klubem v Česku.
Jméno této společnosti je zmíněno na letácích přiložených k produktům Slevového klubu. Eva Nováková, ředitelka živnostenského odboru na pražském magistrátu, investigaci.cz napsala, že právě společnost Global Group se sídlem na Komorských ostrovech měla část klamavých reklam v českých časopisech objednávat.
Doména stránky, kterou Global Group spravuje, byla nicméně v roce 2018 registrována nikoli komorskou webhostingovou službou, ale polským poskytovatelem aftermarket.pl – stejným, jejž použil Brzostowski v roce 2019 k tomu, aby přeregistroval webové stránky sítě Direct Affiliate.
Sídlo Global Group v exotické destinaci poblíž Afriky taktéž nefiguruje v žádné z mezinárodních obchodních databází, v nichž jsou i firmy z Komorského svazu, jak se souostroví nedaleko Madagaskaru nazývá.
Global Group instruovala podvedené české klienty, aby vraceli reklamované zboží společnosti Reverse Logistics
ve Varšavě. Její sídlo totiž Global Group uváděla jako svou korespondenční adresu na příbalových letácích.
Jak jsme ale zjistili, Reverse Logistics v polském obchodním rejstříku nikdy nefigurovala. Šlo pouze o smyšlenou firmu s virtuální adresou, jež lidem stojícím za Slevovým klubem umožňuje vyzvedávat poštu – v tomto případě vrácené nefunkční výrobky. Polský kolega údajné sídlo Reverse Logistics na varšavské adrese Chłodna 64 navštívil, avšak její kancelář byla zamčená. "Nějací lidé tam ale chodí," prozradila ochranka u vchodu.
Abychom odkryli, jak Reverse Logistics vlastně funguje a jak do komplikovaného schématu zapadá, nezbývalo než využít systému reklamace.
"Momentálně se změnila pravidla. Ta firma v Polsku už nefunguje," odpověděl slovensky operátor zákaznické linky českého Slevového klubu na adresu firmy Reverse Logistics. "Je problém s výrobcem. Je to komplikované, protože je to mezinárodní. Když ale zadáte do formuláře, že produkt nefunguje, nebudou vyžadovat jeho zaslání. Stačí uvést číslo účtu," dodal. Jakmile se komunikace přesunula z telefonního hovoru na e-mail, byl reportér požádán o "vrácení nepoškozených produktů, aby vrácení peněz mohlo být realizováno". Během pátrání se navíc adresa Reverse Logistics přesunula z Polska (2019) do Litvy, Belgie a Chorvatska (duben 2020).
Podle obětí podvodu se reportérům poštěstilo, že vůbec s někým mluvili. "Když jsem se dovolala na zákaznickou linku, bylo mi řečeno, ať nezavěšuju a počkám. Automatický hlas mi řekl, že jsem 165. v pořadí," směje se paní Vydrová, která chtěla reklamovat "armádní brýle" pro manžela.
Zatímco reklamace je pro podvedené klienty nekonečnou odyseou, domáhání se vrácení peněz s pomocí profesionálů se ukázalo být mnohem efektivnější. "Ve spolupráci s partnerským centrem v Polsku máme stoprocentní úspěšnost," odpověděl Ondřej Tichota, mluvčí české pobočky Evropského spotřebitelského centra.
MIMO DOSAH
Státní úřady, které kontrolují férovost podnikání nebo kvalitu zdravotnických výrobků, o podvodu vědí, a přesto nedokážou efektivně zasáhnout.
"Slevovému klubu jsme žádnou pokutu neudělili, protože v této věci nejsme oprávnění ke kontrolám (ani ve věci nekalé obchodní praktiky)," říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce, a vysvětluje, že zdravotnické prostředky nespadají do kompetence ČOI. A i kdyby spadaly, inspekce by neměla pravomoc zasáhnout proti Global Group, která – alespoň formálně – sídlí mimo Evropskou unii.
Dozor nad trhem se zdravotnickými prostředky vykonává Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL). Ten ohledně Slevového klubu odpověděl, že "tyto výrobky nepovažuje za zdravotnický prostředek, neboť nevyhovují definici dle ustanovení zákona o zdravotnických prostředcích". SÚKL ostatně veřejnost varoval na svém webu, "aby byla obezřetná a nedůvěřovala inzerátům, které mohou být zavádějící a u výrobků deklarovat účinky, pro které nemají náležité důkazy".
Stanovisko ministerstva zdravotnictví je jasnější. "V podstatě se jedná o výrobky, které se na území ČR prodávají protizákonně," uvedl již dříve pro Českou televizi Radek Policar, náměstek pro legislativu a právo. "Je zde důvodné podezření pro spáchání trestného činu podvodu. Zcela jednoznačně dochází k tomu, že uvádí spotřebitele v omyl. Ačkoli tvrdí, že to není zdravotnický prostředek, jejich tvrzení není relevantní, protože jej za něj označují, zároveň však nesplňují podmínky pro jeho distribuci v ČR. Podali jsme trestní oznámení," doplnil náměstek Policar na adresu firmy Global Group, jež stojí za Slevovým klubem.
Odborníci na ochranu spotřebitelů jsou však skeptičtí. "Vymahatelnost spotřebitelských práv je u nás opravdu velmi obtížná. I když se podvodník najde, neprokáže se mu úmysl a policie vše většinou odloží. Soudy jsou drahé a trvají léta, to je pro starší lidi velmi složité," říká Gerta Mazalová, šéfka Sdružení obrany spotřebitelů.
KROK NAPŘED
V prosinci 2019 zaslala síť Direct Affiliate svým partnerům interní pokyn, aby okamžitě stáhli jejich reklamy na zdravotnické prostředky a doplňky stravy nabízené na polském trhu. Platforma svým partnerům včetně novináře Fundacji Reporterów rozhodnutí neodůvodnila.
V březnu pražský magistrát investigaci. cz potvrdil, že úředníci nezaznamenali žádné nové stížnosti na prodej zdravotnických prostředků přes Slevový klub ani na reklamu, jež by nesla rysy toho, že by mohla být zadána společností Direct Group se sídlem v Panamě.
Většina oslovených odborníků a úřadů v Česku i v Polsku se shoduje, že podobní podvodníci se umějí skvěle adaptovat na nové podmínky a jsou vždy "o krok napřed" před zákonem, dozorovými orgány či policií.
"V obecnější rovině jde o problém anonymity internetu a možností globální kriminality. Případné legislativní úpravy by tedy musely cílit tímto směrem, odvrácenou stranou by však mohlo být ohrožení svobody a možnosti sledování pohybu osob na internetu," sdělil investigaci.cz Ondřej Tichota, mluvčí Evropského spotřebitelského centra v Praze.
"Ti, kteří chtěli podnikat nepoctivě, se transformovali na rizikové až podvodné weby," říká Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI, jež spravuje seznam ilegálních e-shopů. Od vypuknutí pandemie covid-19 jejich množství dramaticky vzrostlo.
Je zde důvodné podezření pro spáchání trestného činu podvodu. Zcela jednoznačně dochází k tomu, že uvádí spotřebitele v omyl. Ačkoli tvrdí, že to není zdravotnický prostředek, jejich tvrzení není relevantní, protože jej za něj označují, zároveň však nesplňují podmínky pro jeho distribuci v ČR. Podali jsme trestní oznámení. Radek Policar náměstek ministra zdravotnictví
Foto: Nejzranitelnější skupinou, na kterou se podvodníci zaměřují, jsou senioři.
FOTO: ADOBE STOCK
O autorovi: JAKUB ŠIMÁK, INVESTIGACE. CZ DANIEL FLIS, FUNDACJA REPORTERÓW