Nevidomým s rozpoznáváním produktů během nákupu i v domácnosti pomáhají nejrůznější technologické novinky

Téměř 1,5 miliardy lidí na celém světě se potýká s různými onemocněními, to je zhruba každý šestý z nás. Nevidomí lidé například stráví v obchodě až 30 minut snahou plně porozumět produktům a vyznat se v jejich nepřeberném množství. Co kdyby ale existoval svět, kde nakupování není závodem s řadou překážek, ale příjemnou procházkou – kde každý produkt vypráví svůj příběh nejen vzhledem, ale i hmatem a zvukem.
Celá řada značek se snaží situaci zlepšit s pomocí technologických vychytávek a řada produktů denní spotřeby už dnes disponuje symboly a kódy pro jejich snadné rozlišení. Ve společnosti Procter & Gamble na těchto inovacích pracuje Sam Latifová, která sama trpí ztrátou zraku a snaží se vytvořit produkty dostupné pro všechny bez rozdílů.  
Na nákupu stráví až několik hodin  
Zajít si do obchodu a nakoupit jídlo, kosmetiku a další každodenní potřeby není pro běžného člověka problém. Když spěcháme, přijdeme do obchodu, rychle vybereme vše potřebné a míříme k pokladně. Pro nevidomé a slabozraké osoby je však nákup v klasických obchodech stále velký problém. Podle průzkumu jim trvá až 30 minut, než získají o produktu dostatek informací a zjistí, k čemu slouží a jak se používá. Rozeznat šampon od kondicionéru je takřka nemožné, stejně jako se třeba rychle vyznat v druzích pracích kapslí či zubních past.  
Některé rady, které lidem se zrakovou poruchou usnadní nákupy, přibližuje nevidomá Andrea Hlaváčková: " Při nákupu je pro nevidomé důležité, aby se co nejméně měnil obsah regálů a jejich rozmístění v obchodu. Když chci jít sama nakupovat, mám naučené, co kde najdu, a samostatně se tam dostanu. Občas se navíc může stát, že člověk trpící zrakovou poruchou potřebuje pomoc od zaměstnance. Je proto dobré instruovat personál, že tato situace může nastat a nevidomý bude chtít asistenci při nákupu. V neposlední řadě je také důležité dát slabozrakému nebo nevidomému člověku dostatek času na nákup a neomezovat ho a nepopohánět ve výběru. "  
V současnosti se proto řada firem a značek snaží udělat své produkty co nejvíce přístupné i pro osoby se zrakovou vadou. Existují například aplikace, které pomocí skenu kódu umístěného na produktu samy poznají, o jaký produkt se jedná a člověku se zrakovým postižením během chvilky přečtou veškeré potřebné informace. Společnost Procter & Gamble navíc zavádí na své produkty také hmatové značení, které za použití různých ......

 

Klíčová slova: