Nebezpečné bariéry

ČT 1
-
Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:
Co se dnes dělo v krajích shrneme v následujících minutách, dobrý podvečer. Nově opravený střední nástupní ostrůvek před brněnským hlavním nádražím kritizují nevidomí. Červená vodící linie, která by jim měla pohyb po nástupišti ulehčit je totiž přerušovaná a jsou na ní překážky. Lidé se zrakovým postižením považují situaci dokonce za nebezpečnou. Dopravní podnik, který opravu nástupiště řídil, ale pochybení odmítá.

Jakub VÁCHA, redaktor:
Josef Konečný se bez bílé hole neobejde. Na nový povrch 3 nástupních ostrůvků se těšil. Nejčastěji využívá ten prostřední.

Josef KONEČNÝ, :
Vodící linie by mě měla spolehlivě převést přes celý prostor nástupiště. Nicméně není to až tak moc spolehlivé.

Jakub VÁCHA, redaktor:
Koše a lavičky naskládané přímo na vodící linii se povedlo obejít, pak ale nastal úsek, kde červené dlaždice s výstupky chybí úplně.

Josef KONEČNÝ, :
Jdu volným prostorem de facto nevím kam a teprve ve chvíli, kdy narazím na něco srozumitelného, na něco jasného v tom případě můžu jít dál samozřejmě s vědomím, že je to nebezpečný prostor.

Jakub VÁCHA, redaktor:
Právě teď přijíždí tramvaj, takže vy jdete vlastně proti tramvaji a je to jediná možnost čeho se tady můžete chytit?

Josef KONEČNÝ, :
V tuto chvíli ano, tady je to opravdu velice nebezpečný.

Jakub VÁCHA, redaktor:
Nástupiště spravuje brněnský Dopravní podnik, ten taky opravu ploch řídil a za současnou podobu je odpovědný.

Barbora LUKŠOVÁ, mluvčí, DPMB:
Dopravní podnik města Brna se při dláždění tohoto nástupiště řídil platnou metodikou.

Jakub VÁCHA, redaktor:
To znamená, že za vás je to v pořádku?

Barbora LUKŠOVÁ, mluvčí, DPMB:
My jsme se řídili platnými metodikami.

Jakub VÁCHA, redaktor:
Pracovníci brněnského dopravce, ale část vyhlášky pro nevidomé tak důležitou, jakoby neznali.

redaktorka /zdroj: Vyhláška č.398/2009 Sb./:
Vodící linie je součást prostředí nebo stavby sloužící k orientaci nevidomých a slabozrakých osob při pohybu v interiéru i exteriéru. Do průchozího prostoru podél vodící linie se neumisťují žádné předměty.

Jakub VÁCHA, redaktor:
Proti současnému stavu se zvedla vlna kritiky. Odborníci totiž po debatách s úřady chtěli s návrhem řešení pomoci.

Milena ANTONOVIČOVÁ, konzultantka:
Navrhli jsme určité řešení. To jsem písemně zaslala jak na Dopravní podnik tak na městskou část. A zřejmě to řešení nedošlo až k té osobě, která zpracovávala ten návrh.

Jakub VÁCHA, redaktor:
Dopravní podnik plánuje vodící linii předláždit. Potom by už měla vést správným místem. Nebude to ale zadarmo. Kromě opětovného nástupu dělníků na přestupiště dopravce za napravení chyby zaplatí 45 tisíc korun. Červená dlažba by se měla posunout do konce září. Pak se Josefu Konečnému a dalším nevidomým bude po prostředním ostrůvku před nádražím procházet lépe. Jakub Vácha, Česká televize.

Klíčová slova: