Jste nevidomá, pračku vám neprodám, slyšela žena. Zastal se jí až ombudsman

Prodavač odmítl prodat na splátky nevidomé ženě pračku. Údajně jí nemohl řádně vysvětlit všechny náležitosti smlouvy. Veřejný ochránce práv to označil za diskriminaci z důvodu zdravotního postižení. Prodejce později z vlastní iniciativy proškolil zaměstnance, aby k podobným situacím už nedocházelo.

Vyplývá to ze zprávy o činnosti ombudsmana za druhé čtvrtletí, kterou Kancelář veřejného ochránce práv zveřejnila na svém webu.

Na ombudsmana se obrátila stěžovatelka poté, kdy jí prodejce elektroniky odmítl prodat pračku, protože je nevidomá. Pračku koupila až následně, kdy ji na základě plné moci při koupi zastupoval manžel.

Prodejce k incidentu podle ombudsmana uvedl, že dotyčná žádala prodej na splátky, přítomný zaměstnanec ale nepostupoval podle vnitřních pokynů pro sjednávání prodeje na splátky s lidmi, kteří nemohou porozumět psanému textu. Stěžovatelku prý odmítl, protože ji nebyl schopen řádně poučit o náležitostech smlouvy, jak předpokládá zákon o spotřebitelském úvěru.

Podle ombudsmana šlo o přímou diskriminaci. Pokud zákazník kvůli svému zrakovému postižení nemůže rozumět psanému textu, prodejce má v takovém případě povinnost seznámit jej...

 

Klíčová slova: