Jak řídí handicapovaný řidič?

ČT 1
-
Petr ŠIMEK, :
Používat při řízení auta ruce a nohy, to je zcela automatická věc, nad kterou ani nepřemýšlíte. Ale otázka je jak to dělají lidé, kteří ze zdravotních důvodů nohy používat nemůžou. V České republice je milion lidí s tělesným postižením. To není malé číslo. Většina z nich nemůže řídit standardně zařízený vůz. Jaké jsou možnosti úprav vozidel pro handicapované řidiče?

Pavol ING. BAHYL, :
Dneska už mají poměrně velké možnosti. Můžeme namontovat ruční řízení od jednoduchých mechanických, pákových, až po komplikované elektronické zařízení.

Petr ŠIMEK, :
Kolik je vlastně takovejch základních druhů těch úprav pro handicapované řidiče?

Pavol ING. BAHYL, :
Jenom z těch ručních ovládání je to přibližně 10 typů, co máme dnes na trhu, plus další individuální úpravy, protože každá úprava pro tohopostiženého je individuální zásah. Auto se rozebere, namontujeme tam elektroniku, která se propojí s počítačem vozidla a naprogramujeme jakoby druhej pedál, který ovládá plyn. Je to kroužek seshora nad volantem, který přetlačujete palci k volantu.

Petr ŠIMEK, :
Nevadí ten kroužek třeba airbagům, když je v autě?

Pavol ING. BAHYL, :
Airbag musíme dodržet tak, aby při explozi se to neovlivnilo tím kroužkem samozřejmě. Na to jsou testy.

Petr ŠIMEK, :
Co se týká těch aut, jsou řidiči, handicapovaní řidiči nějak limitovaní tím, že musí mít malý auto, nebo naopak velký auto?

Pavol ING. BAHYL, :
Já myslím, že nejsou. Dokonce jsou to různý rarity, kde opravdu si vymyslí auta příšerný. Jako poslední raritu mohu uvést, že jsme se zúčastnili závodu Paříž - Dakar.

Petr ŠIMEK, :
To není nic příšernýho, to je dobrý. Abych co nejvíc sám sobě nasimuloval reálný podmínky handicapovanýho řidiče, tak si nechám od produkčního Máty pěkně svázat nohy. Hodnej, hybaj! Tak jak teď? Takhle. Tady je páčka na podložku, kterou si sednu na to sedátko. Teď si zabrzdím vozejk, pomáhám si nohama. Sednu si takhle. Upřímně trošičku si pomáhám nohama. Tak! Když tohle handicapovanej řidič udělá tak 5krát, 6krát denně, tak za chvilinku má slušnej cvik a půjde to daleko rychleji. Pro jistotu jsem si zase povolil nohy, kdyby náhodou... Každopádně budu se snažit celý auto ovládat jen rukama. Protože to je automat, mám to samozřejmě usnadněný. První věc startování automatu vždycky s brzdou. Tlačítkem na brzdový páce aktivovat plyn, ruční plyn a můžeme jet. Samozřejmě jsem si samozřejmě nejistý. Ruční ovládač plynu je opravdu hodně citlivej. Musí se na něj opatrně. Stejně tak je citlivá je i páka brzdy. Ale není to nic nepohodlnýho. Dá se s tím jet příjemně. Pán na přechodu, dobrý. Ruční plyn mi ani nijak nebrání ve výhledu na budíky, na kapličku. Chce to jen trochu cviku, hlavně při tom, když zatáčím do většího rejdu. Tady je potřeba, abych povolil plyn a soustředil se opravdu na brzdu. Překvapivě víc problémů mi dělá brzda. Tady bych se musel naučit více citu. Už jsem řídil spousty různých aut se spoustou různých úprav, ale tahleta konkrétní úprava, ta se mi zdá smysluplná.

otázka:
Automobilku Renault založili Lusi a Marcel Renaultové v roce A/ 1898, B/ 1913, C/ 1945. A/ je správná odpověď.

Klíčová slova: