Interview s ministryní školství Kateřinou Valachovou
ČT 24
-
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Senát schválil novelu školského zákona. Co to bude znamenat pro české školství? A jak se to projeví v předškolním vzdělávání? Výhrady zaznívají často k tématu společného vzdělávání neboli inkluze. Ohrožuje kvalitu škol? A jak vůbec naplnit všechny plány v praxi? A jak se to podaří naplnit doopravdy? A co si myslí o případu teplické studentky, která je pod tlakem, aby opustila gymnázium kvůli svému náboženskému vyznání? I na to se budu ptát ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové. Dobrý podvečer.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Dobrý podvečer vám i divákům.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně, když slyšíte slovo inkluze, nepokouší se o vás lehká nervozita poté, co se kolem tohoto tématu všechno strhlo?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Tak musím se přiznat, že to slovo inkluze skutečně nemám ráda, a to je velmi slabé slovo. Právě proto, že je velmi často skloňována v souvislosti s něčím zlým, s něčím, co je nové, co je nežádoucí. A to samozřejmě nejsem ráda, pokud takto, takto je to veřejností vnímáno. A přeji si, abysme si správně porozuměli v tom, že od 1. září 2016 přijdou do školy stejné děti, které je opustily 30. června. A jenom co činíme, je víc podpory pro učitele v jejich nelehké práci, kterou mají už nyní.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Čím to podle vás je, že kolem toho vypukla, můžu říct, možná panika? Koneckonců vy jste čelila poměrně silnému mediálnímu tlaku, například z deníku Blesk. Uznáváte částečně, že to může být i tím, že se nepodařilo to téma předem dostatečně vysvětlit?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Tak určitě je pravdou, že ta novela školského zákona se vlastně projednávala 2 roky a žádná, bych řekla, otevřená debata s učiteli se tedy na toto téma nevedla, alespoň z mého pohledu. Neviděla jsem jejich zástupce ani v Poslanecké sněmovně nebo v Senátu, pokud si dobře vzpomínám v ten předchozí rok. A také jsem přiznala v září, velmi krátce po nástupu do své funkce, že jsem sama překvapena, že učitelé ve školách, které navštěvuji, skutečně neví vůbec nic z hlediska změn, a to nejenom v tomto ohledu, ale například že nic netuší o tom, jakým způsobem třeba se budou zvyšovat platové tarify, anebo že se připravuje nový platový tarif pro dlouho sloužící učitele.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Jako současná ministryně si to nekladete ani částečně za vinu, co se týče třeba i té informovanosti jako takové?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Tak jako současná ministryně určitě jsem odpovědná za to, že se nepodařilo ještě rychleji dopracovat ten dluh, který jsem získala po svém nástupu do funkce, a které... to bylo tedy dědictví, které jsem si nepřála, ale myslím si, že lidem to může být jedno a mají plné právo ode mě žádat, abych situaci zvládla. Snažila jsem se pracovat co nejrychleji a věřím, že v tuto chvíli už hodně, hodně opadla, bych řekla, panika a obava na našich školách a že řada konkrétních věcí se nejenom dopracovala, ale také představila a že více a více učitelů už je klidnějších.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Buďme tedy konkrétní, kolik dětí se zdravotním hendikepem se již v běžných školách tedy vzdělává a s jakými výsledky? Máte nějaká data o tom, jak jsou ty děti úspěšné, jak se jim daří navazovat třeba to další studium?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Tak protože společné vzdělávání nebo chcete-li inkluze, byť se přiznám, že toto slovo mě bude strašit zřejmě do konce mé profesní, možná i životní dráhy, tak 10 let společné vzdělávání nebo chcete-li inkluzivní vzdělávání v našich školách probíhá. Co se ale nestalo, a to je obrovský dluh směrem k učitelům, rodičům i dětem, ačkoli děti se speciálními vzdělávacími potřebami přicházely do našich škol, do běžných škol a vyžadovaly větší péči, větší podporu, tak samozřejmě tato nebyla dána, ta odborná podpora, finanční podpora a těchto dětí je v tuto chvíli v běžných školách 70 tisíc, což je velké číslo. Pro srovnání pro diváky, ve speciálních školách máme pouze 20 tisíc dětí. No, a z tohoto důvodu je jasné, že řada těch příběhů, se kterými jsme seznamováni, je samozřejmě pravdivá. Ale žádné odklady nám v tomto ohledu nepomohou. My jsme učitelům měli tu podporu zajistit dávno a jsme povinováni jim v tom jejich práci ulehčit a zajistit, abychom právě sice se zpožděním, ale alespoň už nyní od 1. září jim zajistili skutečnou podporu pro ty děti, které už vzdělávají.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
A podle čeho měříte tu skutečnou úspěšnost, když se třeba ozývají rodiče, že mají tedy strach, aby se nesnižovala kvalita výuky ve školách?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ano, tak důležité je říct, že pokud právě existuje ta odborná podpora všech zúčastněných a pokud existují finanční prostředky na podporu vzdělávacích potřeb dětí, a to nejsou jenom děti se zdravotním postižením, ale jsou to děti, které třeba přichází z nějakého sociálně znevýhodněného prostředí nebo děti naopak mimořádně nadané, nadané. Také je potřeba říct, že doposud zcela chyběla podpora z hlediska dětí, které mají například nějaké výchovné problémy nebo mají podporu, potřebují podporu logopedickou, dysgrafickou, dyslektickou. Toto vlastně jsme vůbec ani z hlediska zákona neznali. Co jsme znali a s čím umíme pracovat, jsou děti se zdravotním postižením. Ale pravda je taková, že samozřejmě pokud všechno je podpořeno, jak má, tak učitelé v našich třídách, v běžných školách samozřejmě dokáží tu situaci zvládnout, ale nesmí na to být sami. Potřebují podporu ze strany školních psychologů, speciálních pedagogů, potřebují podporu ze strany asistentů pedagoga. A všichni víme, kolik let sice máme asistenty pedagoga, ale jak to vypadá s jejich financováním. A že želbohu, pokud vůbec byli přiznáni rodičům, kteří třeba měli kladné doporučení školského poradenského zařízení, tak že byli placeni tito asistenti pedagoga z kapes učitelů. No, a to samozřejmě ničemu neprospěje, zvláště pokud už i tak máme málo finančních prostředků v regionálním školství.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Myslíte si tedy, že některé ty analýzy, které by možná i přesvědčily veřejnost, stále ještě chybí? Když říkáte: Něco víme, něco nevíme, něco jsme zkoumali, něco jsme nezkoumali. To uznáváte?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
No, rozhodně souhlasím s tím, že stále neexistuje plná informovanost veřejnosti o tom, na jakou podporu mají například právo a nárok třeba už dlouhé roky. Také neexistuje skutečná informovanost veřejnosti o tom, že samozřejmě 1. září tam nenalezneme ve třídách žádné nové skupiny dětí, ale...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
K tomu se dostaneme, promiňte. Já jsem se právě ptala na tu úspěšnost toho začleňování jako takového. Jestli to máte něčím podpořeno.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Aha, rozumím, ano. Ne, co se týká úspěšnosti začleňování dětí do běžných škol, tak rozhodně mohu ubezpečit veřejnost, že naše běžné školy jsou schopny a jsou úspěšné v začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Naopak naše školství v tomto ohledu, jak v případě běžných škol, tak v případě speciálních škol, dosahuje významných, bych řekla, výsledků a úspěchů. A je srovnatelné třeba s Rakouskem.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Podle čeho ty úspěchy třeba měříte, takto se ptám?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
No, tak samozřejmě to měřím podle toho, jak, jakého, bych řekla, úspěchu v rámci vzdělávání děti se speciálními vzdělávacími potřebami dosahují, že dokončují školní povinnou docházku, navazují v rámci středních odborných škol a samozřejmě toto není z našeho pohledu nic nového.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
A v naprosté většině.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ano, v naprosté většině. Možná je důležité říct, a já skutečně se snažím být velmi otevřená ve všech těch debatách, že obavy, které byly spojeny v podstatě, bych řekla, s podzimem toho minulého roku, hodně plynuly z toho, jak budou vzdělávány děti s lehkým mentálním postižením. To je potřeba přiznat, že tohle je věc, která veřejnost zneklidnila.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
A čím si myslíte, že to je? Protože vy jste opakovaně jste řekla: Nerušíme speciální třídy, nerušíme speciální základní školy. Přesto co se může v tom příštím roce tedy změnit? Vy jste sama řekla, že se lidé nemají ničeho obávat.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Tak já jsem jednak před několika týdny zveřejnila konkrétní čísla ze školní matriky. Já bych řekla, nic konkrétnějšího a pravdivějšího neexistuje. Školní matrika nelže. A od 1. září se ukazuje, že žádný významně vyšší počet dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol nemíří. Zkrátka rodiče využili možnosti vzdělávat své děti podle jejich potřeb jak v běžných školách, tak ve speciálních školách. Ale co je důležité říct, my opravdu dbáme na to, že rodiče, ten, kdo rozhoduje o škole, to je první věc. A možná o této věci, která je možná z mého pohledu jako právníka zcela jasná, jsem měla mluvit už od září minulého roku mnohem razantněji, že je zcela jasné, že je to volba rodiče, která rozhoduje o škole. Možná tohle nezaznělo z mé strany, bych řekla, dostatečně nahlas. Ale musím se přiznat, že z mého pohledu jako právníka je to něco tak, bych řekla, jasného, že jsem tomu možná nevěnovala tolik pozornosti, kolik bych z hlediska citlivosti měla, tak aby rodiče opravdu neměli obavu, že někdo za ně autoritativně bude rozhodovat tu vzdělávací dráhu jejich dítěte. A jako maminka samozřejmě rozumím tomu, jak citlivá věc to je, rozhodnout se správně o škole a o tom, kde se bude moje dítě vzdělávat.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Přesto si myslíte, že stále, anebo víte, jak velký počet těch dětí, které mají lehké mentální postižení, se stále vzdělává mimo ten společný proud a myslíte si, že se to má změnit. Jak razantně se to může změnit? Jak se to může projevit?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ano, asi 3,5 tisíce dětí s lehkým mentálním postižením se vzdělává už nyní v běžných školách. Nicméně mnohem větší počet, až zhruba 8 až 10 tisíc dětí se vzdělává ve školách tedy mimo ten běžný proud.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Ale přitom by měly být v tom běžném proudu podle vás.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
A teď pozor, teď to přijde. Důležité je říct, že na podzim také vznikla obava, ačkoli já jsem to nikdy neřekla, že by měly být rušeny takzvané základní školy praktické. A zase jde o to říct, o jaké školy v tuto chvíli jde. Z pohledu práva jsou to v podstatě běžné školy, které ale vzdělávaly děti podle přílohy pro lehké mentální postižení. A důležité je říct, že tyto školy my nerušíme a naopak jsme právě na ty debaty na podzim a i na to, co jsem se dozvěděla od učitelů, speciálních pedagogů, rodičů, o jejich obavách, o tom, v podstatě jak vnímají citlivě tuto věc, na podzim tedy minulého roku, tak na základě toho jsem rozhodla o tom, že děti na těchto školách se budou mít možnost, pokud budou na druhém stupni 1. září 2016, vzdělávat až do konce své vzdělávací dráhy podle právě té přílohy pro lehké mentální postižení, to znamená až do roku 2020 nebo dokonce 2021, pokud tam dojde k prodloužení té, té docházky. A to je samozřejmě významná věc, protože to neznamená, že bychom přílohu pro lehké mentální postižení nějak zbrkle rušili lusknutím. Ale naopak necháváme u těch dětí, kde ta vzdělávací dráha je pokročilá, ji dokončit. Naopak u dětí, které budou na těchto školách 1. září na prvním stupni, tak tyto děti se budou učit podle upraveného rámcového vzdělávacího programu, který nahradí od 1. září přílohu, ale říkám důrazně, nahradí, nahradí. To znamená, ona není zrušena bez náhrady. A tyto školy budou mít celé 2 roky na to, aby si upravily vnitřní poměry z hlediska vzdělávání té školy, z hlediska školního vzdělávacího plánu tak, aby to bylo co nejhladší. A předpokládáme, že většina těchto škol se zařadí do sítě speciálních škol, řekla bych zcela oficiálně, tak, aby mohly, aby mohly využít nižšího počtu žáků ve třídách. To je všechno.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Dobře. Budu citovat prezidenta republiky Miloše Zemana. Říká: "Mentálně postižené děti díky inkluzi ztratí jednu z největších radostí, kterou v životě prožíváme, to jest radost z úspěchu." Řekněte mi, je to argument podle vás, na který má smysl se pozastavit? Mimochodem vy jste někdy o společném vzdělávání s prezidentem mluvila?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Tak já se přiznám, že jsem opravdu mluvila s panem prezidentem republiky o společném vzdělávání mnohokrát. Víte také, že jsem připomínala, že prezident republiky sám prohlásil, že v případě dětí s lehkým mentálním postižením nemá problém s jejich vzděláváním v rámci běžných škol. A ta, vlastně ta jeho původní obava, aspoň tak já jsem tomu porozuměla a tak mně to bylo i z jeho strany vysvětleno, souvisela s tím, že se obával, že by děti se středním a těžkým mentálním postižením byly nějakým způsobem násilně začleňovány do základních škol, a to se neděje. Tyto děti se vzdělávají ve speciálních školách a novela školského zákona výslovně toto stanoví, tedy pro tyto děti vzdělávání ve speciálních školách. A rodiče v žádném případě nebudou žádným způsobem, bych řekla, nabádáni k tomu, aby se rozhodovali jinak než podle svého svědomí a vědomí. A i nadále budou využívat vysokou úroveň péče speciálních škol, která spojuje nejenom, bych řekla, vzdělávací potřeby dětí, ale také sociální a zdravotní.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Vy jste už hovořila o tom, jak je důležitá podpora pedagogických pracovníků, asistentů pedagogů, psychologů a tak dále. Uznáváte, že na řadě míst v zemi jich stále ještě prostě není dost. Kdy se to může změnit, co pro to můžete udělat?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ano, to je rozhodně pravda. Já se jenom neshoduji s některými ze svých kritiků v tom, že je tedy namístě něco odkládat, sedět, mít ruce v klíně, tak jak mnozí politici na rozdíl ode mě, kteří tady byli v těch předchozích letech, tak nic konkrétního nedělali pro podporu učitelů, rodičů a dětí. A z mého pohledu je to hrozně nefér. A myslím si, že ano, můžeme dělat rozhodně víc. My jako ministerstvo školství budeme jednak maximálně využívat ty úvazky těchto specialistů, které v tuto chvíli nevyužíváme. Naopak je mrzce platíme, krátíme jim úvazky, ačkoli školy by je využily ze 100 procent. Je to o financování. Takže v prvé řadě využijeme všechny jejich kapacity. Potom budeme pracovat s tím, že víme, že situace je velmi odlišná podle jednotlivých krajů. To znamená, budeme koordinovat na jednom místě nabídku těch jednotlivých profesionálů a také to, abychom spojovali vycházející specialisty z vysokých škol s praxí a následně se školami. Tohle všechno budou mít ze strany ministerstva školství z hlediska podpory školy navíc. A z mého pohledu je zcela logické, že takovou podporu měli mít dávno. Vedle toho budeme posilovat školská poradenská zařízení. Já komunikuju jak s pedagogicko-psychologickými poradnami, tak speciálními pedagogickými centry a v obou případech mě zástupci odborných asociací ubezpečují, že ano, přáli bychom si více těchto specialistů, ale že dokáží na tu stávající situacu, situaci zareagovat, pokud budou mít zaručeny finanční ohodnocení pro tyto specialisty a pokud budou mít zaručeno, že tito lidé dostanou dobu neurčitou, protože takovýto expert vám samozřejmě nepůjde s nejistým výsledkem a bych řekla s vyhlídkou na propuštění 30. června do takovéto profese. A já komunikuji se zřizovateli o tom, aby toto bylo zajištěno.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Jistě to bude souviset s požadavky na financování. Řekněte mi, jak se to vyvíjí s vašimi požadavky na navýšení rozpočtu, jak to bude zásadní?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Tak určitě to zásadní je. Důležité je říct, že v tomto roce my skutečně ty prostředky jsme vyjednali dobře. Zejména jsme je vyjednali dobře v tom, že narovnáváme to, co dlouho školám chybělo. To znamená, nikomu nevadilo, že ministr školství nezískává pro školy tolik peněz, kolik odpovídá počtu dětí ve školách a počtu učitelů. Já to pokládám za skandální a jsem ráda, že tato vláda to poprvé, bych řekla, zastavila a poprvé jsme na toto reagovali. A já v tom příští rok budu pokračovat. A pokud jsem to vyjednala letos, nevidím důvod, proč bych to nevyjednala příští rok. A jako princip, jako princip, tohle je princip, kolik dětí máme, tolik jich vzděláváme, něco nás to stojí, musíme to zaplatit. To, co je podle selského rozumu zcela jasné, v našich školách 10 let neplatí. A co se týká samozřejmě těch peněz navíc na asistenty pedagoga, ty skutečně potřebuji.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Kolik je to peněz v tuhle chvíli?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Je to 1 miliarda korun, kterou potřebuju pro příští rok. A je to z toho...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Ale slíbenou ji ještě nemáte? Promiňte.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ne, tak já samozřejmě vyjednávám s ministrem financí, ale že by mně výslovně slíbil tuhle miliardu, tak to nikoli. A to bych opravdu lhala. Takže já samozřejmě budu vyjednávat a věřím, že se mně podaří toto vyjednat, i proto, že je zcela jasné a vyčíslitelné, že jsou to nároky dětí a já samozřejmě budu velmi dobře připravena a z tohoto pohledu jsou to stejné nároky dětí jako například nároky na důchody. Takže nevidím důvod, proč bychom se z hlediska rozpočtových pravidel a vyjednávání rozpočtu měli obávat.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Pojďme se podívat do toho úplně začátečního stupně předškolního vzdělávání, protože ten také souvisí s inkluzí. A pak se můžeme bavit o novele školského zákona. Jak si myslíte, že je to náročné ten proces jaksi začínat v tom předškolní vzdělávání v momentě, kdy vidíme, že třeba v mateřských školách na řadě míst v zemi nejsou místa pro rodiče a pro jejich děti? Jak důležitou roli podle vás v tomhle ohledu sehrává, dejme tomu, i neziskový sektor, který se snaží pomáhat?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ano. Já jsem se snažila v případě předškolního vzdělávání a přístupu dětí do mateřských škol a garance pro rodiče, že skutečně v mateřské škole naleznou místo pro svoje dítě, ať se, ať se rozhodnou je dát do školky v pěti, ve čtyřech, ve třech letech, tak snažila jsem se najít kompromis mezi jednotlivými aktéry a předložit návrh, který je systémový. Z mého pohledu je systémový v tom ten návrh, tak jak ho Senát schválil a v tuto chvíli tedy Parlament České republiky schválil v tom, že nám postupně zajišťuje náběh nároku dětí a tedy jistotu pro rodiče, že ve školce místo pro jejich dítě bude. A je to postupné, od roku 2017 je to tedy pro děti čtyřleté, od roku 2018 pro děti tříleté, od roku 2020 pro děti dvouleté. Je to systém, který nabízíme z toho důvodu, abychom zajistili kapacity mateřských škol. Z tohoto pohledu bychom měli v tom náběhu těch následujících dvou až tří let zajistit, že mateřské školy budou samozřejmě dostačující z hlediska kapacit, ale jsme velmi rádi, že v průběhu tohoto náběhu nám pomohou například dětské skupiny a nevládní organizace v tom zajišťovat péči o děti zejména, bych řekla, v té, v těch ranějších letech, to znamená třeba ve věku do tří let, protože je jasné, že v tuto chvíli jsou na to rodiče úplně sami. A já jsem velmi ráda samozřejmě za dětské skupiny a vím z hlediska náhledu do registru, který vede ministerstvo práce a sociálních věcí, že většina těchto dětských skupin se týká dětí, které se, jsou stáry do tří let a většina z těchto dětských skupin registrovaných je při zdravotnických zařízeních. Tudíž je zjevné, že...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Vy jste zmínila, promiňte, třeba...
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Že tedy slouží zdravotním sestřičkám.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Právě ty nevládní organizace, není to příliš ambiciózní plán, když vidíte, jak v tom systému jsou důležité tyto složky? A jak moc je to udržitelný systém? Jakou mají vaší podporu? Protože řada z nich je financována například z evropských peněz.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Dětské skupiny a školská, školská zařízení, v tomto případě mateřské školy, jsou vzájemně, bych řekla, komplementární. Mohou zcela, bych řekla, harmonicky být vedle sebe. Co se týká určitých obav některých, co to bude znamenat pro dětské skupiny zavedení povinného předškolního vzdělávání od pěti do šesti let, tak tady já jsem zareagovala na obavy a umožnila jsem úpravami, aby povinné předškolní vzdělávání umožňovalo zvolit rodičům individuální vzdělávání. A z tohoto důvodu je to tedy způsob, jak děti, pokud jsou v dětských skupinách a jsou tam v podstatě spokojené a rodiče nechtějí nic měnit, tak pouze tedy od roku 2017 jenom oznámí, že volí individuální vzdělávání a jejich dítě se tedy může až do tedy toho, věřím, že úspěšného startu v první třídě vzdělávat, učit chcete-li v rámci dětských skupin.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Dobře, takže podporu vaše, vaší mají?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
No, já se přiznám, že dětské skupiny nebo ti, co provozují dětské skupiny...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Nebo obecně ty spolky jako takové.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
... tak mně samozřejmě trošku vyčítají, že jsem je nevzala do velké rodiny mateřských škol. Ale z mého pohledu to není nic špatného proti dětským skupinám. Ale já jsem chtěla zajistit kapacity v mateřských školách a neztratit tu síť vzdělávacích zařízení, kterou tradičně a historicky máme.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Ještě bych se vás chtěla zeptat na kauzy, které rezonují tím veřejným prostorem v posledních dnech. Co si myslíte o kauze muslimské studentky teplického gymnázia, které se zastal ředitel školy poté, co řada rodičů mu zasílala e-maily, že by ji měl ze školy vyloučit. A to muslimské zdůrazňuji právě proto, že rodičům vadí její víra, vadí, jak o tom hovoří, jak se o tom vyjadřuje ve veřejném prostoru.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Já se přiznám, že, a vy si na to bezpochyby vzpomínáte, to není první případ, kdy tedy určitý projev náboženství v našich školách vzbuzuje emoce. A já se hrozně bráním nějakých centrálních příkazů a soudů. Já bych byla velmi ráda, abychom ve školách umožnili, bych řekla, určitou komunikaci, která je z mého pohledu přirozená mezi učiteli, vedením školy, dětmi, rodiči, například prostřednictvím většího využití školních rad, školských rad a kde jsou rodiče zastoupeni. A aby každá škola...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Dobře, když se zeptám ještě, promiňte, jinak.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ne, a aby každá...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Co si myslíte obecně o těchto tendencích v té společnosti?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ano, ne. Já chci, já chci říct...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Protože to si myslím, že na to můžete mít, promiňte, názor.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Určitě.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Jsou tito studenti ohrožujícím prvkem českého školství. Bylo by asi dobré, aby to zaznělo jednoznačně.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Určitě, určitě se vyjádřím jednoznačně. Ale jenom chci říct, že si myslím, že to je především otázka jakoby rozhodnutí na té konkrétní škole, na tom, jak se vzájemně ti aktéři domluví, naladí, vysvětlí si ty věci. A myslím si, že je hrozně důležité to, bych řekla, to bezpečné klima uvnitř škol, tu podporu v podstatě toho naladění rodičů, učitelů i dětí, a to, aby jeden na úkor druhého, bych řekla, nezískával nějaké nekalé výhody a nevynucoval si třeba něco, co u ostatních prostě není tolerováno. Anebo naopak neomezoval ostatní, protože mohou mít třeba jiné náboženské vyznání, jiný názor. Tak samozřejmě to je strašně důležité. A co se týká tedy toho, jaký mám na to já zcela striktně názor, tak já mám na to zcela jednoznačný názor. Naše veřejné školy tedy jsou, bych řekla, postaveny na tom, že nepropagují, ani nevyznávají, nevedou děti k nějakému konkrétnímu náboženství a byla bych ráda, kdyby naše veřejné školy byly sekulární. Domnívám se, že je to velmi důležité z hlediska toho, jak se právě uspořádají uvnitř školy ty jednotlivé zájmy. A co se týká konkrétní...
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Ano, ale já jsem se spíš ptala na to, co si myslíte, když se masově zvedne odpor proti jedné studentce, která rozhodně nějakým způsobem aktivistickým nikoho nijak nezneužívala k nějakému náboženskému vyznání?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ne, pokud, pokud někdo vlastně nosí pouze ve škole náboženské symboly, a ty mohou být velmi různé, nějaké jiné symboly mají muslimové, nějaké jiné například ti, co vyznávají katolickou víru, jinou například, pokud zase třeba mají blízko k židovské víře. Já bych byla velmi ráda, aby naše veřejné školství bylo sice sekulární, ale na druhé straně demokratické. A je jasné, a je to podle selského rozumu, který je vhodné používat v těchto případech, že ta moje svoboda končí tam, kde tedy začíná ta svoboda druhého. A z mého pohledu, pokud někdo má určitý náboženský symbol, ale nijak tím neobtěžuje, žádným způsobem nezasahuje do těch práv ostatních, tak se domnívám, že by se měl v našich školách vzdělávat v klidu. A pokud vznikne nějaká obava, tak by se to mělo řešit právě uvnitř té školy, rozhovory mezi rodiči, vyjasněným si těch věcí zkrátka polidsku. A já věřím, že drtivá většina těchto situací se dá vysvětlit a dá se porozumět. A rozhodně si nepřeji, aby tedy jakékoli náboženství bylo vynucováno nebo nějak propagováno na našich školách, a aby ostatní děti měly pocit, že jim je něco přikazováno.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
A to si myslíte, že se děje nebo zatím takové signály nejsou?
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Ne. Ne, ne, ne. Nic takového, ne, já žádné takové signály nemám. Ale ptala jste se na můj, můj jasný názor, takže tohle je můj názor. A domnívám se, že je to názor, který je takový, bych řekla, přirozený a lidský. A já věřím, že naše školy se s tím dokáží vyrovnat.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
Říká ministryně školství Kateřina Valachová, která přišla do dnešního Interview. Děkuju vám za to a na shledanou.
Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/:
Děkuji vám i divákům.
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka:
V 19 hodin začínají Události, tak se na ně podívejte a hezký večer.