Host Radiožurnálu - Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka

Radiožurnál
-

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Ano, dobrý den. Mým dnešním hostem je mladý muž, který zachraňuje naše životy, ale není to lékař, vítám vás, Filip Maleňák. Autor aplikace Záchranka. Dobrý den.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Dobré dopoledne posluchačům.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Nikdy jste nechtěl být lékařem?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Uvažoval jsem o tom a zvolil jsem vlastně obor, který se té medicíny trošku dotýká, jmenovalo se to, nebo jmenuje se to pořád biomedicínské inženýrství, takže část výuky je na technice, část na fakultě vlastně lékařské Masarykovy univerzity.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Když jste byl úplně malý, tak co vás bavilo? Když to vezmu z toho lékařského pohledu, jestli tam převažovalo to, že jste chtěl být tím lékařem, anebo vás zajímalo to, co většinou zajímá malé kluky, a chtěl jsem být kosmonautem nebo vynálezcem, něco takového.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
To já úplně nevím, to si úplně nevzpomínám, ale vím, že mě vždycky bavilo jako něco vytvářet. Něco vytvořit a vidět ten výsledek, ať už to bylo Lego, Cheva nebo podobně, a jsem rád, že i to, co teďka dělám, vlastně pokud něco vymyslíme s týmem, tak to má přímý dopad na obrovský počet lidí. A vlastně ta práce je okamžitě vidět.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Říkáte s týmem. Jak velký je váš tým?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
No, kdybych to měl, my jsme hodně malý tým. Kdybych to měl shrnout, tak v podstatě na fulltime se tomu věnují čtyři až pět lidí, vývoji té aplikace, ale nesmíme zapomenout, že celý ten systém vlastně vznikl a nadále vzniká díky spolupráci a entuziasmu záchranářů, Horské služby, vodní záchranky a všech, kteří vlastně tady v Česku pro tu záchrannou službu a záchranu života něco dělaj.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
No, Záchranka, to je tedy aplikace, kterou jste vymyslel, také jste se stal vlastně vítězem kategorie Mladí lídři do 30 let časopisu Forbes, ta Záchranka v České republice je používána nebo využívána, 900 000 lidí je poslední číslo, které jsem našla.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Máte novější?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Já jsem si dělal včera před tadytím naším rozhovorem vlastně výcuc z AppStore, z Google Play a z Windows Storu vlastně na těch třech platformách, na kterých je dostupná, a poslední čísla jsou 908 000 uživatelů. Naším takovým cílem je, aby do léta, před letními prázdninami, tu aplikaci měl ten 1 000 000 Čechů.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
To je reálné.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Byli bysme opravdu rádi tím, že ten počet těch uživatelů přibývá zhruba 20 až 40 000 měsíčně. Záleží na tom, jaká je sezóna, jak se o tom kde píše a podobně, takže předpokládám, že to je reálné, a byli bysme rádi, kdyby to tak bylo.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Dejte pak vědět, o kolik to narostlo po tom dnešním rozhovoru ve vysílání Radiožurnálu. /písnička/

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Filip Maleňák je dnešním hostem vysílání víkendového Radiožurnálu, člověk, který vymyslel aplikaci Záchranka. Ta funguje v České republice, funguje i na Slovensku?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Na slovenských horách.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Na slovenských horách, vy rád chodíte po horách?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Je to tak.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
No, tak.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Je to tak, ta aplikace vlastně vzešla i z toho, z nějakého zájmu o hory. V první chvíli, kdy jsme tu aplikaci, když jsem ji já začal jako student vymýšlet, tak v té době vznikla aplikace Horská služba, musíme říct, že ta byla první v Česku, ale už v momentě, kdy jsme začali na té aplikaci Záchranka pracovat, tak Horská služba byla první, která se do toho vývoje zapojila. A vlastně řekli jsme si, že do budoucna je dobré, aby tady byla pouze jedna aplikace, a že jakmile aplikace Záchranka bude mít dostatečný počet uživatelů a bude dostatečně známá, že ji napojíme a propojíme obě dvě ty aplikace dohromady.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Měl jste někdy na těch horách strach? Někdy jste se dostal do úzkých?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Párkrát jsem se do úzkých dostal, naštěstí jsem nebyl na těch horách sám.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Kde to bylo?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Bylo to v Jizerských horách, když jsem spadl na kole, a aplikace už byla vlastně k dispozici, tak jsem si s ní chtěl zavolat a měl jsem vybitý telefon.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Předpokládám, že od té doby se vám to už nestalo.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Koupil jsem si nový telefon a dbám vždycky na to, aby baterie byla nabitá. A tímto vlastně se snažíme apelovat i na všechny, kteří aplikaci Záchranka mají a vyráží do hor, první co Horská služba nebo i záchranáři říkají, je: Zkontrolujte si, že máte nabitý mobilní telefon.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Pojďme říct, jak ta aplikace vlastně funguje. Protože ona je pro chytré telefony. Tak nejprve vás nechám popsat vlastně ten princip pro posluchače a pak se vás doptám.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Dobře. Ta hlavní myšlenka té aplikace je ta, že v podstatě v kapsách všichni taháme chytré mobilní telefony, které toho o nás ví kolikrát víc, než sami jsme schopni říct.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Já do toho tedy s dovolením už teď vstoupím. Protože ne každý právě tahá v kapse ten chytrý telefon. To je to, kam jsem chtěla směřovat další otázku.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Určitě. Ti, co ho máme, tak tedy ty telefony o nás ví daleko víc, než zdaleka víme někdy my, a pokud zavoláme na linku 155, tak na jedné straně je ten chytrý telefon, který má obrovské množství informací od polohy po to, kdo jsme, a na druhé straně je dispečink záchranné služby, který je taky velmi technicky vyspělý, mají polohy sanitek, polohy vrtulníků, ví, kolik lidí můžou v terénu vlastně využít. A to spojení mezi tím chytrým telefonem a tou záchrankou je pouze naším hlasem. Ten cíl byl ten, zanechat tam ten hlas, protože ten je obrovsky důležitý, ale přidat k tomu nějakou datovou informaci, a pomoci tak k těm třem základním věcem, na které se záchranná služba ptá. To znamená, kde se to stalo, komu se to stalo a co se stalo. To znamená, lokalizace, identifikace a nějaká klasifikace té události, se kterou ten člověk volá. A tímto tak vlastně přispět ke zefektivnění celého toho tísňového hovoru, aby ta komunikace potom už probíhala rychleji a ta sanitka nebo ten vrtulník mohl vystartovat co nejdřív.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Třeba starší lidé, znám to ze své zkušenosti rodinné, nechtějí mít chytré telefony. Bojí se, že je nebudou umět ovládat, chtějí takový ten starý, prastarý tlačítkový. Na něm to funguje taky?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Na něm to zatím nefunguje.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Proč?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Říkám zatím, protože my jsme vyvinuli mobilní aplikaci, což je systém, který si každý může stáhnout vlastně do toho chytrého telefonu. Ta distribuce je velmi jednoduchá, velmi efektivní. Pokud se bavíme o těch starých telefonech, tak tam stahování jako nějakého softwaru a následně potom, co ten telefon prodáte, už je obrovský těžký. Takže nabízí se tady spolupráce s výrobci třeba těchto, když to nazveme, hloupých mobilních telefonů, kterých je pořád ještě hodně, aby tu funkci dávali už přímo do těch telefonů. Ta myšlenka tady je, zatím jsme se k ní teda nepropracovali, ale už delší dobu máme myšlenku vytvořit něco jako chytrý náramek, který by byl schopen vlastně zavolat a komunikovat na tu záchrannou službu úplně stejně jako ten chytrý telefon, ale bez toho, aniž bysme ten chytrý telefon museli mít.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Vy jste mi nahrál, protože já tady teď ve svých poznámkách hledám jméno dalšího mladého muže, kterého jsem tady měla před pár měsíci ve vysílání, je to někdy loni, možná v létě, a to byl vám velmi podobný mladý muž, který právě pracoval, nebo pracuje stále na chytrém náramku. Mě by zajímalo, Svatopluk Blažej, vynálezce takového toho záchranného náramku pro případ komatu na hmyzí bodnutí, jestli byste se třeba spolu nespojili, protože on byl taky studentem brněnského Vysokého učení technického, a nedali to dohromady?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Musím přiznat, že jsem ten rozhovor slyšel, když jsme byli v autě s přítelkyní.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Líbil se vám?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Byl krásnej. A na základě toho rozhovoru jsem se panu Blažejovi ozval, měli jsme už několik schůzek spolu, ten jeho náramek, který on vytváří, je hodně, řekněme, dál než to, co chceme my, on dokáže monitorovat vlastně, jestli ten člověk spadne, jestli má tepovou frekvenci a podobně. Je tam hodně senzorů. Nám opravdu stačí jenom, aby ten člověk, když potřebuje, aby zmáčkl tlačítko a dovolal se. To znamená, aby to bylo daleko méně náročné na baterii a podobně. A při jedné z prvních schůzek vlastně on řekl, že toto je nějaký první koncept, který oni měli, a jsme domluveni, že někdy snad za měsíc bysme měli dostat nějaký prototyp, který my bysme mohli začít testovat vlastně pro tu naši funkci. To znamená, jsme ve spojení a doufám, že je to dobré cestě. /písnička/

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Filip Maleňák, host ve vysílání víkendového Radiožurnálu, mladý muž, autor projektu aplikace Záchranka. V České republice už je tato aplikace využívána, to nejnovější číslo je 908 000 lidí. Já bych ještě se vrátila, Filipe, s dovolením k tomu, co vlastně to všechno dělá, tahle aplikace, protože já jsem četla, že tři vteřiny stačí držet to tlačítko té aplikace a ona potom sama vytočí číslo 155. Propojí třeba i 112? Nebo proč je to vázané vlastně na tu 155?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Tak v České republice máme vlastně několik těch tísňových čísel, přičemž 112 by je měla všechny sdružovat, nicméně v případě ohrožení zdraví nebo života je vždy vhodnější volat přímo 155. Pokud zavoláme 112, určitě to není chyba, ta linka je velmi dobrá, nicméně operátoři nás v případě ohrožení zdraví nebo života přepojují na linku 155 a až ta vlastně může vyslat tu sanitku na místo události. To znamená, pokud víme, že na místě je zraněný, použitím aplikace voláme přímo 155, a protože aplikace Záchranka...

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
A tam je ten lékař.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Tam je ten lékař nebo vyškolený záchranář, a proto i aplikace je vlastně připojena přímo na tu linku 155, protože vlastně slouží k tomu ohrožení života nebo zdraví.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Co to tedy dělá všechno?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Je to tak, že tedy vy v případě nouze otevřete tu mobilní aplikaci v telefonu, my na základě toho, kde jste, vybereme to nejlepší tísňové číslo, které chcete volat, tedy 155 v České republice, přidržením toho tlačítka po dobu tří vteřin zahájíte ten záchranný proces v té aplikaci, kdy se zjistí vaše přesná poloha, vezmou se data z mobilního telefonu, jako například kolik máte baterie, na jakém jste signálu a podobně, a z profilu, který máte vyplněný, se vezme vaše rodné číslo, adresa trvalého bydliště, kontakty na osoby blízké, zdravotní omezení, zdravotní rizika, léky, které berete, jestli jste diabetik, kardiak...

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
To je to, co si předvyplním.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
To je to, co si předvyplníte. My tohleto celé zabalíme do balíčku a odesíláme ho na centrální server, který je v Brně. Ten centrální server potom rozpozná, kde jste, na základě vaší polohy, jestli jste třeba v Plzeňském kraji, a posílá tu nouzovou zprávu přímo záchranné službě Plzeňského kraje. S tím, že nemusíte mít vůbec připojení k internetu, ten váš telefon pozná, jestli máte internet, pokud ano, pošle to přes internet, pokud ne, posílá formátovanou SMS zprávu, a co je důležité říci, ta aplikace vždy s odesláním té nouzové zprávy vytáčí linku 155. To znamená v momentě, kdy operátor přijímá ten telefonický hovor na linku 155, už od vás má tu kompletní datovou větu, kde vidí, kde jste, kolik máte baterky, jaké jsou kontakty na vaše osoby blízké a podobně, vidí vaši pozici na mapě. A je tedy daleko efektivněji schopen vést ten samotný tísňový hovor.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Využil jste ji někdy?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Já jsem ji využil.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Teď nemyslím jenom pro sebe. Ten příběh, který jste popsal před chvílí, kdy jste neměl tu baterku.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Určitě. Já jsem ji využil naostro, vlastně jsem ji chtěl využít v těch Jizerských horách, když jsem spadl na tom kole, to se mi nepovedlo kvůli tomu vybitému telefonu, ale před 14 dny jsme jeli autem a v jedné vesnici ve Zlínském kraji před náma vlastně došlo k dopravní nehodě auta s motorkou, ten motorkář byl při vědomí, ale byl vlastně zraněný, takže jsme volali pomoc, byli jsme první na místě, já jsem tu aplikaci zmáčkl, počkal jsem ty tři vteřiny, ozval se mi operátor záchranné služby a já jsem vůbec nevěděl, kde jsem. Věděl jsem, že jsem projel Vsetínem a že mířím na Bystřici pod Hostýnem, to bylo všechno. Operátor se mě zeptal: Vidím vás v té a té vesnici, vedle vás je fotbalové hřiště, je to tak? Řekl jsem: Ano, je.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Byl jste nervózní při tom?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Musím říct, že byl. I když jsem v rámci různých cvičení, který jsem absolvoval se záchranářema, během testování to zažil stokrát, tak opravdu ta samotná reálná situace je úplně jiná.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Co byste lidem poradil, když se dostanou do takové situace?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Zachovat klid. Já jsem si dělal potom zpětně analýzu toho, jestli jsem všechno udělal jako správně.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
A udělal?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Zastavil jsem, dal jsem výstražná světla, podíval jsem se do zpětnýho zrcátka, jestli nic nejede, a nevzal jsem si výstražnou vestu. To bych musel, to bych udělal líp. Ale jinak potom celá ta situace byla velmi vlastně vedena dobře, protože za mnou zastavilo další auto, které dalo trojúhelník, z druhé straně zastavil řidič, který dal taky trojúhelník, seběhli se tam další motorkáři, kteří začali řídit dopravu. První na místě byla záchranná služba, pak přijelo hasičské auto, policie, dopravní policie, takže ten...

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Je to příběh s dobrým koncem?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Je to příběh s dobrým koncem, pán byl při vědomí, měl naražená záda, myslím, že tam možná byla nějaká zlomenina klíční kosti, co jsem odpozoroval, takže nebylo to až tak vážné.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Má aplikace, Filipe, vůbec nějaké nedostatky?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Samozřejmě nedostatky určitě má. Pokud nemáte signál v telefonu, aplikaci využít nemůžete.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Jako my teď ve studiu, když to máme na letadlo.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Třeba když to máme teď na letecký mód. Nedostatkem bych taky viděl to, že nefunguje úplně po celé Evropě, ale na tom se snažíme pracovat.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Mělo by to být rozšířeno o Rakousko a o Maďarsko, ty jsou asi poslední.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
V této chvíli aplikace funguje v České republice pro záchrannou službu, Horskou službu a Vodní záchrannou službu. V Rakousku pro záchrannou a horskou službu, na Slovensku pro horskou službu a Maďarsko budeme spouštět pravděpodobně po letních prázdninách pro celý záchranný systém.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Proč Maďarsko?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Je to velmi zajímavé, ale Maďarsko používá stejnou technologii na záchranné službě, jako máme my, stejný dispečerský systém. Současně je to země podobné velikosti. A vlastně provozujeme to tam společně s nadací Vodafone.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
No, tak pokud chcete a máte nějaké dotazy na mého dnešního hosta, tak je klidně napište a my se na ně podíváme. /písnička/

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
A ten host je Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka. Vymýšlí technologie pro efektivní práci záchranných složek. Tohle říká a co řekne dál? Poslouchejte nás. /písnička/

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Aplikace Záchranka, tak to je téma dnešního rozhovoru s mým hostem, autorem Filipem Maleňákem. Já jsem se dívala, Filipe, že vlastně tahleta vaše aplikace funguje třeba i pro neslyšící, pro nevidomé, funguje i na hodinkách, nejenom tedy v mobilu. Pro ty neslyšící a pro nevidomé, jak bylo těžké vlastně udělat to funkční?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Já bych začal těmi nevidomými. V podstatě každá ta platforma, ať už android nebo iOS, vlastně nabízí nějakou nadstavbu, kdy vlastně ten telefon, ten systém je schopen číst, co ten člověk normálně vidí na obrazovce. Ten nevidomý samozřejmě toto má ztíženo, ale například iOS je na tohle velmi dobře zařízen, to znamená, vy musíte jako programátor tu aplikaci naučit mluvit. To znamená, aby ona byla schopna číst to, co vidomý člověk vidí. A potom ten nevidomý vlastně šviháním prstů po tom displeji je schopen tu aplikaci ovládat úplně stejně, kolikrát ještě i rychleji, jako vidomý člověk a v profilu vlastně si může v nastavení ve zdravotních údajů dokonce i zakliknout jsem nevidomý, přičemž tuhletu informaci dispečer dostává. A ti neslyšící, tak tam rozvoj té funkce pro neslyšící byl vlastně inspirován skutečným příběhem, kdy v roce 2017 dostala záchranná služba v Hradci Králové volání od člověka, který byl neslyšící, a vlastně slyšela na tom druhém, on použil aplikaci, takže byla známa jeho lokalizace, vědělo se, o koho se jedná, ale neviděli jsme, co mu je. A díky tomu, že on tam ani neměl zakliknuto, že je neslyšící, tak vlastně nebyl schopen ani, nebyla tam prostě hlasově možnost předat, co se stalo. My jsme do té aplikace dodali na základě tohohle příběhu, který ale měl dobrý konec, protože tam dispečerka zachovala duchapřítomnost, poslala tam městskou policii, která našla muže s těžkou alergickou reakcí na tom místě, takže přijela záchranka a toho pána to zachránilo. A my jsme tam přidávali potom ještě možnost vlastně "nemohu mluvit" a speciální záložku "jsem neslyšící". Takže dispečerka dneska dostane informaci, že je neslyšící a ten neslyšící člověk může i pomocí takových speciálních ikonek vybrat, co se mu stalo, jestli potřebuje pomoc pro sebe, nebo pro někoho jiného.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Já se na ně dívám, na ty ikonky, ano.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
A tím, že dá odeslat tu nouzovou zprávu, tak vlastně ten proces je úplně stejný, ale ten dispečer dostává informaci o tom, pozor, je to neslyšící člověk a takovýto má problém.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Může vybrat buď těžké krvácení, úraz, dušnost, bolest na hrudi, bezvědomí, jiný problém, třeba bolest břicha, alergická reakce.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Přesně tak. A tady toto je vlastně devět nejzásadnějších stavů, se kterými lidé kontaktují záchrannou službu. Celá ta aplikace vzniká od začátku se záchranáři a my neuděláme jediný krok v té aplikaci, aniž by to nebylo konzultováno s tou odbornou veřejností.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Ještě je tam ikona dopravní nehoda a pomáháme někomu jinému.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
A co jsme ještě dodělávali potom, tak bylo to, že vlastně ten člověk jednak pomocí té nouzové zprávy to odešle na tu záchranku, ale protože neslyší, tak ta dispečerka s ním nemůže hlasově komunikovat. Ale dispečinky dneska mají možnost tomu člověk zpětně odeslat SMS zprávu a vlastně vést s ním SMS chat, ať už typu "záchranná služba je na cestě k vám", "pokud potřebujete pomoct, odpovězte na tuto zprávu", "pokud potřebujete něco doplnit" nebo "potřebujete záchranku" Skutečně ano, ne" a podobně.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Kolika lidem už zachránila život tahle aplikace?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Zachránit život, takhle to je obtížné říci. My můžeme říci, že ta aplikace za ty tři a něco, tři a dva měsíce roku provozu byla využitá asi ve 30 tisících případech k volání záchranné služby, přičemž za každým si můžeme představit ten sám příběh. /písnička/

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Otázky, které přicházejí na Radiožurnál od vás posluchačů pro mého dnešního hosta, autora aplikace Záchranka Filipa Maleňáka. Ptá se vás posluchačka, že má tu aplikaci Záchranka už v telefonu, ale jak ověřím, že je funkční, aniž ji spustím pro záchranu?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Na toto jsme mysleli, protože je samozřejmě velmi dobré, aby si to člověk zkusil tak říkajíc nanečisto. První věc, doporučil bych posluchačce, aby se podívala, jestli je v tom systému zaregistrovaná, to znamená, jestli vidí tu hlavní obrazovku, jestli má vyplněné nějaké ty informace ve svém profilu a potom na základní obrazovce, která se nazývá alarm, v horním levém rohu je tlačítko Zapnout testovací režim. Ten, když stiskne, tak ta aplikace se zbarví do oranžova a místo čísla 155 tam svítí test a tady v tomto ona to může úplně v klidu zmáčknout, celý ten proces proběhne tak, jako kdyby opravdu volala záchranku, na druhé straně se neozve operátor záchranky, ale je tam automatický hlas, který řekne, že to je nastaveno správně, a ještě se jí pošle esemeska, ve které /nesrozumitelné/  potvrdí, že všechno je nastaveno.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Zneužití téhle aplikace odpadlo?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Musíme říct, že tím, že vlastně ta aplikace posílá veškeré informace, které od vás ten telefon v danou chvíli má, tak ke klasickému zneužití nedochází. Dochází k tomu, že to třeba někdo zmáčkne omylem, ale tam potom není nic jednoduššího, než se omluvit záchranné službě, ale aspoň si to třeba vyzkoušel, nicméně k tomu tam slouží ten testovací režim.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Filipe, mě zajímá, co Ministerstvo zdravotnictví? Jste v kontaktu? Už si vás všimli?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Jsme v kontaktu, tím, že vlastně Ministerstvo zdravotnictví jako ten nejvyšší orgán poskytování zdravotní péče v Česku, aplikace Záchranka byla primárně dělána pro přednemocniční neodkladnou péči, tak je tím vlastně nejvyšším. Jsme v kontaktu, už je to nějakou delší dobu, kdy se diskutuje, a už se ministerstvo zapojovalo i do tiskové zprávy, kterou jsme měli ke třem letům aplikace, takže ta spolupráce začíná, rozbíhá se a pro rok 2020 by dokonce ministerstvo mělo nějakým způsobem pomoci s dalším vývojem té aplikace finančně. Nicméně, o co nám opravdu jde, tak to je především ta odborná záštita.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Co chystáte nového? Protože mě by zajímalo, jestli jste někam pokročili, co vás zajímá, co budete dál vymýšlet, co budete zlepšovat. Je tady něco, co jste ještě třeba neřekl, protože jste se bál, že to  zakřiknete, a teď už to můžete říct? A my budeme první, kdo to bude vědět?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Jsou dvě věci, které jsme zlepšili. Jedna je taková méně viditelná, v podstatě pro toho klíčového člověka, který potřebuje pomoc v nouzi, vidět není vůbec, ale na straně té záchranky je velmi dobrá, a to je napojení na Horskou službu způsobem, kdy teď ten rok a půl, kdy už je to napojeno, vlastně to fungovalo tak, že vy když zmáčknete to hlavní tlačítko v horách, aplikace pozná, že jste v horách, posílá tu nouzovou zprávu vždy záchranářům na záchrannou službu a zároveň horským záchranářům. Takže obě dvě ty složky, které v tom terénu potom zasahují, mají tu informaci ve stejný čas. Ale my jsme to posílali tak, že když se vám něco stalo v Harrachově, tak tu nouzovou zprávu dostala celá Horská služba v celých Krkonoších. Teď máme to napojení nové, a to takovým způsobem, že my jsme schopni i vidět, kde jsou nejbližší lidé z Horské služby, a přichází to pouze těm, kteří jsou nejblíž, kteří vám opravdu můžou pomoct. Plus náčelník plus dispečer oblasti. Takže jsme z toho pro tu horskou vytvořili něco jako systém first responderů, kteří vlastně, ne že by to dostali všichni, ale jenom ty, kterých se to týká. Tak to je ta méně viditelná, ale taková věc, která to hodně zefektivnila. A ta druhá věc, kterou přichystáváme na 15. 5., tedy na Den linky 155, tak je to, že ta aplikace slouží jednak k přivolání pomoci, jednak jako nějaká osvětová a edukační věc, ale chceme, aby byla schopná plnit i nějakou roli takzvané reverzní tísňové linky. To znamená, aby byla schopná varovat lidi na daném území v případě, kdy se tam stane velká živelná pohroma nebo hrozí jiné ohrožení zdraví. Aby potom se právě nezahlcovala ta tísňová linka, aby ti lidé už věděli, že, předcházelo se tomu, že se do té nebezpečné situace dostanou. A to budeme spouštět s hlavním městem Praha pravděpodobně 15. 5., je to ještě v jednání, ale věřím, že se to podaří.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Tak snad jsme to nezakřikli. /písnička/

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Posloucháte a vnímáte, doufám, rozhovor s naším dnešním hostem Filipem Maleňákem, aplikace Záchranka. Je ten projekt, se kterým už několik let žije, a také každoroční výběr talentů časopisu Forbes patří vlastně mezi vůbec nejsledovanější projekty 30 pod 30 sen mnoha mladých a vám se, Filipe, splnil. Co to pro vás znamená?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Já musím říct, že je to obrovská pocta pro mě, velmi si toho vážím a je to i nějaký závazek, aby jsem nejenom já, ale i celý ten tým pokračoval v práci /nesrozumitelné/.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Co myslíte, že se změní, nebo už se mění? Že se budou třeba lépe shánět peníze na další projekty, na podporu, na rozvoj vašich nápadů?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Byl bych za to rád. Musíme říci, že ta aplikace v této chvíli je ze téměř sta procent podporována pouze partnery, kteří se s tím filozoficky ztotožnili. Mezi největší vlastně patří nadace Vodafone v České republice. A právě jednáme s tím ministerstvem i o nějaké další spolupráci.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Ministerstvem zdravotnictví.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Ministerstvem zdravotnictví, přesně tak. O nějaké další spolupráci. Ale v podstatě, co my děláme, tak že my si na to sháníme peníze ze soukromých zdrojů, potom se pobavíme se záchranáři, co vlastně by ta aplikace měla umět, kam ji dále rozvíjet, a potom to integrujeme do toho systému pod jejich kontrolou.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Já jsem hledala 30 pod 30, ti, kteří uspěli před vámi, a co tomu říkají. Tak Markus Krug třeba, režisér a strůjce one man show. Sedm let studia, píše, nebo řekl, mi kariérně nepomohlo, kdežto 30 pod 30 myslím, že ano. Kromě toho, že je to moc hezká věc do životopisu, tak jde o celosvětově pochopitelný brent a lidé ho sledují. Myslíte si, že vám to otevře ještě víc cestu do ciziny?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Je to možné, každopádně přesně asi bych se podepsal pod ta jeho slova, domnívám se, že to nějakým způsobem i otevírá dveře. Třeba se člověk dostane k lidem, ke kterým by se vůbec nedostal.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Které dveře teď byste potřeboval, aby se rychle otevřely?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
No, teď mě nic nenapadá. Zatím vždycky, když jsme si s někým potřebovali promluvit, když jsem potřeboval někoho názor nebo pomoc, tak se nám to vždycky podařilo. A tohle je, myslím si, do budoucna to možná využiji, rád bych to využil, ale teďka mě nic nenapadá.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Ještě jsem si našla, že se chystáte zprovoznit elektronickou knihu vycházek. Co to má být? Pro koho to má být? Co to je?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Bude to vlastně pro lidi, kteří právě vyrážejí do hor. Ta spolupráce s Horskou službu v Česku je obrovsky dobrá. Já si jí strašně vážím, odmalička jsme jezdili do Jeseníků za známým z Horské služby a jsem hrozně rád, že vlastně aplikaci Záchranka jsme s horskou dali také dohromady. A jde o to, že vy když jdete do hor, tak něco se vám stane, ale vy kolikrát už ani nestihnete zmáčknout to nouzové tlačítko. Existují na horách knihy na chatách, kam píšete, odkud jdete, kam jdete, a kde se dá případně dohledat, kolik lidí se v tom terénu nacházelo v dané době a kde zhruba byli. Nevidíme důvod, proč by toto v dnešní době chytrých mobilů nemohlo být elektronické. To znamená, před tím než vy půjdete na túru, do aplikace záchranka zapíšete, kam jdete, kolik vás jde, kdy asi plánujete dojít, a v případě, že se něco stane, záchranná služba a Horská služba eviduje v daném místě pád laviny nebo problém, tak bude schopna dohledat, kdo se v daném místě v daném čase nacházel.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Ptá se vás tady Roman, jestli funkci Alarm můžete aktivovat také prostřednictvím aplikace chytrých hodinek Apple watch Detekce pádu.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Tak vlastně v Apple watch umí, my máme verzi aplikace pro Apple watch, to znamená, pokud člověk nainstaluje tu aplikaci do telefonu, tak si ji může propojit s chytrými hodinkami a potom kompletně celý ten tísňový hovor může vést z těch hodinek. Zmáčkne tlačítko, ty hodinky zavolají a odešle se ta datová věta přes ten mobilní telefon. O čem vlastně posluchač asi hovoří, je nová funkce, kterou nabízí poslední verze Apple watch, a to je to, že dokáže detekovat pád a vlastně nabídnout volání na tísňovou linku.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
A to umí ten náramek?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
To bude umět ten náramek nějakým způsobem, toto je věc, kterou dělá přímo Apple, přímo ve svém systému, to znamená, do toho my se nedostaneme, a protože to dělá univerzálně pro celý svět, tak vlastně potom, když ten člověk spadne, tak ty hodinky vytáčí 112 nebo 911 na základě toho, jestli jsme v Evropě nebo vAmerice.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Jaké je vaše přání teď?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Přání asi by bylo to, aby tu aplikaci měl pokud možno každý, pokud možno ji nemusel použít pro to tísňové volání, ale aby se cítil bezpečněji tím, že ten systém má a no, to je asi všechno.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Kdy bude svatba?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Jo, tak to nevím. Myslím, že tak do dvou let by to mohlo být.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Vy jste totiž moc hezky mluvil o své přítelkyni, když tady hrála písnička a povídali jsme si, tak ji pozdravujeme z vysílání Radiožurnálu.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Taky ji zdravím.

Patricie STROUHALOVÁ, redaktorka
Mějte se hezky, Filipe, děkuju. Na slyšenou.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Děkuju, na shledanou.

Klíčová slova: