České dráhy a soukromí dopravci: Spor o plošiny pro vozíčkáře
ČRo - Sever
22.04.2016 15:20:00 Daniela PILAŘOVÁ, Zdena BENČÍKOVÁ, Petr PROCHÁZKA, Radim JANČURA, Radka PISTORIUSOVÁ Informace ze severu Čech 15:20 001 00:02:49 Regionální rozhlas BMI
moderátor:
Jezdíte rádi vlakem? Nevím, jestli jste zaregistrovali to, že vláda rozhodla, že se nádražní budovy převedou z majetku Českých drah pod správu železničních cest. Ono by to nebylo nic tak důležitého, jenže v majetku drah zůstávají plošiny pro vozíčkáře. No, a to se nelíbí soukromým dopravcům, kteří musí za jejich použití Českým drahám platit. Chtějí, aby byly plošiny převedeny stejně tak jako nádraží na stát, aby je mohli volně používat úplně všichni dopravci.
Daniela PILAŘOVÁ, redaktorka:
V železniční stanici v Děčíně má vítá paní pokladní Zdena Benčíková. Ukážete mi tu mobilní plošinu pro vozíčkáře? Přicházíme k plošině. Je to takový vozík a vy vlastně takhle ručně otáčíte kličkou.
Zdena BENČÍKOVÁ, pokladní:
Ručně, no, kladku takovou.
Petr PROCHÁZKA, skladník přepravy:
Tady najede z peronu, tady vjede, vjede do vlaku. Ono se to chytne tady o dveře a tady to je upravitelný podle šířky vozíku.
Daniela PILAŘOVÁ, redaktorka:
Vysvětluje mi Petr Procházka, skladník přepravy.
Zdena BENČÍKOVÁ, pokladní:
Vozíčkář musí předobjednat svoji přepravu, nejlépe na internetových, našich internetových stránkách, kde si zadá, odkad pojede, kam pojede, jméno. My ho musíme schválit samozřejmě, protože ne každej vlak, ne každá stanice má zvedací plošinu. A podle toho pak informujeme toho vozíčkáře, kdy a jak může bejt přepravenej.
Daniela PILAŘOVÁ, redaktorka:
Službu pro snadný výstup vozíčkáře z vlaku poskytují v Děčíně na nádraží už více než 10 let. Právě o tyto plošiny se teď rozhořel spor na nádražích, kam zajíždějí i soukromí dopravci.
Radim JANČURA, vlastník společnosti RegioJet:
České dráhy po nás chtějí za použití plošiny pro jednoho vozíčkáře 3,5 až 5,5 tisíce korun. Cítíme, že to je spíš takové výpalné, kdy chtějí využít toho, že tyto plošiny si nakoupily z veřejných peněz.
Daniela PILAŘOVÁ, redaktorka:
Říká Radim Jančura, vlastník společnosti RegioJet. Podle něj není výše poplatku adekvátní. Problém s ním mohou mít i ostatní dopravci, včetně těch, kteří například provozují turistické vláčky v regionech. Vláda rozhodla, že České dráhy převedou za více než 3 miliardy korun nádraží pod správu železničních cest. Ale bez mobilních plošin.
Radim JANČURA, vlastník společnosti RegioJet:
Předpokládám, že to rozhodnutí bylo včetně přístupových cest, a to nejenom pro občany zdravé, ale i postižené.
Radka PISTORIUSOVÁ, mluvčí drah:
Plošina není součástí zařízení stanic, je to prostě tak dáno historicky, část těch zdrojů prostě šlo z Českých drah.
Daniela PILAŘOVÁ, redaktorka:
Vysvětluje mluvčí drah Radka Pistoriusová. RegioJet se rozhodl řešit problém vlastními plošinami, které vozí ve vlacích. Radimovi Jančurovi jde prý ale jen o princip. Dráhy se brání, že s provozem plošin jsou spojené nemalé výdaje.
Radka PISTORIUSOVÁ, mluvčí drah:
Ty pravidelné povinné revize, údržba, opravy, obsluhování těch plošin, tak to je ročně v řádech sta tisíc.
Daniela PILAŘOVÁ, redaktorka:
České Dráhy mají 96 kusů plošin v 83 stanicích, jen vloni přepravily více než 5 tisíc vozíčkářů, kteří potřebovali pomoc mobilní plošiny. Z Děčína Daniela Pilařová, Český rozhlas.