Autobusová linka pro handicapované za pár dní dojezdí
PRIMA Family
-
Gabriela LAŠKOVÁ, moderátorka
Desítky pražských vozíčkářů čekají už za pár dní velké dopravní komplikace. Hlavní město jim totiž na konci června zruší část speciální autobusové linky pro handicapované. Cesta k lékaři nebo do centra města se tak pro některé stane přestupním maratonem a bojem o volné místo v tramvají nebo autobuse.
Jan MARVAN, redaktor
Stanislav Kubík využívá speciálně upravený autobus linky H1 ke každodenní dopravě do práce, centra města i třeba na rehabilitace.
Stanislav KUBÍK, vozíčkář
Do toho autobusu se vejde 10 vozíčkářů a do běžného autobusu se vejde pouze jenom 1 a plus jeden kočárek.
Jan MARVAN, redaktor
Linka začíná na Černém Mostě, kde je několik bytových domů upravených pro vozíčkáře. Ti se s ní dopravují například na polikliniku ve Vysočanech nebo přímo do centra. Dnes ráno s ní k magistrátu hlavního města přijela i Vlasta Pecharová.
Vlasta PECHAROVÁ, vozíčkářka
V bezbariérovým autobusu ty řidiči už nás znají od roku 91 a vědí, co potřebujeme za pomoc. V autobuse nás vždycky přivážou, aby se nám jako něco nestalo, kdyby se zabrzdilo nebo tak.
Jan MARVAN, redaktor
Jenže podle provozovatele Ropidu má už linka své nejvytíženější roky za sebou.
Martin ŠUBRT, náměstek ředitele ROPIDu
Ta linka vlastně vznikala někdy v roce 1995, kdy víceméně v Praze nebyla žádná možnost bezbariérových spojení, dneska po víceméně 25ti letech je k dispozici zhruba 28 000 bezbariérových spojů denně.
Jan MARVAN, redaktor
Podle Ropidu přepraví speciální linka H1 každý den přibližně 5 vozíčkářů. Každý z nich pak prý stojí provozovatele asi 900 Kč. S takovými čísly ale místní nesouhlasí. K dopravě totiž využívá i nevidomý Radek, který jako výhodu linky vidí hlavně bezpečnost.
Radek PRIMÁK, nevidomý
V metru bohužel nejsou vodicí linie, kterými já se řídím, a jelikož už jsem bohužel spadl do metra a není to bezpečné, proto využívám tadytu linku.
Jan MARVAN, redaktor
Právě na metro B, které stejně jako speciální autobus začíná na Černém Mostě, se nejčastěji úředníci odkazují jako na náhradu linky. Jenže?
Stanislav KUBÍK, vozíčkář
Tady je hrozný rozdíl mezi nástupištěm a metrem, že tam je 10 cm i víc.
Vlasta PECHAROVÁ, vozíčkářka
Většina musí mít s sebou asistenta. A ten vás musí naklonit.
Jan MARVAN, redaktor
Linku obsluhy 4 řidiči a Ropid si od jejího zrušení slibuje mimo jiné i získání posil pro jiné spoje. Jan Marvan, televize Prima.
Gabriela LAŠKOVÁ, moderátorka
Stejně jako linku H1 zrušila před několika lety Praha i linku H2 a H3. Modrý autobus pro handicapované jezdil i v Přerově, kde ho podle vedení města ale využívalo jen minimum lidí, a město ho tak muselo každý rok dotovat částkou 1,2 milionu korun. Kde má zatím speciální doprava uplatnění, je Brno.
Jakub NAKLÁDAL, redaktor
V Brně v současnosti fungují dvě linky pro handicapované. Jezdí každé 2 hodiny, a i když zájem o ně poklesl, dopravní podnik v současnosti neuvažuje o tom, že by je zrušil.
Hana TOMAŠTÍKOVÁ, mluvčí DP Brno
Jsou to autobusové linky 81 a 82, provoz těchto linek je zajišťován pomocí dvou standardních autobusů nízkopodlažních a jednoho nízkopodlažního minibusu.