Tablet - revoluce ve speciální pedagogice

16.05.2013 2:00

Tablety doslova vtrhly do našich životů a pomalu mění naše pojetí světa. Ve speciální pedagogice znamená tablet skutečnou revoluci. Existuje velké množství speciálních aplikací, které mají velký úspěch při vzdělávání dětí s různým mentálním postižením. Tablety si děti zamilovaly jako zábavnou učební pomůcku pro svou jednoduchost ovládání, mnohdy však slouží i jako jediný komunikační prostředek pro styk s okolím.

Když si v roce 2010 Steve Jobs sedl do křesílka a poprvé světu ukázal tablet iPad, málokdo si uvědomil, že právě sleduje velký třesk technologické revoluce, ve které se právě nacházíme. Tenkrát se mnozí tabletům vysmívali, nechápali, v čem může být doopravdy užitečný, ale dnes o tři roky později se už prodává více tabletů než klasických PC a letos jen firma Apple předpovídá dalších 100 milionů prodaných kusů.
 
Práce s tabletem má úžasné výsledky i ve speciální pedagogice. Je lehký, dá se snadno přenést a dětem velice vyhovuje jeho jednoduché, intuitivní ovládání a co je nejdůležitější, je pro ně velice zábavný. Pro děti s poruchou autistického spektra je velice výhodné, že na ně tablet stále reaguje stejně. Na internetu existuje řada aplikací (programů), na kterých se dětí učí barvy, skládat písmenka, učí se číst, kreslit a řešit jednoduché početní příklady a podobně. Největší přínos má ale pro děti, které nemohou komunikovat mluvenou řečí. Díky jednoduché aplikaci mohou sdělovat okolí své potřeby, poznávat své spolužáky a dokonce vyjadřovat emoce, což velice usnadňuje práci pro rodiče a pedagogy.
 
Lenka Říhová ze Speciální základní školy v Poděbradech, ve které se již tablety běžně při výuce využívají, dokonce tvrdí, že se jedná o skutečnou revoluci. Speciální pedagogika se prý jednou bude dělit na dobu před iPadem a po něm. Také proto v jejich škole vzniklo neformální sdružení iSEN, které dalo dohromady skupinů rodičů, pedagogů a IT specialistů zajímajících se o využití tabletů pro účely speciální pedagogiky. Na svých stránkách sdílí své zkušenosti, ukazují praktické příklady a radí rodičům, jaký tablet pořídit a které aplikace jsou vhodné pro výuku jejich dětí. Sami tvoří české překlady aplikací a poradí i s tím, jak požádat o příspěvek úřady či případné sponzory.
 
Zakoupení tabletu je asi nejožehavější problém rodičů. Cena nového tabletu se pohybuje kolem 10 tisíc korun, což je pro rodinu s postiženým dítětem velká částka. Navíc je potřeba zakoupit speciální výukové aplikace, které se mohou pohybovat až v řádech desítek dolarů. Rodiče sice mohou požádat o příspěvek na sociálním odboru, není ale na něj žádný zákonný nárok. Nezbývá jim tedy než oslovit sponzory či případné nadace.
Podle Boženy Jirků z Konta Bariéry počet žádostí o příspěvek na zakoupení tabletů za poslední dobu velice stoupl. Nejdříve se v nadaci domnívali, že jde o nadstardandní pomůcku, na kterou nebudou přispívat, ale po bližším seznámení změnili názor a podařilo se jim sehnat sponzora, který vytvoří iPadový fond, takže Konto Bariéry bude moci uspokojovat žádosti rodičů dětí, které tuto pomůcku nutně potřebují. Konto Bariéry v současné době pořádá projekt se společností LUMIUS, kde potřebným školákům rozdají 20 nových tabletů. Žádost je možné podávat do 14. června.

Další informace můžete získat z pořadu Klíč České televize, anebo také zhlédnout videozáznam přednášky Lenky Říhové na letošní konferenci INSPO. Na Helpnetu je k dispozici rovněž příspěvek Lenky Říhové do sborníku konference INSPO. 

 

Michael Vidura

Klíčová slova: