Seznamte se s EDOU 1.: EDA s novým logem, rozšířenou cílovkou, ale se stejnými hodnotami
EDA cz, z. ú. (dále jen EDA), je registrovaný poskytovatel rané péče a hrdý člen Asociace rané péče České republiky. EDA podporuje a provází rodiny, ve kterých vyrůstá dítě se zrakovým nebo s kombinovaným postižením do sedmi let věku. Poradkyně rané péče působí přímo v rodinách, kde radí s rozvojem dovedností dítěte i s praktickými věcmi, pomáhají rodině zorientovat se v těžké životní situaci, když se narodí dítě s postižením.
EDA v poslední době prošel několika změnami – mimo jiné upravil svoje logo, ve kterém vyměnil modrého panáčka za oko. K 31.8. také došlo k ukončení činnosti Speciálně pedagogického centra EDA.

Nově EDA otevírá svou náruč širší cílové skupině. Od rodin s dětmi se zrakovými a kombinovanými vadami se EDOVO zaměření rozšiřuje o rodiny, které pečují o předčasně narozené děti nebo o děti s vývojem ohroženým zdravotním postižením i v jiné než zrakové oblasti. Jde o logický krok, kterým organizace reaguje na poptávku veřejnosti, ostatně s rodinami dětí, kde zraková vada představuje jen jeden z mnoha problémů, které ovlivňují jejich život, EDA spolupracuje již dlouhá léta.
EDA působí v Praze, ve Středočeském, Pardubickém a Ústeckém kraji (kromě okresů Děčín, Rumburk a Varnsdorf). Poradkyně rané péče se orientují v místních službách i v oblasti místní dostupnosti odborných lékařů.
Co EDA nabízí
Cílem služby rané péče je podpořit rodinu při výchově dítěte s postižením nebo s ohrožením vývoje. Přístup poradkyň i celého pracovního týmu EDY je celostní a v péči o klientskou rodinu je zapojen multidisciplinární tým.
Hlavní náplní rané péče jsou terénní konzultace přímo v domácím prostředí rodiny. Domácí konzultace mají pestrou náplň a vždy zohledňují aktuální potřeby rodiny. Poradkyně nabízejí rodičům nápady, jak rozvíjet dovednosti jejich dítěte, do rodin vozí hračky a pomůcky, které dítě motivují v řadě oblastí, jako je například zapojení zraku i ostatních smyslů, rozvoj hry, komunikace, kognitivních funkcí, pohybu i jemné motoriky. V případě potřeby umí poradkyně rodičům ukázat, jak dítě vhodně zapolohovat, aby se mohlo dobře soustředit na prováděné aktivity.
Poradkyně rané péče pomáhají rodinám s koordinací služeb, napojují je na další odborníky, mohou je doprovázet na návštěvy úřadů a lékařů, pomáhají rodičům zvyšovat jejich rodičovské kompetence v péči o dítě s postižením i jeho zdravé sourozence. Podpora tzv. „skleněných dětí“ (zdravých sourozenců) je rovněž nedílnou součástí jejich práce. Také psychologická podpora (doma i při doprovodech) a základní sociálně právní poradenství jsou velice důležitými složkami služby.
Klientem rané péče je tedy celá rodina, nejen dítě se zdravotním postižením, ale také jeho rodiče, kterým terénní pracovníci pomáhají být odborníky na péči o jejich dítě s hendikepem, a zdraví sourozenci, jejichž vzájemný vztah se sourozencem s hendikepem je neméně důležitý. Veškeré aktivity v rané péči směřují k tomu, aby rodiny navzdoryobtížné situaci žily pokud možno běžný život a zažívaly radost, přijetí a úspěch, jak také zní poslání organizace EDA.
Zásady služby rané péče EDA
● Princip důstojnosti znamená respektování individuality dítěte a kulturní, sociální a výchovné zvyklosti každé rodiny. Na základě tohoto principu jedná terénní pracovník s klientem na principu partnerství, tedy uživatel služby (rodič i dítě) je vnímán jako rovnocenný subjekt, nikoli objekt péče a služby.
● Princip ochrany soukromí klienta se vztahuje především na terénní část služby, kdy terénní sociální pracovníci navštěvují domácnost klienta a jeho rodiny, případně další místa, kam je zván. Ke shromažďování a případnému předávání informací o klientovi jiným osobám či organizacím probíhá s výslovným souhlasem klienta. Dokumentace je vedena v souladu se zákonem 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
● Princip zplnomocnění ukládá pracovníkovi povinnost respektovat právo uživatele na kvalifikované a objektivní informace a zodpovědnost uživatele o sobě rozhodovat. Zároveň jedním z cílů rané péče je zvyšování právního vědomí uživatelů. Uživatel se spolu s pracovníkem služby podílí na vytvoření svého individuálního plánu a spolupracuje s pracovníkem služby na jeho plnění.
● Princip nezávislosti podporuje schopnost uživatelů nacházet a využívat vlastní zdroje a schopnosti ke zvládnutí jejich situace. Cílem rané péče je mimo jiné předcházet vzniku závislosti uživatele na službě či jejích pracovnících nebo jiných institucích.
● Princip práva volby se vztahuje na klientovo rozhodnutí využít, nebo nevyužít služeb rané péče a umožňuje mu spolurozhodovat o jejím rozsahu a tvorbě individuálního plánu.
● Princip týmového přístupu a komplexnosti služeb znamená, že sociální služba raná péče je ze své podstaty interdisciplinární a součástí interdisciplinárního týmu je také klient. Podílí se na rozhodování a individuálním plánování služby.
● Princip přirozenosti prostředí se projevuje v poskytování podpory přímo v domácnosti klienta, kde mu terénní pracovníci pomáhají vytvořit podnětné, rozvíjející a bezpečné prostředí, aby dítě se zdravotním postižením mohlo v této domácnosti a jejím okolí a komunitě vést co nejběžnější život. Pracovník si s uživatelem domlouvá konzultace s ohledem na běžný chod, rytmus a potřeby rodiny.
Den otevřených dveří EDY
EDA pořádá v rámci Týdne sociálních služeb den otevřených dveří, který se uskuteční 2. 10. 2025. Vítaní jsou jak klienti či zájemci o službu rané péče, tak i laická veřejnost, kterou zajímá činnost EDY. Pozvánka je k náhledu zde.
Monika Šimků
Zdroj:
Navazující článek:
Seznamte se s EDOU 2.: Jak probíhá terénní služba rané péče a co nabízí | Helpnet
Seznamte se s EDOU 3.: Aktivity a akce | Helpnet
Seznamte se s EDOU 4.: Jak raná péče EDA pomohla v konkrétních rodinách | Helpnet

