Projekt VŠTE bez bariér mi umožnil dál studovat, říká úspěšný paralympionik Arnošt Petráček

10.07.2014 12:20

Nebýt projektu Studium na VŠTE bez bariér, úspěšný český paralympionik Arnošt Petráček by na českobudějovické Vysoké škole technické a ekonomické nestudoval. „Hlavním kritériem pro mě byl, vzhledem k mému zdravotnímu postižení, individuální přístup. Dnes jsem za tuto volbu rád,“ říká třiadvacetiletý posluchač oboru Ekonomika podniku a vrcholový sportovec. S handicapem fokomelie horních končetin (absence pažních kostí) a luxace kolenních kloubů se už stal trojnásobným vicemistrem světa v plavání na 50 metrů znak a o medaile bojoval i na paralympiádách v Pekingu a Londýně.

Individuální péči mu, stejně jako třem desítkám dalších zdravotně handicapovaných studentů, poskytuje Informačně poradenské centrum se speciálně vyškoleným pracovníkem. Jde třeba o pomoc s psaním průběžných a závěrečných testů, o dojednávání ústních zkoušek, prodloužení termínů odevzdání seminárních prací, půjčování notebooku se speciálním software nebo tisk studijních textů.
„Pro handicapovaného člověka to jsou všechno velmi složité úkony. Ten projekt je k nám velmi vstřícný. I proto jsem na této škole rád,“ říká Arnošt Petráček. Oceňuje přitom i nová parkovací místa pro auta invalidů hned u vchodu do kampusu.

Projekt má za sebou právě dva roky a před sebou poslední fázi. Začal v červenci 2012 a skončí v březnu 2015. Celkem vyjde na víc než 16 milionů korun.

„Díky projektu jsou od loňska vstupy v celém areálu bezbariérové. Vybudoval se i speciální výtah v hlavní budově školy. Máme i Kariérní centrum, pomáhající s uplatněním na trhu práce. Nyní ještě pilotně ověřujeme distanční praxi, aby studenti se specifickými vzdělávacími potřebami mohli absolvovat povinnou praxi přímo u nás v prostorách školy,“ říká Lukáš Kučera, manažer projektu. Díky němu je poradenské centrum vybaveno i braillskou tiskárnou nebo braillským řádkem.

Projekt vychází vstříc osobám s různými typy zdravotního, tělesného či sociálního znevýhodnění. A také lidem se specifickými poruchami učení. Jim jsou určeny také speciální výukové materiály, které se tvoří s pomocí řady akademických pracovníků. Jejich součástí jsou studijní texty a hlasem podpořené prezentace. Budou je mít všechny hlavní studijní předměty z ekonomiky a řízení, stavebnictví, technologie dopravy či strojírenství.
 
V Jihočeském kraji jde na vysokoškolské půdě o výjimečný projekt. Kvalifikované odhady proto počítají až s 250 studenty s nějakým typem znevýhodnění, kteří budou na VŠTE v budoucnu studovat v běžném vysokoškolském prostředí. To dnes tvoří pět bakalářských a jeden magisterský obor a čtyři tisíce posluchačů.
 

VŠTE byla založena zákonem v roce 2006 a je nejmladší veřejnou vysokou školou v České republice. Nabízí bakalářské obory Strojírenství, Technologie dopravy a přepravy, Konstrukce staveb, Ekonomika podniku a Stavební management. Od září 2014 k nim přibude i první magisterský obor Logistické technologie a bude rovněž zahájena první výuka mimo krajské město v Centru technických studií VŠTE v Táboře.

 

Zdeněk Zuntych

Klíčová slova: