Přednost má nyní bezkontaktní forma

Centrum duševního zdraví Podskalí Fokusu Praha od dubna realizuje pilotní program Ministerstva zdravotnictví ČR.

Toto centrum provozuje službu sociálně-zdravotního terénního týmu pro lidi s duševním onemocněním již od roku 2015 a patří k jedněm z prvních center duševního zdraví v ČR. Spádovou oblastí centra je Praha 1, 2 a část Prahy 10 (Vršovice, Vinohrady).

Projekt bude zahájen k začátku dubna, avšak do úplně jiné situace, než jakou si kdokoli při přípravě projektu dokázal představit. Jakkoliv se možnosti poskytování služby vzhledem k vládním opatřením z důvodu karanténních nařízení vlády ze dne 15. 3. 2020 změnily, služba je a bude poskytována, jen v jiném režimu (v souladu s aktualizovanými doporučeními MPSV). Centrum duševního zdraví aktuálně poskytuje intenzivní a individuální podporu svým klientům prostřednictvím telefonických konzultací, případně Skypu, zkouší se i svépomocná skupina touto formou. Tým se připravuje na zvýšený počet příchozích klientů, a to nikoliv z důvodu zahájení činnosti CDZ, ale z důvodu situace vyplývající z pandemických opatření,“ popisuje situaci Magdalena Opletalová,  ředitelka Centra Podskalí .

I další služby Centra Podskalí poskytují podporu svým klientům, přičemž upřednostňují bezkontaktní formu, Dům u Libuše nabízí setkávání a podporu mimo prostory klubu včetně vydávání potravinové pomoci, nově je možno využít po domluvě i praní prádla při dodržení doporučených hygienických opatřeních. Tým podpory zaměstnávání i pracovní konzultanti v jednotlivých týmech jsou k dispozici pro klienty, u nichž se současná situace promítá do pracovní roviny, pomáhají komunikovat s úřady a vyznat se v nových opatřeních.

Pro Centrum Podskalí Fokusu Praha jsou dlouhodobě důležitými partnery sociální odbory městských částí. I proto Centrum Podskalí v rámci řešení situace spojené s pandemickými opatřeními nabídlo městským částem pomoc formou krizové telefonické linky, na kterou mohou volat i lidé, kteří nejsou klienti Fokusu, ale cítí obavy, zmatek, bezmoc nebo jsou jiným způsobem vystavení psychickému tlaku.

Již v prvních dnech po vyhlášení opatření byly v Podskalí zajištěny látkové roušky pro pracovníky a klienti si mohli přicházet pro balíčky, ve kterých měli po dvou rouškách, návodu na údržbu, desinfekční mýdlo a na výběr křížovky nebo omalovánky pro dospělé. Krátkodobě se CDZ proměnilo na šicí dílnu, abychom mohli pokračovat bez přestávek.

„Cílem naší práce je podpořit v současné náročné situaci klienty a zajistit fungování služeb tak, abychom jim byli oporou a umožnili jim situaci překonat“, shrnuje podstatu Magdalena Opletalová, ředitelka Centra Podskalí. 

 

Eva Čižinská

Klíčová slova: