Obchodníkem bez bariér je opět Tesco

V rámci soutěže MasterCard Obchodník roku 2014 byla 3. 2. již počtvrté vyhlášena kategorie, jejímž odborným garantem je Konto Bariéry, Obchodník bez bariér.

Oceňuje prodejny, které lidem se zdravotním handicapem nejvíce usnadňují návštěvu a nákup. Loňské vítězství obhájila společnost Tesco. 

Výsledky kategorie MasterCard Obchodník bez bariér tradičně určil průzkum mezi lidmi s handicapem, který organizovalo Konto Bariéry v metodické spolupráci se společností INCOMA GfK. Vyhodnocení stovek odpovědí ukázalo na obchody, které zákazníkům s postižením nákup usnadňují, stejně jako na ty, které mají v tomto směru ještě rezervy.

„Průzkum potvrzuje stále naše obavy, že potíže s bezbariérovostí mají nejčastěji malé místní prodejny. Je v nich nedostatek prostoru, schůdek u vchodu, chybí bezbariérové parkování či toaleta. Lidé, kteří nemají ve svém okolí možnost nákupu ve velkém moderním řetězci, které jsou na tom až na výjimky lépe, jsou tak i při běžném každodenním nákupu nuceni spoléhat na pomoc druhých. Na druhou stranu – leckdy právě chápavý a nápomocný personál může architektonické nedostatky vyvážit,“ říká Božena Jirků, ředitelka Konta Bariéry.

„Letos nás mile překvapilo, že respondenti, kterými byli lidé s různými typy postižení, nás upozorňovali i na nedostatky v případě lékáren, pošt nebo úřadů. To potvrzuje, že podobné průzkumy a prezentace jejich výsledků veřejnosti mají velký význam,“ dodává Jirků. 

Kladné body získala vítězná firmy i za službu “iTesco.cz“ – tedy možnost objednávek přes internet. Hodnotitelé dále vítali bezbariérový přístup, dostatek prostoru mezi regály, vyhrazená parkovací místa, ochotu a vstřícnost personálu či bezbariérová WC. Více než architektonické bariéry, například turnikety u vchodu do prodejny, nebo schůdek vadila neochota personálu pomoci.

Za společností Tesco se seřadily prodejny Lidl, Globus a Billa.  

Kristina Jakubcová

Klíčová slova: