Infolinka bez bariér – první mezi subjekty státní správy

Na informační telefonní linku Úřadu městské části Praha 12 mohou nyní občané volat s využitím doslovného online simultánního přepisu mluvené řeči operátora linky. Tuto v ČR novou službu zajišťují profesionální rychlopísaři sociální firmy TextCom, která ji poskytuje subjektům státní správy jako nástroj bezbariérové a plnohodnotné komunikace s klienty se sluchovým postižením komunikujícími v českém jazyce, seniory s poruchami sluchu, příp. s cizinci s částečnou znalostí češtiny. Možnost získávat potřebné informace a vyřizovat osobní záležitosti telefonicky činí uživatele této služby samostatnými a rovnoprávnými v přístupu ke službám úřadů státní správy.

Na webu městské části Praha 12 najde klient odkaz s textovým popiskem „Infolinka s přepisem pro občany se sluchovým postižením“, který je současně označen piktogramem ucha. Po rozkliknutí tohoto odkazu se otevře okno pro přepis, kam klient vloží telefonní číslo, z něhož bude následně Úřad kontaktovat.

Po jeho potvrzení se zobrazí číslo infolinky s přepisem. Po zadání tohoto čísla infolinky na svém telefonu již klient jen vyčká na písemný pokyn přepisovatele, že může začít mluvit.

Dále již probíhá standardní telefonický hovor, volající klient sleduje v okně na webu doslovný přepis řeči operátora infolinky. Ten však také může klienta přepojit na linku konkrétního pracovníka Úřadu, jehož řeč mu bude také dále přepisována.

Vývoj této služby je podpořen v rámci Evropského projektu s názvem „Uplatnění specifických pracovních předpokladů nevidomých osob na trhu práce“ (CZ.07.3.63/0.0/0.0/16_031/0000195) realizovaného v období duben 2017 – prosinec 2018.

Služba je institucím poskytována s možností náhradního plnění, získají snadno využitelný nástroj vzájemné komunikace s výše uvedenými skupinami klientů a v neposlední řadě nákupem služby podporují práci nevidomých přepisovatelů mluvené řeči.

Markéta Outratová

Klíčová slova: