Druhý ročník kampaně DOMA připomene Světový den hospiců a paliativní péče

Podle výzkumu agentury STEM/MARK z roku 2013 by si 78 procent Čechů přálo zemřít doma. Děje se téměř pravý opak: nejčastěji umíráme v nemocnici (60 %) nebo v ústavech dlouhodobé péče (9 %). Mnoho lidí neví, že je možné strávit poslední dny v životě doma, a že existují odborné služby, které umožňují dožít v domácím prostředí nemocným, kteří si to přejí a mají v tomto podporu svých blízkých.

Mobilní hospic Ondrášek připravil kampaň s názvem „DOMA. Týden pro mobilní hospice“, ke které přizval mobilní hospice napříč republikou. Aktivně se k ní připojilo celkem 14 organizací od Litoměřic po Třinec (seznam k dispozici na www.umiratdoma.cz).

Kampaň vyvrcholí druhý týden v říjnu (8. - 14. 10. 2018).

„Název kampaně vychází z jednoho slova. Tímto slovem lidé odpovídají na otázku, kde by chtěli zemřít. I z výzkumů vychází, že 80 % lidí si přeje zemřít doma. Lidé zpravidla chtějí být se svými blízkými a ve svém prostředí,“ říká ředitelka Mobilního hospice Ondrášek Bronislava Husovská. „Nechceme nikoho přesvědčovat, že umírání doma je to nejlepší. Chceme, aby lidé věděli, že si mohou vybrat, kde chtějí zemřít, třeba doma. A že existují služby, které nemocnému i pečující rodině pomohou a těžkou a bolestnou situací ho provedou. Mobilní specializovaná paliativní péče poskytuje kvalitní a bezpečnou službu, která se snaží o co největší kvalitu života nemocného a jeho pečující rodiny,“ upřesňuje Bronislava Husovská.

Cílem kampaně „DOMA.“ je informovat laickou i odbornou společnost. Webové stránky www.umiratdoma.cz se plní informacemi o programech jednotlivých hospiců. K šíření aktualit využíváme také sociální sítě s událostmi „DOMA. Týden pro mobilní hospice“ a „Papučový den“.

Kampaň začne v pondělí 8. 10. 2017 „Papučovým dnem“ (www.papucovyden.cz). Výzva s hashtagem #papucovyden vybízí veřejnost k připojení se ke kampani.

„Přijďte do práce v papučích a sdílejte fotku svou a svých kolegů s hashtagy #papucovyden #dopracevpapucich. Vysvětlete ostatním, proč jste v papučích a dejte tak najevo, že podporujete mobilní hospice. Díky vašemu zapojení se myšlenka umírání doma dostane dál,“ zve ředitelka k zapojení se do kampaně. “Papučový den má být happening. Chceme mile, s veškerým respektem ke křehkosti a vážnosti tématu, vnést téma umírání mezi lidi. Jak říká herec Vladimír Polák ve spotu ‚a vraťme umírání domů‘. Loňský ročník pojala veřejnost přesně tak, jak jsme si přáli. Zapojily se celé firmy, party přátel i jednotlivci. Fotografie se scházely ze všech koutů republiky. Věříme, že letošní ročník díky zapojení dalších mobilních hospiců bude ještě úspěšnější.“

Sledujte webové stránky www.umiratdoma.cz, www.papucovyden.cz a nenechte si ujít připravované akce.

Mobilní hospic Ondrášek pečuje o nevyléčitelně nemocné děti i dospělé v jejich domácím prostředí a umožňuje jim tak prožít poslední chvíle důstojně a doma se svou rodinou a blízkými. Působí v Ostravě s dojezdovou vzdáleností 30 km pro dospělé a pro děti v celém Moravskoslezském kraji. Ročně se stará o více než 20 dětských a 150 dospělých pacientů.

Akce se koná pod záštitou hejtmana kraje Moravskoslezského a starosty městského obvodu Ostrava Jih. Je podpořena Ministerstvem zdravotnictví ČR, Moravskoslezským krajem a Městským obvodem Slezská Ostrava.

Bronislava Husovská

Klíčová slova: