Ve čtvrtek 19.06.2025 proběhne akreditovaná přednáška na téma
Smlouva o poskytování sociální služby pro neprávníky v praxi – základ (základní otázky podpisů, příloh, pravidel, valorizační doložky, snížené úhrady, rozsahu služby a dodatků) - webinář
(od 9-15 hod. v prostředí Teams).
Přednášku bude lektorovat Mgr. Radka Pešlová, právnička věnující se sociálnímu a opatrovnickému právu.
Cena 1 790 Kč/osobu (cena bez DPH, nejsme plátci DPH).
Přihlásit se můžete zde: https://www.socialniradce.cz/akreditace/smlouva-o-poskytovani-socialni-s...
Přednáška je akreditovaná pro úředníky i sociální pracovníky (MPSV i MV ČR):
- Původní AKREDITACE MV průběžné vzdělávání pro:
- úředníky: AK/PV-476/2021
- vedoucí úředníky: AK/VE-271/2021
Původní akreditace splňuje požadavky na průběžné vzdělávání úředníků (od 01.01.2025 jsou ze zákona zrušeny akreditace jednotlivých programů).
- AKREDITACE MPSV
- A2021/0979-SP/VP
Čím se budeme zabývat:
ANOTACE
Smlouvy o poskytování sociální služby představují dohodu mezi poskytovatelem sociální služby na straně jedné a jejím uživatelem na straně druhé. Uživatel ani poskytovatel však textu zpravidla dobře nerozumí, raději používají formulářový typ a spoléhají na původní zpracování smlouvy. Uživatel je často zastoupen (opatrovníkem, obcí či zmocněncem) a některá ujednání, která jej ve smlouvě zavazují, jsou pro něj nevykonatelná. Smlouva následně neřeší konfliktní případy (změna rozsahu, když uživatel není schopen za sebe jednat; zdražení; přeplatky/nedoplatky; výpovědi; porušování pravidel; užívání jednolůžkových pokojů bez plné úhrady; neodebrání služby a řádné neodhlášení atd.). Každá smlouva má navíc být do jisté míry specifická. V zájmu kvalitního a bezproblémového budoucího vztahu je proto vhodné, aby poskytovatel služby, resp. jeho pověřený pracovník dokázal použít smlouvu k řešení těžké životní situace klienta. K tomuto postupu je však nezbytné, aby poskytovatel disponoval základními právními znalostmi, aby byl seznámen s pravidly pro uzavírání smlouvy a s jejími základními náležitostmi a také formou, kterou jde do smluv zapracovat: běžné změny/jednostranné změny/dohody atd. Je třeba, aby věděl, jak jednat/podepisovat jednotlivé dokumenty i v době, kdy toho uživatel není sám (bez zastoupení) schopen.
PROGRAM
Úvod – představení lektorky a účastníků, očekávání posluchačů, obavy, pravidla, průběh kurzu, zákonný podklad.
Strany oprávněné uzavírat smlouvu – Kdo a za jakých okolností může smlouvu podepsat (kompetence osoby, opatrovníka, zástupce, zmocněnce, obce), jak se jedná s osobami omezenými ve svéprávnosti, s těmi, co nám nerozumí a s těmi, co nesouhlasí s poskytováním služby, platnost plných mocí.
Není příloha jako příloha – Rozdíly mezi přílohou smlouvy a přiložením ke smlouvě, jaké z toho plynou následky.
Vnitřní pravidla – Jak koncipovat vnitřní pravidla, aby byla vymahatelná. Co mohou obsahovat, co už je za hranou, jak za ně "ručí" opatrovník a pracovník ORP, když podepisují smlouvu za jiného.
Úhrada ve smlouvě a valorizační doložka – Proč nemáme ceník a nemůžeme nařídit podepsat dodatek o zdražení. Jak vyřešit zdražení tam, kde člověk už není schopen změně rozumět. Lze do smlouvy zapracovat valorizační doložky?
Snížená úhrada – Je člověk mající nárok na sníženou úhradu povinen vymáhat své nároky (např. na výživné), žádat o dávky HN? Můžeme si nechat platit z úspor, když sám uživatel chce? Jak zajistit, aby člověk se sníženou úhradou byl aktivní, co se týče svých příjmů?
Rozsah služby – Je možné ve smlouvě napsat, že rozsah služby se řeší v individuálním plánování? Jak jej dobře zanést do smlouvy a jak dělat/nedělat stále nějaké změny?
Dodatky – Věčně něco dodatkovat, nebo mít smlouvu na dlouhé roky? Co a jak dodatkovat? Jak změnit celou smlouvu?
Závěr – diskuse a dotazy, doplnění, na které se přijde a nebudou zodpovězeny v průběhu vzdělávacího programu.