Aktuálně

Helpnet / Aktuálně

Společnost i portál Helpnet: Kam s hluchoslepými?

V České republice by mělo podle kvalifikovaných odhadů žít zhruba 4000 osob postižených hluchoslepotou. Jde o občany se současným postižením sluchu a zraku v různém stupni. Organizace, které jim pomáhají, mají ve své péči zatím jen zhruba 150 takových osob. Jednou z nich je Klub přátel červenobílé hole, kde působí jako dobrovolnice paní Ota Pačesová. Ta se podivila, že tato kategorie postižení nemá na portálu Helpnet vlastní rubriku, některé odkazy se nacházejí pouze v sekci Sluchové postižení. Jenže jak ji nazvat a kam ji zařadit? Jaký je váš názor?
„Rozhodně se domnívám, že i tato poměrně malá skupinka osob by měla mít na webu své místo s odkazem hluchoslepota. O problematice hluchoslepých se na českém internetu dozvíte nejvíce na www.lorm.cz, www.klubpratel.wz.cz, www.okamzik.cz , www.zablesk.olomouc.com,“ napsala paní Pačesová a dodala: „Ráda bych znala názor i ostatních čtenářů. Pod jakou skupinu postižených by tyto postižené zařadili a zda by nebylo nejlépe vytvořit přímo odkaz hluchoslepota či hluchoslepí. Rozhodně nepatří mezi sluchově či zrakově postižené, neboť mají svá určitá specifika,  o kterých se dočtete na výše uvedených serverech.“
 
Na webu Klubu přátel červenobílé hole se připomíná, že veřejnost, ale bohužel i někteří odborníci se domnívají, že hluchoslepí lidé musí být totálně neslyšící a nevidomí. A přitom hluchoslepota je jedinečné postižení, které vzniká kombinací sluchového a zrakového postižení různého stupně. To způsobuje závažné potíže v psychosociální oblasti, při komunikaci, sociální a funkční interakci s prostředím a v důsledku toho i při zajišťování vlastních základních životních potřeb. Současně zabraňuje plnohodnotnému začlenění a zapojení postižených do běžného života a společnosti.

Lidé postižení hluchoslepotou tvoří různorodou - heterogenní - skupinu. Mohou trpět různými stupni poškození sluchu a zraku. Někteří z těchto lidí jsou zcela neslyšící a nevidomí, ale většina má zachovány zbytky jednoho nebo obou poškozených smyslů.
 
Protože hluchoslepota patří mezi kombinovaná postižení, možná by stálo za úvahu vytvořit na Helpnetu samostatnou sekci Kombinovaná postižení, která by byla na úrovni existujících základních sekcí Zrakové postižení, Sluchové postižení, Tělesné postižení, Mentální postižení,  Vnitřní nemoci či Duševní nemoci. A do ní by se pak zařadily i další kategorie kombinovaného postižení.

Jaký je váš názor? Rádi se jej dozvíme v komentáři, který můžete připsat rovnou k článku.

Jaroslav Winter, šéfredaktor Helpnetu
 
kategorie: Aktuálně
Komentáře k článku
:
:
:
ZHHOI:
Datum: 6.7.2010 4:55:36
When you are in a not good position and have got no cash to move out from that, you would need to take the lowest-rate-loans.com . Just because it would help you definitely. I take bank loan every time I need and feel OK just because of this.
Datum: 3.7.2007 10:08:10
Vytvoření specializované stránky o "hluchoslepotě" přinese ucelené zdroje informací pro širokou veřejnost, která se zajímá o život osob se zdravotním postižením. Jsem velice ráda, že vznikla tato stránka. Studentka
Datum: 4.4.2007 22:24:55
Děkuji všem, kteří jste podpořili tuto iniciativu a není vám postavení hluchoslepých v ČR lhostejné.
Ota Pačesová, tajemnice KPČH
Datum: 4.4.2007 22:18:18
Konec
PhDr. Jan Jakeš, Předseda občanského sdružení VIA Sdružení hluchoslepých
jajakes@volny.cz
Datum: 4.4.2007 22:16:58
Konec
PhDr. Jan Jakeš, Předseda občanského sdružení VIA Sdružení hluchoslepých
jajakes@volny.cz
Datum: 4.4.2007 22:08:27
dokončení
12. Proto si myslím, že pokud má být problematika hluchoslepých lidí zahrnuta na stránkách Helpnetu, tak jedině jako samostatná skupina.
13. Navrhuji proto:

a) zřídit samostatnou základní skupinu"hluchoslepota";
b) v dosavadních základních skupinách "Zrakové postižení" a "Sluchové postižení" udělat odkaz na novou základní skupinu "Hluchoslepota".

PhDr. Jan Jakeš, hluchoslepý (těžká nedoslýchavost/praktická hluchota, praktická nevidomost)
Datum: 4.4.2007 21:41:35
Vážení přátelé.
jsem ráda, že tato otázka a potřeba zřízení samostané rubriky "hluchoslepí" zde byla přednesena. Již dříve, jsem se nad tím zamýšlela, kde člověk, neznalý až tak věcí, co se pod hluchoslepotou skrývá, se bude ve skupinách orientovat, Souhlasím s názory p. Pačesové i p. Jakeše a jako zástupce občanského sdružení Záblesk - sdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí se za zřízení samostatné rubriky " hluchoslepí nebo hluchoslepota" přimlouvám.
Datum: 4.4.2007 0:06:04
pokračování III:
do jejich debat, tak mezi neslyšícími, protože nevidí na jejich znakovou řeč.
8. Hluchoslepota je samostatnou a jedinečnou kategorií ve skupině smyslových vad. Vzniká jako důsledek kombinace sluchového a zrakového postižení, tedy postižení těch dvou orgánů, které se ve svých funkcích vzájemně doplňují a jejichž účinek je synergický. Souběžná porucha zraku a sluchu v podstatě znamená totální výpadek příjmu informací z vnějšího prostředí člověka. Lze to přirovnat k situaci, kdy uprostřed tuhé zimy dojde k poruše dodávky elektrického proudu i plynu, takže není čím topit nebo na čem vařit. Nebo když u automobilu s alternativním pohonem dojde současně benzín i plyn.
9. Tímto se hluchoslepota zcela zásadně odlišuje od kombinací poruch těch tělesných orgánů, které nejsou ve vzájemném vztahu synergie, čili jejich funkce v organismu jsou odlišné. Příkladem takové kombinace může být kombinace zrakové a srdeční poruchy, nebo kombinace poruchy zraku a pohybového ústrojí. Pro úplnost připomínám, že také hluchoslepota bývá kombinována s jinými poruchami. Osobně jsem poznal několik hluchoslepých osob odkázaných na invalidní vozík.
10. Z hlediska komunikačního potenciálu se zdá, že hluchoslepí mají blíže k neslyšícím, protože od nich přebírají jejich znakový jazyk a používají jej v podobě vnímatelné hmatem. Jazyk je základem lidského společenství, interpersonálních vztahů, lidské komunikace a spolupráce a kultury. Znakový jazyk v dotykové úpravě je pro hluchoslepé šancí pro rozvoj jejich kulturní identity. Tuto šanci oftalmopedie hluchoslepým lidem nemůže nabídnout, protože základním dorozumívacím prostředkem nevidomých je mluvená lidská řeč.
11. Oblast hluchoslepoty je velmi složitá a rozsáhlá. Výzkumy jejích jednotlivých aspektů se v posledních deseti letech ve světě velmi rychle rozvíjejí a přinášejí mnoho nových objevů, zejména v oblasti komunikace vrozeně hluchoslepých lidí.
12. Proto si myslím, že pokud má být problematika
Datum: 4.4.2007 0:03:50
pro nevidomé nebo sluchově postižené používat nemohou. Například v oblasti pomůcek pro nevidomé to jsou akustické majáčky, různé "mluvící" či akustický signál vydávající měřicí přístroje pro domácnost, ovladače akustických informačních systémů v městské hromadné dopravě a podobně. Obdobná je situace u kompenzačních pomůcek pro sluchově postižené; hluchoslepí například nemohou používat textový telefon, fax, videokomunikaci přes Internet, systémy světelné signalizace zvonění, pláče dítěte atd.
6. Souhlasím s paní doktorkou Bubeníčkovou v tom, že hluchoslepí lidé mohou využívat služeb organizací nevidomých. V zájmu objektivity ale musím dodat, že hluchoslepí využívají rovněž služeb organizací neslyšících, například tlumočnické služby. Navíc hluchoslepí využívají také služby ostatních organizací, například Charity, Diakonie, Červeného kříže, pečovatelské služby a mnohé další. Kromě toho mnoho hluchoslepých lidí žije v oblastech odlehlých, kde jim průběžnou a trvalou pomoc poskytují členové rodiny nebo sousedé.
7. Myslím, že klíčovým argumentem ve prospěch uznání hluchoslepoty jakožto jedinečného a od jiných smyslových vad odlišného postižení jak na stránkách Helpnetu, tak ve všech oblastech života člověka a lidské civilizace, jsou záporné účinky kombinovaného poškození sluchu a zraku na schopnost interakce se všemi složkami životního prostředí (zejména s prostředím přírodním, sociálním a kulturním). Je nutno si uvědomit, že existuje tzv. synergie zrakového a sluchového vnímání. Zrakové a sluchové vjemy jsou ve vnímání člověka propojeny. Například hlas známého člověka vyvolá vizuální představu tohoto člověka. Obraz štěkajícího psa vyvolá představu štěkotu. Na jevu synergie je založena surdopedie a oftalmopedie. Neslyšící lidé se orientují zrakem, nevidomí se orientují zejména sluchem. Jak se má orientovat hluchoslepý člověk? Je známo, že hluchoslepý člověk je sociálně izolovaným cizincem jak mezi nevidomými, protože je neslyší a nemůže se aktivně zapojit do
Datum: 4.4.2007 0:01:32
Odezva na příspěvek paní doktorky Bubeníčkové:
1. Podle odhadu založeného na výsledcích demografických šetření v několika zemích západní Evropy a Severní Ameriky žije v ČR 4 tisíce hluchoslepých občanů všech věkových skupin. Je smutným vysvědčením pro profesionální organizace, že až dosud dokázaly podchytit pouze 150 osob, o kterých se paní doktorka Bubeníčková zmiňuje! Kde je zbývajících 3850 hluchoslepých lidí? Které organizace jim poskytují péči?
2. První organizací, která se začala profesionálně starat o hluchoslepé občany, je LORM - Společnost pro hluchoslepé. LORM vznikl již v roce 1991, zatímco Tyfloservis vytvořil své pracoviště na pomoc hluchoslepým v roce 1994.
3. V ČR již od roku 1993 působí oddělení pro hluchoslepé děti a žáky při Institutu pro neslyšící v Berouně a při škole pro sluchově postižené v Olomouci. Podnět k založení těchto tříd pro hluchoslepé vzešel z LORM v roce 1992. LORM byl totiž také první organizací, která v ČR pracovala s hluchoslepými dětmi. Tyto děti potom v úterý po velikonočním pondělí 1993 přešly do nově zřízených speciálních tříd v Berouně a Olomouci.
4. Souhlasím s paní doktorkou Bubeníčkovou v tom, že organizací, které se věnují hluchoslepým lidem, je mnohem více. Nejsou to jen tyfloservisy a tyflocentra, ale například střediska rané péče pro zrakově i sluchově postižené děti a řada zařízení pro děti a dospělé s více vadami. Mnoho hluchoslepých osob žije v zařízeních pro mentálně postižené a domovech pro seniory. Mnozí jsou také v organizacích neslyšících. Bohužel dnes je v ČR taková situace, že neví pravice, co dělá levice. Už z tohoto důvodu je podle mého názoru nanejvýše žádoucí, aby na webových stránkách Helpnet vznikla samostatná skupina "Hluchoslepota".
5. Návrh paní doktorky, aby otázky hluchoslepoty byly zahrnuty jako podskupina základní skupiny "zrakové postižení", je podle mého soudu scestný a v podstatě násilný. Je pravda, že lidé s hluchoslepotou využívají řadu kompenzačních pomůcek pro
Datum: 1.4.2007 18:46:55
Dobrý den,
možná jsem prvé napsal pro ostatní trochu nesrozumitelně. Jsem hluchoslepý - nedoslýchavý od narození a později slábnou zrak do zatím praktické nevidomosti, jak mi to vydrží, nevím. Žijí mezi hluchoslepými a bavím se s nimi. Je to různorodé kombinované postižení dvou smyslů, různých stupňů postižení jednoho či druhého smyslu. Znám lidí, kteří jsou neslyšící nebo nedoslýchaví a mají jedno zdravé oko, ale nějakým způsobem potřebují pomoc kvůli druhému postiženému oku a samozřejmě také sluchová vada jim dělá potíže sbírat informace. A jsou mezi námi, ale nikdy je odborníci neoznačí za hluchoslepého. Ale tito lidé mají také své potřeby. Nevím, mám-li uvádět další příklady.
Je nás 'zaplať pánbůh' málo a právě proto se potřebujeme zviditelnit, tedy ne pod nějakou organizací, která bude mluvit o svých problémech a o hluchoslepých se vůbec nezmíní, protože jedno ze smyslu mají v pořádku!
Uvedu příklad jakou kompenzační pomůcku hledám: hmatové náramkové i budíkové hodinky pro nás s vibrací. Vím, existují slepecké hmatové hodinky pro nevidomé i digitální, ale bez vibrátoru. Vím, že jsou digitální hodinky s vibrátorem pro neslyšící, ale nejsou to slepecké. Najde se výrobce, aby nám to vyrobil?!?! Například pro 10 lidí?! Takové problémy nevidomí nebo neslyšící nemají... Budeme vyslyšení, když se budeme skrývat za nějakou velkou organizaci?! Ne.
Těch problémů je mnoho.
Jsem vděčný za každou pomoc i od velké organizací a chodím tam rád. Mám tam všude přátelé, ale je to o něčem jiném...
Všem přejí hezký zbytek neděle
Mirek
Datum: 1.4.2007 17:16:24
Vzkaz pro paní Bubeníčkovou,
uváděla jsem organizace, kde najdete informace o hluchoslepých a nikoliv organizace poskytující jim služby. První organizací, která se o hluchoslepé starala byl LORM (1991) a posléze středisko Multihandicapu při Tyfloservisu Praha. Což nyní není vůbec podstatné. Hluchoslepí nepatří ani do skupiny zrakově a ani mezi neslyšících, protože záleží na tom, která vada převažuje. Například neslyšící od narození, kterému se přidruží zraková vada je mezi zrakově postiženými úplně ztracen. Rovněž tak nevidomý od narození ze získanou sluchovou vadou bude mezi neslyšícími ztracen. Obě tyto skupiny potřebují individuální a specifický přístup. Hluchoslepota je jedinečné postižení a tak si myslím, že nic není proti ničemu, aby zde tato skupinka byla zviditelněna. Tím se konečně dostane do podvědomí, že tito lidé mezi námi jsou. A je na nás organizacích pro hluchoslepé, abychom ve vlastním zájmu tyto zajímavosti dodali. Děkuji za pochopení.
Datum: 1.4.2007 13:29:15
Dokončení: Hluchoslepota určitě nepatří mezi ZÁKLADNÍ skupiny, ale na stránkách Helpnetu by se jí mohl prostor věnovat, pokud se najde někdo, kdo se o podsekci "Hluchoslepota" postará.

Je potřebné si uvědomit, že takové požadavky by mohly začít vznášet nejrůznější jiné skupiny zdravotně postižených, kteří se cítí nedostatečně zastoupeni na tomto portálu.

Dále je potřebné si uvědomit, že tento portál bude zajímavý jen tehdy, bude-li obsahovat zajímavá, aktuální a pravdivá data. O plnění takovými daty se někdo musí postarat. Žel Helpnet svým partnerům za plnění takovými daty neplatí.

RNDr. Hana Bubeníčková
ředitelka společnosti TyfloCentrum Brno, o.p.s.
Datum: 1.4.2007 10:52:53
Postižení obou smyslových orgánů je bezesporu jedno z nejtěžších kombinovaných postižení vůbec. Pomáhat jim je nesmírně náročné. Je víc než dobře, že existují organizace, které se věnují výhradně takto těžce postiženým lidem a podle mne vůbec nezáleží na tom, že tak činí "jen" pro cca 150 takto postižených.

Vždyť péče o jakkoliv zdravotně postižené by neměla být o kvantitě, ale kvalitě.

Domnívám se, že ve výčtu organizací, které se hluchoslepým také věnují, chybí určitě Tyfloservis, ve kterém pracovníci mají přímo výcvik v péči o hluchoslepé a byla to také první organizace, která se o tyto lidi profesionálně starala. Také ve výčtu učitě chybí např. TyfloCentrum Brno, TyfloCentrum Olomouc a možná i další TyfloCentra v jednotlivých krajích, která v řadách klientů mají i klienty hluchoslepé.

Mám pocit, že svým charakterem lidé s postižením obou smyslů (sluchu i zraku) kromě svých specifických organizací využívají více služeb organizací pomáhajících těžce zrakově postiženým.
Domnívám se, že to způsobuje samotná zraková vada, která neumožňuje využívat ty speciální způsoby komunikace neslyšících, které jsou založeny na vizuálním způsobu náhrady komunikace. U neslyšících je to alfou a omegou jejich komunikace. Hluchoslepí lidé mají jiný způsob komunikace, nedostatečný zrak musí nahrazovat např. dotykem. Nicméně spousta kompenzačních pomůcek pro nevidomé s hmatovým výstupem může hodně pomáhat i lidem hluchoslepým. Mnoho akcí a služeb, které nabízí organizace věnující se zrakově postiženým, jsou vhodné i pro hluchoslepé.

Troufnu si tedy tvrdit, že se domnívám, že hluchoslepí lidé mají blíže k organizacím zrakově postižených a k poskytovatelům služeb, které nabízí služby pro zrakově postižené.

Proto navrhuji zřídit podsekci "Hluchoslepota" pod základní skupinou "Zrakové postižení", o kterou by se někdo za hluchoslepé staral.
V sekci Sluchové postižení navrhuji udělat pouze odkaz na tuto podsekci, pro případ, ž
Datum: 31.3.2007 10:41:50
Dobrý den vážení přátelé,
pracuji jako dobrovolník v o.s. Klub přátel červenobílé hole, jsem rovněž postižen kombinovanou vadou zraku a sluchu a ve zmíněném občanském sdružení jsem jako předseda.Moje prioritní orientace je na volnočasové aktivity v brněnském klubu a individuální pomoc a službu jednotlivcům.Jednoznačně podporuji názor a iniciativu paní Oty Pačesové, je potřebí ,aby byla hluchoslepota zařazena do kategorie kombinované vady zraku a sluchu nebo jednoduše hluchoslepí či hluchoslepota a toto se musí objevit na portálu v menu. Jinak definice hluchoslepoty je jak na web stránkách Lormu tak i Klubu přátel červenobílé hole.
Leopold Brückner
předseda KPČH
Datum: 30.3.2007 0:15:37
Dobrý den,
také pracuji jako dobrovolnice pro nevidomé v Okamžiku, a pro hluchoslepé v Klubu přátel červenobílé hole. I když se to na první pohled nezdá, je mezi těmito typy postižení opravdu velký rozdíl. Hluchoslepí mají daleko větší komunikační bariéry než "pouze" nevidomí. S tím jsou spojeny potíže při získávání informací a potíže při vzdělávání.
Přimlouvala bych se za zřízení samostatné rubriky "Hluchoslepí". Na stránkách Lormu se více zabývají definicí hluchoslepoty u nás i v zahraničí. Martina Hanusová
Datum: 29.3.2007 8:13:34
Dobré ráno,
to by asi bylo nejlepší. Vytvořit na Helpnetu odkaz buď hluchoslepota nebo ještě lepší kombinované postižení a podkategorii hluchoslepota.
Jarka
Datum: 29.3.2007 0:13:43
Souhlasím s·článkem a myslím si, že patříme k·samostatné skupině postižených, kteří mají stejně blízko i daleko jak k·nevidomé i neslyšící či dokonce nedoslýchavé skupině postižených lidí a právě proto je těžké si vybírat či upředňostnovat tu či onu skupinu postižených. Jsme jedinečně a máme jedinečné postižení. Ani kombinované postižení se mi moc nelíbí, protože to může být jiné různě specifikované postižení, ale můžeme tvořit podskupinu kombinované postižení.
Je jedno jestli budeme mít označení hluchoslepí nebo hluchoslepota, ale asi bude lepší název hluchoslepí, protože se neuvádí s·prominutím 'nevidomita' či 'neslyšícita'
Se Srdečným pozdravem
Miroslav Klemera

Týdenní novinky do e-mailu

Týdenní novinky do e-mailu
jméno
Heslo

Sponzoři

Reklama