Aplikace Záchranka

ČT 1
-
osoba
Dobře jo, my tam jedeme.

Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Volný terén, pád, zranění a šok. Často pak komunikace s dispečerem postrádá tu nejdůležitější informaci, kde zraněného hledat.

osoba
Já su tady úplně na tom kopci, to je úplně mimo, já, asi mě nenajdete.

Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Našli, ale až za hodinu, jenže v některých případech hrají roli i minuty.

Tomáš BEZDĚK
Kamarád prochladnul a nebyl schopen další cesty a navíc přestal komunikovat.

Marek HANZL
Upadla a jak je jela po sjezdovce dolů, tak trefila sloup.

Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Tomáš Bezděk a Marek Hanzl, neznají se, přesto je spojuje stejná zkušenost. Byli svědky akutní potřeby zdravotníků a použili aplikaci Záchranka, oba poprvé.

Marek HANZL
Stáhnul jsem si jí proto, že s kamarádama jezdíme na hory často i na běžky a nedovedl jsem si představit, když bych potřeboval zavolat nějakou pomoc, jak někomu vysvětluju, na kterým kopci nebo na kterým hřebenu jsem.

Tomáš BEZDĚK
Vzhledem k tomu, že jsme byli na takovým odlehlým místě, neumím si představit, jak líp bych označil místo, kde se nacházím.

Marek HANZL
Během vlastně tří, pěti minut tam byli záchranáři se skútrem.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Tady dole vidíme naši přesnou GPSku a stisknutím tlačítka dochází k odeslání dat na nejbližší operační středisko zdravotnické záchranné služby, současně dochází k vytáčení linky 155. Dispečerka potom vidí jednak parametr přesnosti a jednak přímo tu GPS polohu toho volajícího, který aktivoval mobilní aplikaci Záchranka.

osoba
Brno, Vlachova 2.

osoba
Ulice Chaloupky, číslo popisné?

osoba
Bzenecká jste říkal?

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
/Nesrozumitelné/ prostě funguje dva roky, stáhlo si již přes 570 tisíc uživatelů. Každý den z aplikace přijímáme zhruba 40 volání na linku 155, přičemž tedy v horském terénu jsou data předávaná nejen záchranné službě, ale i horské službě.

Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Za 2 roky vyráželi záchranáři právě na základě volání z aplikace Záchranka už ve víc než 2 tisících případech.

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Od spuštění aplikace, jo, jsme /nesrozumitelné/ 2016, jsme do aplikace zakomponovali kompatibilitu pro nevidomé, pro neslyšící, nadále pracujeme na rozšiřování databáze automatizovaných externích defibrilátorů. Určitě důležité je vyplnit kontakty na osoby blízké a především svůj zdravotní stav, pokud se léčíme s onemocněním srdce, plic, jsme diabetik nebo jsme například neslyšící nebo nevidomý.

Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
To všechno potom dispečerka uvidí na svém počítači rovnou přímo ...

Filip MALEŇÁK, autor aplikace Záchranka
Přesně tak, toto všechno potom dispečerka vidí po přijmutí té tísňové výzvy ve speciálním formuláři. I toto může usnadnit tu délku toho hovoru. Největší novinkou, která nás teď čeká v polovině dubna, propojení aplikace Záchranka se systémem podobném, podobným v Rakousku, to znamená, uživatelé budou schopni si i v Rakousku přivolat pomoc úplně stejně, jako jsou zvyklí v České republice.

Tomáš BEZDĚK
Pro mě je aplikace Záchranka jedna z mála aplikací, kterou budu mít vždycky v mobilu uloženou a budu rád, když ji nikdy nebudu muset použít.

Klíčová slova: