"Připravujeme se na vstup do domácí péče,"

 
Sociální služby

http://www.socialnisluzby.eu
říká Barbora Vaculíková, generální ředitelka Penta Hospitals CZ  

Na následujících řádcích si můžete přečíst rozhovor s generální ředitelkou Penta Hospitals CZ Barborou Vaculíkovou, podle které budou hrát korporátní poskytovatelé v síti sociálních služeb velmi důležitou roli, protože není v možnostech veřejného sektoru zajistit sociální služby v plném rozsahu. Dále jsme hovořily o podnikání v sektoru sociálních a zdravotních služeb, ale i o tom, co je největším problémem sociálních služeb v Česku a jaké jsou plány Penta Hospitals do budoucna.  

- Začínala jste jako porodní asistentka, pak vás zlákal management, od roku 2017 stojíte v čele Penta Hospitals v České republice. Co vás na řízení a managementu zaujalo natolik, že jste mu dala přednost před praktickou medicínou?  

Mě ten obor vždycky bavil. Měla jsem ráda zdravotnické prostředí, práci s lidmi a bavilo mě, že mohu někomu pomáhat. Ale také jsem viděla spoustu věcí, které ve zdravotnictví nefungovaly nebo fungovaly špatně. Cítila jsem potřebu je někam posunovat, nebo dokonce měnit. Ale také jsem rychle pochopila, že jako asistentka nebo lékařka mohu mít jen určitý dosah a spousta věcí zůstane mimo něj. I proto jsem začala studovat management, řízení, psychologii a další věci, které mi umožňovaly vidět ty věci i z jiné perspektivy a chápat širší souvislosti. Celkem logicky jsem se tak dostala k řízení kvality a procesů a postupně se objevily i možnosti změn v širším měřítku. A odtud už byl jen krok k managementu, nejprve na úrovni jedné nemocnice a později i celé skupiny.  

- Setkáváte se někdy s předsudky coby žena ve vedení?  

Vyloženě s předsudky ne. Spíše s něčím, co by se dalo nazvat lehce jiným přístupem. Řídicí pozice jsou totiž stále spíše mužskou doménou a občas se stane, že mí obchodní partneři hledají, jak k jednání přistoupit. Být galantní? Nebo raději trochu odměřený? Ale je to většinou jen ten první okamžik. Během chvíle si to sedne a pak už bývají jednání v podstatě stejná jako kterákoliv jiná.  

- Penta Hospitals patří mezi největší korporátní poskytovatele pobytových sociálních služeb, a to i díky definitivnímu začlenění Alzheimercenter do struktur Penty, ke kterému došlo k loňskému 1. srpnu, a nedávné akvizici Domovů Benevita. Na jaké překážky podle vás narážejí v České republice korporátní poskytovatelé na rozdíl od těch veřejných?  

Pohybujeme se ve veřejné sféře stejně jako veřejně vlastněné subjekty a v podstatě se tak i chováme. Máme stejné podmínky jako oni, někde jsme zařazeni do krajské sítě, jinde do ní zařazeni nejsme. Rozdíl vnímám spíše v tom, že jsme soukromě vlastněný poskytovatel, a to vyvolává větší očekávání ze strany klientů a jejich rodin. Naše zařízení si cíleně vybírají a očekávají větší komfort a lepší servis. Kvůli tomu jsme někdy pod větším drobnohledem než veřejní poskytovatelé.  

- S předchozí otázkou souvisí i ta následující, jak se v Česku podniká v sektoru sociálních a zdravotních služeb?  

Pohybujeme se v silně konkurenčním prostředí, kde je velký tlak na kvalitu poskytovaných služeb, jejich bezpečnost a samozřejmě také na efektivitu poskytované péče. Pokud se rodina obrací na poskytovatele odborných služeb, očekává, že z těchto služeb bude klient profitovat. Že péče bude mít, s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu klienta, také odpovídající výsledky. Na jedné straně se tedy zvyšuje tlak na poskytovatele z hlediska kvality. Na straně druhé jsme ale v situaci, kdy potřeba tohoto typu péče s ohledem na demografický vývoj roste a poptávka stále převyšuje nabídku. V tom vidíme příležitost. V mnoha krajích a městech spolupracujeme se samosprávami na vytvoření potřebné kapacity pro jejich obyvatele. Naší velkou výhodou je, že jako velký poskytovatel nastavujeme stejný standard péče a intenzivně využíváme spolupráci s lékaři z našich všeobecných i specializovaných ambulancí. V tom je naše jedinečnost.  

- Setkáváte se s názorem, že korporátní poskytovatelé jsou spíše jen byznysem se stářím, nebo jsou senioři, resp. jejich blízcí ochotni si za služby připlatit?  

My nejsme, a nikdy jsme ani nechtěli být, poskytovatelem služeb pro exkluzivní klientelu. To, že se snažíme být ekonomicky efektivní, nám umožňuje poskytovat službu každému, kdo o ni má zájem. Naše efektivita je založená mimo jiné na úsporách z rozsahu velké skupiny, provozující také nemocnice a velkou síť ambulancí. Ale není to jen o byznysu, ale i o kvalitě, kterou systematicky sledujeme. Dlouhodobě vyhodnocujeme potřeby našich klientů, systematicky měříme spokojenost klientů a rodin spolu s dalšími indikátory kvality, na základě výsledků pracujeme na zlepšení.  

- Čím se odlišujete od ostatních poskytovatelů sociálních služeb, co je vaší doménou?  

Je to především komplexnost služeb. Nenabízíme jen ubytování, nebo jen sociální služby. Snažíme se využívat synergie mezi našimi sociálními a zdravotnickými zařízeními, vedle toho implementujeme i řadu dalších prvků moderní péče. V našich zařízeních pracujeme například s různými formami reminiscenční terapie. Vedle toho se snažíme v celé síti nastavit vysoký standard i nad rámec běžných služeb. Vybavujeme zařízení moderní zdravotnickou technikou, která umožňuje lepší a rychlejší diagnostiku přímo v zařízení. Klientům zajišťujeme odbornou nutriční péči, konzultace s psychiatrem, diabetologem a podobně.  

- Jakou roli podle vás budou hrát korporátní poskytovatelé v síti sociálních služeb při pohledu na statistiky a predikce demografického vývoje?  

Myslím, že velmi důležitou. V krajích dnes chybí desítky až stovky lůžek na pomezí zdravotní a sociální péče a není v možnostech veřejného sektoru tyto služby v plném rozsahu a potřebném čase zajistit. Ne proto, že by kraje nebo obce nechtěly, ale proto, že kromě toho musí zajišťovat i řadu dalších funkcí veřejné správy. V tomto ohledu je role soukromých poskytovatelů nezastupitelná a zřejmě bude ještě v budoucnosti nabírat na významu.  

- Co je podle vás největším problémem sociálních, potažmo zdravotních služeb v České republice?  

Největším problémem je udržitelnost financování. Jako společnost jsme si dosud neuměli stanovit, co je standard a co by mělo být financováno z veřejných prostředků a kde už je prostor pro vstup soukromých peněz. Populace stárne, spotřebovává více zdrojů na péči a také na nové technologie, které nám vyšší dožití umožňují. Máme poměrně kvalitní systém sociální a zdravotní péče, a před námi tak stojí problém, jak standard, na který jsme zvyklí, udržet. Aktuálně to pak ještě podtrhuje energetická krize a inflace, které vytvářejí tlak na nutné nalezení řešení.  

- Péče o klienty s Alzheimerovou chorobou a dalšími typy onemocnění způsobujícími demenci vyžaduje mnohdy 24hodinovou pomoc a podporu. Využíváte nějaké moderní technologie při péči o vaše klienty, resp. jakou roli podle vás sehrají moderní technologie do budoucna při péči o klienty?  

V péči o člověka hraje klíčovou roli člověk, a to se asi jen tak nezmění. Technologie ale stále více pronikají i do oblasti sociálních služeb. Moderní zdravotnické vybavení pro diagnostiku už není doménou jen nemocnic, ale v našich domovech se stává běžnou součástí vybavení sociálních služeb. Díky tomu má odborný personál možnost identifikovat možná rizika některých onemocnění, může rychleji reagovat. Moderní technika, jako jsou třeba elektricky polohovatelná lůžka a podobně, jsou dnes již běžnou součástí sociálních zařízení. Aktuálním trendem pak je digitalizace. A netýká se to jen oblasti komunikace s rodinami klientů, ale především dokumentace nebo analytiky zdravotnických dat.  

- Jaké máte plány do budoucna, ať již se týkají investic v České republice, popřípadě i v zahraničí?  

Skupina vyčlenila prostředky na další investice v České republice na úrovni zhruba 70 milionů eur pro období let 2022 až 2024. Plánujeme další rozvoj jak v oblasti zdravotnických, tak sociálních služeb. Do roku 2025 bychom především chtěli pokračovat v navyšování počtu lůžek v našich domovech se zvláštním režimem až k pěti tisícům. Vedle toho se připravujeme na vstup do domácí péče, kde vidíme návaznost a synergie s našimi dalšími zařízeními.  

- ALZHEIMER HOME Jasmín se v roce 2022 stalo 2000 členem Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, zároveň skupina Penta Hospitals zahájila postupný proces certifikace svých zařízení SENIOR HOME a ALZHEIMER HOME Značkou kvality v sociálních službách, kterou uděluje APSS ČR. Co oceňujete na spolupráci s Asociací?  

Na spolupráci s asociací oceňuji především společné odborné vzdělávání pro naše zaměstnance, možnost výměny informací v rámci oboru nebo konference. Kvalitní vzdělávání a výměna informací jsou základním předpokladem pro zvyšování kvality našich služeb. Zároveň také oceňuji, že nám asociace pomáhá vyjednávat podmínky s ministerstvem a dalšími institucemi, tedy že pro nás funguje jako jednotná platforma.  

- Být v neustálém pracovním nasazení je psychicky i fyzicky velice náročné. Jak "dobíjíte baterky"?  

Přírodou a pohybem. Mám ráda přírodu, hlavně hory, ale také sport. V zimě jezdím na běžky, otužuji se, ale poslední dobou mě baví také tanec. Začala jsem s ním asi před čtyřmi roky. Nejdřív mi šla spíš klasika, ale postupně se to otočilo a já přišla na chuť latině. Asi ze mě nikdy nebude taneční hvězda, ale baví mě ten rytmus, člověk se u toho skvěle odreaguje a pocvičí tělo i mozek.  

- Děkuji za rozhovor!  

Klíčová slova: