Jak reklamovat použité zboží koupené na internetu

 
ČRo Dvojka

10:04 Poradna

 
redaktorka

Dva na Dvojce.

redaktor

Poradna.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

A jak jsme slíbili tak činíme. Dnešní Poradna na Dvojce začíná Jak reklamovat použité zboží koupené na internetu. Tomu se budeme věnovat společně s naším hostem. A tím je právnička spotřebitelské organizace dTest Soňa Libigerová. Hezké dopoledne, vítejte na Dvojce.

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Dobrý den.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Začněme možná tím, co se rozumí reklamací použitého zboží, jestli je to zboží, které jsme my používali nějaký čas anebo, které jsme si pořídili jako už použité?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak jedná se o zboží, které jste si právě koupili od nikoho, kdo už ho teď používal. A tedy typicky, když se bavíme o tom prodeji na dálku, tak se jedná o různé e-shopy s použitým zbožím, ale také o soukromé osoby. To jsou ty různé platformy, jako je Sbazar, Bazoš nebo Marketplace, Aukro.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

K tomu drobný poddotyk. Je použité zboží to které, dejme tomu, internetový prodejce prodává jako rozbalené nebo předváděcí a použité zboží?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Ano i to se dá považovat za použité zboží.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Potom zcela jistě přichází otázka, jestli se tedy a jakým způsobem vztahuje na takové zboží záruka, jak je dlouhá a jaké datum je vlastně pro počátek toho záručního období? Jak je to se záručním listem?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak, co se týče té záruky tak tady platí obecně, že ta záruka je 24 měsíců, ale pozor u toho použitého zboží tam může být dohoda nebo respekt nabídka od toho prodejce, že vám poskytne jenom těch 12 měsíců, může ji tedy zkrátit o polovinu. Běží to od toho převzetí toho zboží.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Je nějaký rozdíl mezi takovouto dohodou, dejme tomu, a situací, kdy k tomu zboží dostane právě záruční list zmíněný?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak to je právě to, že ten kupující kupující by se neměl vždycky spoléhat na ten záruční list, protože v tom záručním listu platí to, že vlastně může se jejich práv záruky domáhat jenom ten první kupující. Leda, že by ten kupující postoupil ta práva záruky tomu dalšímu majiteli.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

My si dnes povídáme o těch reklamacích přes internet, ale nicméně pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly v momentech, kdy vlastně reklamujeme zboží přes internet, a když ho reklamujeme normálně v kamenném obchodě?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak ji tady právo, když tedy pominu tu reklamaci tak, když kupujete něco, ale pozor, musíte být podnikatel to znamená nějaká společnost, fyzická osoba, podnikatel, když kupujete takhle použité zboží stejně jako i to zboží nové na dálku přes internet tak vedle té reklamace máte právo na odstoupení do 14 dnů, ale když ho kupujete takto na dálku od soukromníka, tak toto právo nemáte.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Mě ještě zaujala, s dovolením vrátím o pár vteřin zpět, když jste mluvila o tom prvním kupujícím, jak to ten obchodník zjistí, že já nejsem ten první kupující?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Takhle samozřejmě další věc, jestli tedy v tom záručním listě je tedy uveden ten první kupující nebo není to samozřejmě zase...

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Já totiž mezi vůbec nevybavuju, že bych si kupoval třeba já nevím pračku a tam v záručním listě bylo uvedeno Jiří Holoubek takovéhle je první kupující. V něčem bych byl první?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Určitě, určitě, to máte pravdu. Samozřejmě, když na to ten prodávající toho výrobku nepřijde, tak samozřejmě to reklamovat můžete, ale třeba mohl argumentovat tím, že bylo placeny někým jiným, že tam bylo placeno z jiného účtu. Tak je dobré k tomu zboží, pokud ten prodávající, teda prodával už to použité zboží, tak také si vyžádat doklad o koupi.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Děkujeme, tak to byla první část naší dnešní Poradny na Dvojce. Dnes o tom, jak reklamovat použité zboží koupené na internetu. I vy naši, milí posluchači, se můžete ptát 702 222 220 číslo pro vaše esemeskové zprávy, dvojka@rozhlas.cz dnes naše e-mailová adresa, anebo volejte na 22 155 25 25.

redaktor

Český rozhlas Dvojka.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

A v ní náš milý host právní, teď jsem právní zástupkyně do čeho bych se to ale, dalo by se to možná tak říct. V každém případě se právnička spotřebitelské organizace dTest paní Mgr. Soňa Libigerová o tom, jak reklamovat použité zboží koupené na internetu. Dalo by se říci, Soňo právní zástupkyně?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

A tak klidně. Já nebazíruju nějak na tom titulu právním, takže v pořádku.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Vy jste mě z toho vytáhla. Děkujeme.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Tak my vám za odměnu dáme nebo darujeme první posluchačský dotaz, který přichází na vlny Dvojky telefonickou cestou. Někdo se dovolal, hezké dopoledne. Vítejte a prostor je váš.

posluchačka

Dobrý den, prosím vás pěkně tady Tamara z Brna. Prosím vás mohla bych paní zeptat ohledně toho, že jsem tady koupila v Brně v kamenným obchodě mačkalo na česnek. Jsem tam čtvrtý týden, že to mačkadlo prodali zalisované, měla jsem doklad o koupi, ale já jsem nemohla, prostě bylo to nějaký  nejnovější mačkadlo, který se nikdy neviděla, nebylo vyzkoušený, jenom doma jsem si tam dala jeden stroužek česneku a prostě to nešlo to vůbec mačkat. Tak jsem šla hned v pondělí, protože to byl čtvrtý den to prostě reklamovat, jestli by nebyla tak hodná a nevyměnila mě tohle mačkadlo za to, které jsem měla před třiceti lety koupené. Oni mi řekli, že ne, že jsem ho doma použila a že mi ho prostě nevrátí, už nevezmou. Je to možné?

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Rozumíme. Soňu Libigerovou poprosíme o odpověď, jak se v takovéto situaci chovat.

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Určitě, jestli ta věc nemůže sloužit, nemá ty vlastnosti, to znamená nemá v tom konkrétním případě nevymačkává ten nebo nerozmačkává ten česnek, tak je to vada výrobku a ta reklamace by měla být uznána. Ale tak otázka, jestli mají to 30 let staré, ten starý typ. Tak v takovém případě se ho nemají, jestli se nedohodnu na výměně za nějaké jiné zboží. A navíc to není ani povinnost paní, aby přijala vyměněný výrobek, tak by ji měli vrátit peníze. Měla by odstoupit od smlouvy a vrátit ji peníze.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Rozumíme tomu správně, že i v případě použitého zboží můžeme žádat výměnu toho zakoupeného výrobku stejně jako vrácení peněz?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

No tak je tam rozdíl, na rozdíl od té nové věci, který vychází z té podstaty, že je otázka, jestli ten prodejce, ať už ten soukromý ten podnikatel má vůbec takovou nějakou podobnou věc k dispozici, takže tam asi spíš právě mluví o slevě, že má vždycky možnost ten kupující požádat o slevu nebo od té smlouvy odstoupit.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Soňo, naše posluchačka Lada prosí možná o dovysvětlení. Píše, že nerozumí o podstoupení práva druhému kupujícímu, jestli byste to mohla ještě jednou vysvětlit?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Já si uvědomuji, že to je v tom trošku, jak je tam více těch subjektů tak ta záruka jako taková tak platí jenom pro toho prvního člověka, který si to zboží koupil ten, když to prodá potom dál tak zároveň tu záruku na vás měl postoupit práva z té záruky. To znamená udělit nějakou plnou moc, takže tady můžete vlastně takhle uplatnit u toho servisu tady toho výrobku. A jak jsem mluvila o tom, že nemusí to ten servis uznat, když tam přijde ten další člověk, který si to zboží koupil už z té druhé ruky, tak to souvisí s tím, že asi to zboží, že tam je nějaká identifikace toho prvního kupujícího, že prostě ten servis pozná třeba z faktury, že tyto kupoval někdo jiný. Pokud to takto není, tak stačí předložit jenom prostě doklad o koupi, že jste to koupili.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Když se vrátíme vlastně ještě situaci, nikoliv konkrétní ale podobné hypotetické, jakou nám popisovala posluchačka po telefonu. Dostaneme se do stavu, kdy prodejce, říká to je chyba špatného používání. My tvrdíme, že to je vada toho výrobku. Co s tím, když se do této patové situace dostaneme? My si myslíme, že jsme používali správně, on nám tvrdí, že ne. Co můžeme dělat?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak v takovém případě rozhoduje znalec, když samozřejmě není reklamace uznána. Tedy je otázka, jestli teda budeme řešit u toho mačkátka na česnek, ale pokud tedy nám dá znalec nebo potom soud zapravdu tak ty náklady, včetně znaleckého posudku potom platí ten prodávající.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Soňo, ještě možná malé shrnutí v tom druhém vstupu. Jaké doklady musíme mít pro reklamaci, co všechno budeme potřebovat?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak doklad o koupi, případně, pokud jste ho třeba ztratili, nemáte tu účtenku tak nějaký doklad o tom, že se to zboží opravdu koupili mimo tu kamennou, teda takhle u kamenných prodejen typicky třeba svědecká výpověď.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Děkujeme, do třetice v Poradně Soňa Libigerová už za okamžik. Stále mluvíme o reklamaci především použitého zboží koupeného na internetu.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

A vy nám pořád ještě můžete zavolat nebo napsat 702 222 220 pro vaše esemeskové dotazy. Telefonní číslo do studia 22 155 25 25.

redaktorka

Dva na Dvojce.

redaktor

Poradna.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Dnes primárně o reklamacích použitého zboží koupeného na internetu s naším hostem právničkou spotřebitelské organizace dTest Soňou Libigerovou.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

A vedle našich také s vašimi dotazy. Další telefonický právě teď. Dobrý den.

posluchač

Dobrý den, /nesrozumitelné/. Já jsem se chtěl zeptat, jak to je s prodejnami Textile house, to znamená to jsou ty prodejny, kde prodávají třeba použitý šaty, jak to tam je?  Tam, když člověk přijde, tak tam je napsaný rovnou, že zboží zakoupené vyměňujeme. To znamená, když já koupím vnukovi třeba nějaký kalhoty,  džíny malý nebo košili, bude mu to nemalý nebo velký hrozně. Musí mi to vyměnit za menší nebo vrátit peníze prostě?

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Děkujeme, rozumíme. Poprosíme Soňu o reakci?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak obecně ta ani u toho nového zboží, co se týče toho textu nebo třeba bot, tak tam není právo vyměnit špatnou velikost, tam je to vyloženě na dobré vůli těch prodejců, takže takovéto podobně i s tím použitými, obdobně s tím použitým textilem. Co se týče nějakých vad, tak použité věci vždycky je třeba počítat s tím, že nezáří novotou a my tam rozlišujeme vady zjevné a vady skryté, takže zřejmě u toho textilu tam opravdu pouhým okem zvlášť, když to vidíte opravdu v té kamenné prodejně můžete všechny ty vady vidět. Takže to by už taková reklamace nebyla potom uznaná. Stejně tak asi jde počítat s nějakým sepráním například.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Děkujeme, podíváme se směrem k dalšímu dotazu opět telefonický od někoho z našich posluchačů.  Hezké dopoledne i vám.

posluchačka

Hezké dopoledne, tady Marcela. Já jsem se chtěla zeptat. Nevím, jestli to bude souviset ale objednala jsem si zboží z eshopu a měla jsem ho velké, a když jsem ho chtěla vrátit, teda vrátila jsem ho a že mi pošlou peníze jako na kartu ale peníze my dneska nepřišli a nemůžu je dostat zpět.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Děkujeme za zavolání. Poprosíme opět o radu Soňa Libigerovou?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak tady samozřejmě je třeba ještě před tou, prevence je důležitá ještě před tou koupí si vůbec ověřit prostředníci nějakých uživatelských recenzí ten e-shop, jestli se nejedná o nějaký podvodný e-shop. Tady to pak už není reklamace. Tady potom už tu je nějaké vymáhání té platby, to znamená nějaké urgování, podání stížnosti na ČOI nebo třeba můžete si jít stěžovat na naši službu Vašestížnosti.cz, kde mi to nějakým způsobem budeme řešit a vlastně zveřejníme i jméno té společnosti.

Jiří HOLOUBEK, moderátor

Povězte nám na závěr Soňo, jestli vlastně to téma zvolené pro dnešní Poradnu jako takové je třeba častý problém, který v dTestu ve svých poradnách řešíte i vy, jestli tedy reklamace použitého zboží koupeného na internetu je něco, co nás pálí?

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Tak samozřejmě vede právě díky rozvoji tmu internetového prodeje, tak nakupují čím dál více přes internet a samozřejmě i to použité zboží. Takže jedná se o velmi častý dotaz.

Šárka VOLEMANOVÁ, moderátorka

Děkujeme za všechny potřebné rady, které se staly součástí naší dnešní Poradny. Dnes to bylo o reklamacích použitého zboží koupeného na internetu s naším hostem právničkou spotřebitelské organizace dTest Soňou Libigerovou. Děkujeme za to a budeme se těšit na vlnách Dvojky zase na brzké příště. Mějte se dobře.

Soňa LIBIGEROVÁ, právnička dTestu

Také děkuji. Na shledanou.

Klíčová slova: