Husitská fantasy pro nevidomé

 
5plus2

Petr Kubíček vytvořil vlastní počítačovou hru a v podpoře pro nevidomé je světový revolucionář  

BRNO / 1428: Shadows over Silesia je nová česká hra z prostředí husitských válek, za kterou stojí jediný člověk – Petr Kubíček. Programátor-samouk se po několika neúspěšných pohovorech do herních studií rozhodl vytvořit vlastní hru. Při jejím vývoji se nebál posouvat hranice a díky tomu stojí za jedním světovým prvenstvím – technologie, jakou spolu s nevidomým hráčem Lukášem Hosnedlem vytvořil pro nevidomé, je totiž v herním průmyslu unikátní.  

"Když pracuji, jsem zvyklý něco poslouchat v pozadí, jako podtext," začíná Petr Kubíček, jediný vývojář KUBI Games. Jednoho dne takhle náhodou narazil na video, kde hrál Lukáš Hosnedl. "Když nic nevidí, jak v té hře chce bojovat? Koukal jsem na to a on byl dobrý. Střílel na nepřátele, pobíhal tam… A během toho vysvětloval, jak to celé funguje," vypráví. Lukáš Hosnedl hrál The Last of Us, první vysokorozpočtovou hru na konzole s podporou pro nevidomé.  

Kubíček byl videem fascinovaný, přesto viděl chyby. "Lukáš se často zasekával o předměty. Věděl, že na něj někdo střílí, ale nepoznal odkud. Má to spoustu rezerv, ale říkal jsem si, že nebude těžké posunout to výš," popisuje. Spojil se s Lukášem Hosnedlem s tím, že by rád zpřístupnil i svoji hru pro nevidomé a chtěl vědět, jak na to. "To nemá cenu, vykašli se na to. Musel bys to plánovat od začátku, když už máš hru rozdělanou, to už nejde," řekl mu Hosnedl.  

Přesto z něj alespoň vytáhl základy, které by hra potřebovala. Jak hráče navigovat nebo jak důležité je předčítání textů. Kubíček neotálel a všechno do hry přidal za jediný den. Nazítří poslal Hosnedlovi hratelnou ukázku. Užaslý programátor se ke Kubíčkovi okamžitě přidal.  

Kubíček s Hosnedlem se vydali do neprozkoumaných vod. "V moderním programování není moc věcí, které ještě nikdo nenapsal. Když programujete souboje nebo fyziku, to dělalo tisíce lidí před vámi, tam nic nového nevymyslíte," popisuje vývojář. Inspirací mu bylo už zmíněné The Last of Us. "Na to jsem navalil kotel nových věcí, které to posouvaly dál, aby nevidomý věděl přesně, kde je zeď, aby uměl uhýbat, aby hru zkrátka hrál jako vidící člověk," líčí.  

Jednou z jeho unikátních mechanik je sonar, pomocí kterého chtěl Kubíček do hry přenést princip slepeckých holí. "Jenže ta hůl je hodně hmatová, ne sluchová. Když zbyde jen zvuk, představa je značně ochuzená. Sonar funguje, ale není dokonalý," uznává. Slepý hráč potřebuje velkou dávku představivosti, aby si herní prostor v hlavě zmapoval. K tomu mu pomáhají zvukové signály. Ty se ozvou, když na scénu vběhne nepřítel, nebo jen když hráč projde kolem předmětu, který by mohl vzít. "Některé z nich používají i vidoucí," podotýká Petr Kubíček.  

Postupně se na něj nabalovaly nové problémy, které se odhodlávali s Lukášem Hosnedlem vyřešit. "Co když budu němčinář a neumím anglicky? Německé titulky máme, ale dabing máme jen anglický a český. Člověk by nevěděl, co si říkají postavy," vysvětluje. Takové použití předčítače textů jako improvizovaného dabingu ještě nikoho předtím nenapadlo.  

To všechno je jen zlomek přizpůsobení a mechanik, které nevidomým umožňují užít si husitský fantasy příběh plnohodnotně jako vidoucí hráči. "Věřím, že se nám podařilo posunout laťku přístupnosti pro celý herní průmysl. Bohužel v zahraničí o tom pravděpodobně neví příliš mnoho lidí," směje se Kubíček. Důvodem podle něj není jen to, že jde o malou hru z malého státu. Mezi nevidomými hra pozitivní ohlasy našla, ale takových hráčů není mnoho. "Málo nevidomých hráčů je především proto, že neexistuje moc her. A her není více proto, že je málo hráčů a nevyplatí se to. Je to trochu začarovaný kruh. Nezbývá než doufat, že se v budoucnu bude pomalu měnit, a snad tomu napomůže i moje hra," uzavírá Kubíček.  

Foto: Na české historické hře se špetkou magie 1428: Shadows over Silesia pracoval Petr Kubíček s nevidomým hráčem. 

Klíčová slova: