Černé ovce - Zdravotnické pomůcky

 

ČT 1 17:35 Černé ovce

 

Iveta FIALOVÁ, moderátorka 

  

  Dobrý podvečer, tentokrát u nákupu přes internet. Nejde však šaty nebo boty, ale o mnohem důležitější věci, jako jsou zdravotnické pomůcky. Přesto ne každý obchodníky je spolehlivý. Někomu je jedno, jestli zaplacené zboží dodá, nebo ne. 

  

  Miroslav MRÁZ, zákazník 

  

  Zavolal jsem si vás, protože jsem chtěl zabránit dalším úspěšným podvodům nebo nedorozuměním při nákupech na takovýmhle webu. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Pan Mráz žije v obci Velešín v jižních Čechách. Aby měl kontakt se svou matkou v nedalekém Českém Krumlově, rozhodl se pro ni koupit speciální zdravotnickou pomůcku. 

  

  Miroslav MRÁZ, zákazník 

  

  Potřeboval jsem pro matku nějakou signalizaci, protože špatně slyší, a když se dívá na televizi, tak si vyndá naslouchátko, dá si na hlavu sluchátka a dívá se na televizi a v tom okamžiku neslyší ani telefon, ani zvonek. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Přístroj dokáže zaregistrovat třeba zvuk telefonu. Následně spustí alarm a rozbliká se světlo, takže si i neslyšící člověk všimne, že někdo volá nebo zvoní u dveří. Tuto praktickou pomůcku koupil pan Mráz až na druhý pokus na webu pro neslyšící v Brně. A proč? Protože u první firmy, kterou si vyhledal, prostě neuspěl. 

  

  Miroslav MRÁZ, zákazník 

  

  Na první pokus jsem to zkoušel ve firmě Tercio, která mi nedodala nic, ač obdrželi peníze. Stránka pro vybavení pro tělesně postižené a sluchově se mi zdála jako vhodný kandidát. Objednáno bylo 27. ledna, zaplatil jsem 1 400. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Pan Mráz se pokoušel zjistit, proč zásilku nedostal. 

  

  Miroslav MRÁZ, zákazník 

  

  Odpověď na žádost o informaci, v jakým stavu je zpracování zakázky nebo objednávky, nebyla žádná odpověď. Takže pak jsem si vyhledal hodnocení toho webu, zjistil jsem, že už 2, 3 roky zpátky jsou tam kritický recenze a že není dobře hodnocenej ten web, a tak jsem pochopil, že se stala chyba, že jsem to tam objednal a poslal peníze. 

  

  Jiří ZELENKA, právní poradna, dTest 

  

  Pokud zaplatíte za zboží a nedostanete ho včas, máte možnost odstoupit od smlouvy nebo tu objednávku stornovat. Je v zásadě jedno, jak tomu budeme říkat, důležité je vlastně, co je obsah toho, co uděláte. To je nepochybně to, že rušíte tu objednávku. Když se to stane, tak by vám měl ten prodávající vrátit bezodkladně, zase není v zákoně přesně vymezeno, dokdy, ale myslím si, že to je zhruba měsíc, tak do této lhůty by vám měl prodávající vrátit peníze, které jste mu zaplatil. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  To se ovšem nestalo. Pan Mráz přiznává, že prověření e-shopu Tercio.cz podcenil. 

  

  Miroslav MRÁZ, zákazník 

  

  Přišlo mi, že ty stránky jsou profesionální a že na těch stránkách nikdo nešetřil, vypadají jako designově dokonale. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Na stránkách Tercio.cz je v kontaktních údajích uvedena adresa firmy Skandor s.r.o., jejímž jednatelem je podle obchodního rejstříku Jan Kučera. Vypravili jsme se tedy za ním. Teď jsme v Plzni a v tomhle domě by měla sídlit firma Skandor anebo Tercio, tak se jdeme podívat. Dobrý den, já bych potřebovala pustit dovnitř za firmou Skandor. 

  

  žena 

  

  Jojo, tak vydržte chvilku. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Děkuju. Prohledali jsme celý dům, ale nikdo firmu Skandor ani Tercio.cz neznal a název není ani na schránkách v přízemí. Ale cedule s názvem firmy na budově je. Obchodní rejstřík příliš informací o podnikání pana Kučery neposkytne, protože účetní závěrky chybí. A co ještě lze ve veřejně dostupných zdrojích na internetu nalézt? 

  

  David HAVLÍK, datový analytik 

  

  Mgr. Jan Kučera a jeho firma Skandor je rovněž partnerem veřejného sektoru. Tzn. že v registru smluv jsme zaznamenali, že má smlouvy s veřejnými zadavateli. Tento fakt by podle našeho názoru měl Mgr. Jana Kučeru a jeho firmu vést k tomu, aby si udržel dobrou pověst, pokud chce dále podnikat s veřejným sektorem, a nekomunikace, ať už jakéhokoliv druhu, se zákazníky k tomu rozhodně nepřispívá. 

  

  Matyáš KUŽELA, advokát 

  

  Ten e-shop je provozován českou společností, což je určitě výhoda pro ty dotčené spotřebitele, protože zde mají partnera, se kterým mohou jednat, na kterého se mohou obracet a na kterého případně mohou podávat stížnosti nebo v krajním případě i žaloby, pokud z jeho strany nebude plněno. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Vydali jsme se i na druhou adresu v Libkovicích pod Řípem, odkud má být zboží v e-shopu Tercio.cz expedováno. V areálu bývalé drůbežárny jsme nikoho nezastihli, a tak jsme přišli ještě jednou. My jsme z České televize a hledáme tady pana Kučeru nebo někoho z firmy Tercio. 

  

  žena 

  

  Pan Kučera tu není. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  A vy ho znáte? Kde bychom ho našli? 

  

  žena 

  

  Pan Kučera je v Rumunsku. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  V Rumunsku. Dobře, a my máme třeba konkrétního člověka, který si koupil nějaký přístroj, nedostal ani přístroj a ani peníze zpátky a žádná reakce tady z té firmy. Pán se jmenuje Mráz. 

  

  žena 

  

  Můžeme se podívat do počítače. Ale pán tu objednávku má stornovanou. Daňovej doklad tady je, že poslal nějakou zálohu. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Takže co? Co to znamená? Vy jste nějakou dobu mu nedodali to, co si on objednal, takže to zřejmě stornoval, ale peníze zůstaly tady. 

  

  žena 

  

  Já nevím, jestli mi to zvedne. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  To byl pan Kučera, jo? 

  

  žena 

  

  Hm. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Po výměně kontaktů pan Kučera skutečně napsal SMS zprávu, že poskytne informace pouze prostřednictvím e-mailu. Ze zaslaných otázek ohledně jeho podnikání ale reagoval jen na jednu. Ptali jsme se, proč nedostal zboží ani peníze pan Mráz, když nákup proběhl koncem ledna. Pan Kučera nám k tomu 4. května napsal následující sdělení: 

  

  redaktor; citace: Jan KUČERA, provozovat e-shopu Tercio.cz, jednatel společnosti Skandor s.r.o., zdroj: e-mail 

  

  Zakázku pana Mráze jsem prověřil a bohužel na naší straně skutečně došlo ke zdržení v refundaci kupní ceny po stornování objednávky. Refundace na platební kartu zákazníka již byla samozřejmě provedena. Objednané zboží aktuálně je opět skladově dostupné. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Vrácení peněz nám po našem natáčení potvrdil i pan Mráz. A podobnou zkušenost má také zdravotně handicapovaný pan Jiroušek z východních Čech, který se na nás obrátil. Zaplacené zboží mu sice přišlo, ale poškozené. Pak už jen čekal na vyřízení reklamace. 

  

  Jiří ZELENKA, právní poradna, dTest 

  

  Když dostanete vadné zboží z e-shopu, tak kromě toho, že ho můžete reklamovat, tak můžete ještě využít toho, že ho vrátíte do 14 dnů od převzetí bez udání důvodu. Tam jsou trošku jiné lhůty, tam vlastně ten prodávající má 14 dní na to, aby vám vrátil peníze od okamžiku, kdy vy mu to zboží odešlete nazpátek. Je tady důležité ale říct, že tu přepravu od vás zpět tomu prodávajícímu platíte vy. Pokud by prodejce tu reklamaci neuznal, tak to zase musí dát tomu spotřebiteli vědět. Pokud mu to nedá vědět, bere se to, jako že tu reklamaci vůbec nevyřídil, v takovém případě, jak uplyne 30 dnů, může spotřebitel odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Pan Jiroušek se vyřízení reklamace do 30 dnů nedočkal, a tak pohrozil panu Kučerovi, že to zveřejní. A najednou dostal peníze zpět. E-shop Tercio.cz už prověřuje Česká obchodní inspekce na základě stížnosti dalšího spotřebitele. A jak se ukázalo, pan Kučera nekomunikuje ani s Českou obchodní inspekcí. 

  

  Jiří FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce 

  

  Česká obchodní inspekce dostala podnět spotřebitele, který si stěžoval na nedodání předem zaplaceného zboží, a to od listopadu, uplynulo 5 měsíců, nic se neděje. My jsme zahájili nejprve kontrolu, kontrola vedla ke zjištění porušení zákona v naší dozorové kompetenci. Zahájili jsme aktuálně správní řízení, kde bude rozhodováno nejenom o přestupku, ale případně také o výši sankce. 

  

  Andrea MÁSLOVÁ, redaktorka 

  

  Jak už víme, oba naši respondenti dostali během natáčení své peníze zpět. Kdyby si ovšem na e-shop Tercio.cz přečetli dostupné recenze, zřejmě by si nákup rozmysleli. 

  

  Jiří FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce 

  

  V případě, že Česká obchodní inspekce zjistí závažná porušení zákona, tak zpravidla posílá na Živnostenský úřad návrh na odebrání živnostenského oprávnění. 

  

  Miroslav MRÁZ, zákazník 

  

  Myslel jsem, že pro tělesně postižené nehrozí, že by někdo na nich chtěl parazitovat nebo že by někdo jim chtěl takhle škodit jako. To mě nenapadlo.

Klíčová slova: