Revoluce v kontaktování tísňové linky 155

Tým aplikace Záchranka přichází s unikátní novinkou. Díky podpoře Nadace Vodafone a Ministerstva zdravotnictví ČR po více než roční spolupráci s odborníky uvedl do praxe videopřenosy z místa nehody na dispečink zdravotnické záchranné služby. Oči záchranářů se tak dostávají na místo události ještě před příjezdem sanitky.

Jak videopřenosy fungují? 

Nová technologie doplní standardní volání na linku 155. Volající může zdravotnickou záchrannou službu kontaktovat klasickým voláním 155 nebo stiskem nouzového tlačítka v aplikaci Záchranka.

Až operátoři tísňové linky rozhodují o tom, zda je třeba videohovor zahájit či ne. Pokud se pro něj rozhodnou, zašlou na telefonní číslo volajícího SMS zprávu, jejímž otevřením se aktivuje videopřenos.

Hovor, na jehož základě byl videopřenos spuštěn, i nadále bez přerušení běží na pozadí, zvuk videa není přenášen. Současně je znovu sdílena poloha volajícího a otevírá se i okno pro chat. Toto vše funguje i v případě, kdy volající nemá nainstalovanou aplikaci Záchranka.

Přenos videa je možný pouze pokud má člověk připojení k internetu (ať už 4G/LTE, 5G či WiFi) a kameru v telefonu.

Při vývoji celé technologie byl kladen zásadní důraz na bezpečnost přenášených dat – veškerý přenos obrazu je pouze krátkodobý a nikde se neukládá, komunikace probíhá pouze mezi telefonem volajícího a konkrétním pracovištěm operátora či operátorky zdravotnické záchranné služby, případně posádky, která jede na místo nehody k případu. 

Videopřenosy jsou využitelné v těchto případech:

  1. Mimořádné události – např. hromadné autonehody – kdy videopřenos umožní operátorům linky 155 získat přehled o celé situaci. Ti tak mohou volajícímu poradit, jak roztřídit zraněné, komu se věnovat v záchraně jako prvnímu apod. Podle situace na místě také mohou operátoři zvolit odpovídající prostředky, které jsou k záchranné akci nutné – zda je potřeba letecká záchranná služba, lékař, nebo sanitka se záchranáři.
  2. Telefonicky asistovaná první pomoc (TAPP) – kdy můžou operátoři až do příjezdu posádky na místo lépe navigovat zachránce, kontrolovat, zda je při srdeční masáži dodržována správná frekvence a hloubka stlačování hrudníku, zda mají zachránci správně umístěné ruce apod.
  3. Volající s vadou sluchu – v případě, že má uživatel v aplikaci Záchranka uvedeno, že je neslyšící, můžou operátoři rovnou zahájit videopřenos, jehož součástí je také chat. Neslyšící tak skrze kameru ukážou, co se stalo a domluví se prostřednictvím chatu. Odpadá tak významná komunikační bariéra.
  4. Přenos obrazu zasahující posádce – záchranáři mohou využít technologii pro přípravu před příjezdem na místo nehody už během jízdy v sanitce/ během letu apod.

Více informací je na stránkách aplikace Záchranka. 

 

Klíčová slova: