Oběd seniorům dovezou restaurace, nebo jiné vývařovny. Role pečovatelské služby je jiná, potvrdila doba koronavirová

Pouze třetina lidí si myslí, že jídlo a nákupy by lidem se sníženou soběstačností měla zajišťovat odborná sociální služba. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu Institutu sociální práce, z.s., provedeného ve spolupráci s agenturou NMS Market Research.

Nouzový stav v České republice ukázal všem, jak ŽÍT DOMA nejen s podporou pečovatelské služby, ale i dalších běžně dostupných služeb. Pomoc potřebovali lidé, kteří jsou závislí na podpoře druhých, ale i např. jindy soběstační senioři, kterým bylo v prvních měsících šíření koronaviru doporučováno, aby raději vůbec neopouštěli bezpečí svých domovů.

Například nákup, nebo teplý oběd si mnozí nechávali dovézt až ke dveřím. Restaurace a další stravovny, které nařízením vlády mohly prodávat pouze jídlo s sebou, se rychle přizpůsobovaly nové situaci. 

„Za normálních okolností klientům naší pečovatelské služby zajišťuje obědy školní jídelna, stejně jako mnohde jinde v Karlovarském kraji, jenomže školy se zavřely. Naštěstí jsme v dojezdové vzdálenosti našli restauratéra, který rozvážku ochotně převzal,“ pochvalovala si například vedoucí pečovatelské službyHabartově Petra Fašánková.

Habartovská služba je účastníkem projektu Institutu sociální práce, z.s., jehož cílem je rozvoj terénních sociálních služeb tak, aby umožňovaly ŽÍT DOMA i lidem vysoce závislým na pomoci. K tomu je zapotřebí, aby pečovatelé a pečovatelky mohli maximum svého času věnovat odborné péči o ně.

Činnosti, jako je velký úklid, nákup nebo právě rozvoz jídla, dnes zastanou už i jiné specializované firmy. A to za obdobné nebo dokonce výhodnější ceny. Doba koronavirová to jen potvrzuje.

„Mnohé pečovatelské služby jsou stále ještě svázané tradiční představou, že terénní pečovatelky rozvážejí obědy a uklízí domácnosti seniorů. Moderní pečovatelská služba se však soustředí především na péči o vlastní osobu klienta, např. pomáhá s hygienou, oblékáním, podáním jídla, přesunem, doprovodem na úřad nebo k lékaři – s činnostmi, ve kterých ji těžko někdo zastoupí. Mnohým tak významně prodlouží dobu, kdy mohou zůstat v přirozeném prostředí, i do úplného konce života,“ upozorňuje expertka Institutu sociální práce Ilona Čtvrtníková.

Podle průzkumu společnosti Ipsos z dubna letošního roku narostlo během koronavirové pandemie využívání rozvozu jídla z restaurací na 26 %, vzrostl tak zájem o 10 procentních bodů oproti předchozímu měsíci. 

Z aktuálního průzkumu Institutu sociální práce, z.s., realizovaného ve spolupráci s agenturou NMS Market Research vyplynulo, že pouze 29 % dotázaných se domnívá, že jídlo a nákupy by seniorům a osobám se zdravotním postižením měla zajišťovat odborná sociální služba: 71 % uvádí, že vhodnější je, pokud se o zajištění jídla a nákupů postarají jiné organizace a instituce, obce či dobrovolníci.  

„To potvrzuje, že zajištění oběda a nákupu přestává být velkou částí veřejnosti vnímáno jako úkon náležící výhradně do kompetence odborné sociální služby. Dlouhodobě totiž dochází k poklesu poměru osob, které při jejich zajišťování preferují pečovatelskou službu. V praxi se dnes moderně nastavené pečovatelské služby zaměřují v oblasti stravování především na servírování oběda či podání jídla do úst, pokud to lidé sami nezvládají,“ doplňuje analytička Institutu sociální práce Vladimíra Tomášková.

Dovážku nákupů nabízejí specializované firmy (např. Rohlík.cz, Košík.cz) nebo velké nákupní řetězce, v některých regionech i drobnější podnikatelé. Co kdo potřebuje, lze objednat prostřednictvím internetu, ale i jen po telefonu.

Například seniorům, nevidomým a držitelům průkazu ZTP a ZTP/P je dovážka někdy nabízena zdarma. Nákup vynesou až ke dveřím, pomohou s těžkými, v případě potřeby, i lehkými věcmi. Bonusem je některé zboží za výhodné klubové ceny.

Pečovatelská služba, která umožňuje lidem i vysoce závislým na pomoci druhých ŽÍT DOMA, pomáhá s nákupy klientům, kteří nejsou schopni využít výše nabízených služeb a výhod. Pomáhá především lidem, kteří ztrácí schopnost se rozhodnout, co nakoupit, nebo třeba nejsou schopni si zakoupené věci doma uklidit. 

„Smyslem podpory terénní služby je pomoct s tím, co už člověk sám nezvládne a zaměřit se na podporu jeho stávajících schopností. Může klienta na nákup doprovodit, pokud má potíže s chůzí či orientací, může mu pomoci najít zboží v regálech. Ale zároveň, pokud takovou podporu nevyužije a potřebuje zkrátka jen nákup dovézt, a danou službu v místě poskytuje jiný subjekt, pečovatelka může pomoci např. jen sestavit seznam či nákup objednat. O další už se postará specializovaná firma a pečovatelka ušetří čas pro jiný typ podpory, bez které se klient neobejde,“ vysvětluje Ilona Čtvrtníková.

Z průzkumu společnosti Ipsos také vyplynulo, že v dubnu 2020 využilo služeb e-shopů s donáškou domů 43 % nakupujících, což bylo opět o 10 % více, než v měsíci před tím. Zvýšená poptávka po bezdotykovém nakupování potravin někde dokonce urychlila rozšiřování oblastí závozů potravinových e-shopů i do menších měst a obcí. Provozovatelé vylepšují služby i místní dostupnost rozvozu i v celých regionech.

Podrobnější výsledky průzkumu Institutu sociální práce, z.s., provedeného ve spolupráci s agenturou NMS Market Research naleznete zde.

Eva Kroupová

Klíčová slova: