Vznikla takzvaná mapa přístupnosti budov a veřejných prostor

ČT 1
-
Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Pro rodiče s kočárky, seniory a hlavně handicapované vznikla takzvaná mapa přístupnosti budov a veřejných prostor. Díky ní je pro tyto lidi cestování po hlavním městě jednodušší a bariéry je už nezaskočí.

Lubica VANÍKOVÁ, předsed. komise Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou:
Měli jsme obrovský handicap z minulých dob, kdy se na tento aspekt života lidí vůbec nepomýšlelo, když probíhá rekonstrukce ulice nebo rekonstrukce tramvajové tratě, tak veškeré úpravy, které poté vzniknou, jsou bezbariérové.

Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Nová mapa napoví všem, kteří mají v pohybu nějaká omezení. Poradí, jak se vyhnout schodům, kde najít plošiny nebo vhodné vstupy do budov i parků.

Marie MÁLKOVÁ, Pražská organizace vozíčkářů:
Mapa slouží široké veřejnosti, protože každý z nás se dostane do situace, kdy takové informace potřebuje. Cílem je, aby uživatel dostal informace o tom, za jakých podmínek je který objekt přístupný, aby se mohl připravit na svoji návštěvu tam, jestli třeba použije vozík mechanický, elektrický nebo doprovod.

Lubica VANÍKOVÁ, předsed. komise Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou:
Chtěli jsme, aby data na naší mapě byla garantovaná, srovnatelná, aby je nevkládali samotní uživatelé. A navázali jsme na spolupráci Pražské organizace vozíčkářů, která už pro jednotlivé městské části dělala mapování podle jejich objednávky. Jenomže neexistovala platforma, kde by se tato data pro celou Prahu scházela.

Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Mapu si vzaly pod patronát tři instituce, magistrát, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy a Pražská organizace vozíčkářů. Ta se této činnosti dlouhodobě věnuje, a proto vytvořila metodiku pro mapování. Mapa semaforovým způsobem rozděluje objekty na přístupné, částečně přístupné a nepřístupné.

Marie MÁLKOVÁ, Pražská organizace vozíčkářů:
Máme zelené, červené, oranžové ikonky. A uživatel si může vyfiltrovat, jestli třeba zvládne přístup do částečného přístupného objektu.

Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Po kliknutí na příslušnou ikonku se objeví podrobné informace o daném místě. U každého objektu je uvedena řada informací. Tou nejdůležitější je, nakolik je vhodný nebo nevhodný pro pohyb na vozíku. Součástí je popis vstupu, interiéru i třeba jaké parametry má výtah. Jestli je k dispozici přístupná toaleta, zda je možné zaparkovat v okolí, i veškeré kontakty a fotodokumentace budovy. Mapování provádí v terénu přímo organizace vozíčkářů.

Marie MÁLKOVÁ, Pražská organizace vozíčkářů:
Je to takové skloubení těch zkušeností odborných a uživatelských. Kdy do některých budov by se dostával vozíčkář opravdu komplikovaně. A i proces toho mapování je složitější, vyžaduje práci třeba dvou lidí v týmu, kdy jeden zapisuje, druhý měří sklony, šířky a dělá fotodokumentaci. Takže nejlépe je, když to vykonává odborník, který má zkušenosti s tím, jak se pohybují lidé na vozíku.

Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Pokud dané místo není bezbariérové, vozíčkáři navrhnou úpravy, aby se zlepšila jeho přístupnost. Mapování jednotlivých městských částí magistrát podporuje i finančně, poskytuje ročně 50tisícovou dotaci. Sami uživatelé také dávají podněty, která místa si přejí do mapy přidat. Mezi nejvíce zmapované patří Praha 1, 2 a 6.

Lubica VANÍKOVÁ, předsed. komise Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou:
Tak za magistrát my jsme si nechali zmapovat kulturu, to jest Pražskou památkovou rezervaci. Necháváme volnou ruku městským částem. Ony si nechávají poradit buď od uživatelů nebo od Pražské organizace vozíčkářů. A většinou si nechali zmapovat svoje úřady nebo třeba jsou zmapovaná zdravotní zařízení. Chceme dále zmapovat zastávky MHD, zejména autobusové, ty tramvajové již máme.

Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Mapa skutečně život vozíčkářům značně ulehčuje. Tomáš Lanc ji rád používá.

Tomáš LANC, vozíčkář:
Mapa i ty naše stránky přes bariéry, které používáme, tak se mi líbí, že ty informace jsou garantované, že to opravdu viděl odborník, který odborně posoudil podle těch kritérií, že to skutečně bezbariérové je nebo není, je fajn, že je to přímo propojené s těmi objekty. Takže člověk se může potom podívat opravdu, co ho tam konkrétně čeká.

Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Právě Tomáš Lanc se při cestování bez pomoci svého asistenta neobejde. Vyzkoušeli jsme s ním, jaké všechny bariéry musejí běžně zdolávat. Už sama historická dlažba není pro vozíčkáře příjemná. Na mnoha místech chybějí snížené chodníky.

Tomáš LANC, vozíčkář:
Už tady, kde stojíme, to není úplně příjemný pro ten vozík, protože ten chodník má sklon. Potom, když přijede ten autobus, tak nevím, jestli by se dala úplně vyklopit plošina. Jízdní řád je pro mě tady problematický, protože já sám tam nevidím. Takže i ty výškové rozdíly by bylo potřeba zohledňovat, že to musí být maximálně třeba do 120 centimetrů.

Sabina JANOVICOVÁ, redaktorka:
Ani cesta metrem není bez problémů. Pokud ve stanici není výtah, tak vozíčkář sám nemůže sjet po eskalátorech. Elektrickým vozíkům zase hrozí, že jim kola mohou uvíznout při vjíždění do soupravy. A když má vozíčkář své auto, tak bývá zase problém s parkovacími místy. Mapa se průběžně doplňuje a aktualizuje. Budou se do ní doplňovat další místa a informace o nich. Například přístupnost autobusových zastávek nebo turistické trasy. Chystá se také překlad do angličtiny, aby mapu mohli používat turisté. Sabina Janovicová, Česká televize.

 

Klíčová slova: