Úloha asistentů pedagogů

TV Jéčko
-
Jitka DAVIDOVÁ, moderátorka
--------------------
Základní školy na jihu Čech mají ve třídách asistenty pedagogů, kteří při výuce pomáhají žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a zároveň spolupracují s učiteli. Integrace dětí by bez těchto asistentů nemohla fungovat. Jak taková asistence vypadá při běžné vyučovací hodině, ukáže následující reportáž.

Jitka DAVIDOVÁ, redaktorka
--------------------
Práce učitelů na základních školách rozhodně není nic jednoduché, zvlášť když mají ve třídách integrované děti, tedy žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Školy pro ně mají ve třídách asistenty pedagogů, kteří spolupracují jak s dítětem, tak s pedagogem při výuce. Například v českobudějovické Základní a mateřské škole Jindřicha Šimona Baara jsme se setkali s žákem, který potřebuje asistenci přibližně 10 hodin týdně.

Petra LÁFOVÁ, asistentka pedagoga
--------------------
Davídek má středně těžkou zrakovou vadu a je pro něj důležité mít asistenci. Ne na všechny předměty, ale třeba jenom na část vyučování. Důležité je osvětlení v jeho případě, dále kompenzační pomůcky, jako lupa a zvětšuju mu materiály na čtení.

Jitka DAVIDOVÁ, redaktorka
--------------------
Základní školy mají asistenty pedagogů na nižším i vyšším stupni. Ředitelé škol berou integraci dětí jako přirozenou součást vzdělávání a snaží se vyrovnávat hendikep těchto dětí, avšak postižení u dětí jsou různá.

Vladimír ČUNÁT, ředitel školy
--------------------
Daří se nám integrovat děti se zrakovými vadami, děti s vadami řeči, děti s tělesným postižením, děti z poruchou autistického spektra nebo s dětským autismem a děti s vývojovými poruchami učení.

Jitka DAVIDOVÁ, redaktorka
--------------------
Tyto děti vnímají asistenty kladně.

žák
--------------------
Dobrý, prostě krásně mi připravuje ty papíry a prostě mi tam nějaký věci obtahuje a nevím, prostě abych to viděl.

Jitka DAVIDOVÁ, redaktorka
--------------------
Asistent pedagoga musí spolupracovat v hodině s dítětem i s učitelem. Dítě by ale mělo být vedené k samostatnosti.

Vladimír ČUNÁT, ředitel školy
--------------------
Většinou se snaží pomoct žákovi adaptovat se na školní prostředí, spolupracuje s vyučujícím, pomáhá mu připravovat pomůcky, některé ty kompenzační s speciální pomůcky, zajišťuje kontakt mezi školou a rodinou. V každým případě se nesmí přehánět ta jeho péče.

Jitka DAVIDOVÁ, redaktorka
--------------------
Ředitelé škol si většinou dokáží těžko představit, že by v budoucnu integrovali více žáků se zdravotním hendikepem.

Jitka DAVIDOVÁ, moderátorka
--------------------
Ze Zpráv na Jéčku je to pro dnešek vše. Já se budu těšit zase příště. Na viděnou.

Klíčová slova: