Triky šmejdů

TV Barrandov
-
Petr PŘEVRÁTIL, moderátor
Takzvaní šmejdi, kteří donedávna okrádali své zákazníky na soukromých předváděcích akcích mají nové zbraně. Jsou jimi obchodní telefonáty, při kterých vám nabídnou prakticky cokoli a hlavně téměř zadarmo.

Alexandra MYNÁŘOVÁ, moderátorka
A než se nadějete, máte uzavřenou smlouvu na nákup věcí, které vůbec nepotřebujete. Někteří šmejdi se dokonce neštítí ohánět tím, že jejich koupí pomůžete postiženým lidem.

Martin CHAMER, redaktor
Nové zbraně starých šmejdů, i tak by se daly nazvat telefonáty, při který se kdosi vydává za jakousi chráněnou dílnu a nabízí třeba sadu švýcarských nožů. Možná už volali i vám. Stejnou nabídku jsem si vyslechl i já. Když jsem zavolal zpět z nahrávacího telefonu, dostalo se mi této odpovědi. Podobných telefonátů přitom v posledních měsících nebezpečně přibylo.

Jiří FRÖLICH, Česká obchodní inspekce
Ani vám nabízejí po telefonu ne proto ,že vás mají rádi, pokud o tom takto budete uvažovat, že oni chtějí vlastně na té nabídce vám vydělat, možná potom si uvědomíte, že takové nabídky se vyplatí skutečně odmítat.

Martin CHAMER, redaktor
Jak celý telemarketing funguje, si jasně uvědomila i Zuzana, dostala se totiž na školení, které jí mělo připravit na dráhu prodavačky po telefonu, taktika byla prostá.

Zuzana PAVLÍČKOVÁ
Když už jsem teda jsem se někomu dovolala, ta nejdřív být milá a potom jako přitvrzovat a furt jako prodávat víc a víc.

Martin CHAMER, redaktor
I ona měla lákat zákazníky na výrobky chráněné dílny, když se ale ptala o jakou dílnu jde, odpověď nedostala.

Zuzana PAVLÍČKOVÁ
Ani mi pořádně neřekli vlastně, jestli ty lidi, jako kde ta dílna je, jestli tam opravdu pracujou, když jsme se ptala a mě z toho nebylo dobře, tak už jsem tam pak nebyla.

Martin CHAMER, redaktor
Charitativní bazary, trhy, nebo obchody jako je tento, tak přesně tak se výrobky chráněných dílen obvykle prodávají. Nejhorší je, že nevybíravé praktiky anonymních obchodníků škodí těm, kteří to opravdu potřebují, tedy klientům skutečných chráněných dílen.

Lenka NÁDVORNÍKOVÁ, Borůvka Praha o.p.s.
Za prvé jim to připadá příliš agresivní a za druhé se tím vlastně zabývá plno lidí, kteří nemají s chráněnými dílnami nic společného.

Martin CHAMER, redaktor
To pochopila i Zuzka, která s telemarketingu odešla a dnes prodává výrobky chráněných dílen v tomto kamenném obchodě. Pro Televizi Barrandov - Martin Chamer.

Klíčová slova: