Redaktor Blesku na invalidním vozíku: Na letišti vyzkoušel, jak se dostat do letadla. Využil asistenci zdarma

Na vlastní kůži si vyzkoušel redaktor Blesku, jak se cestuje lidem na vozíku. Počet cestujících na pražském letišti každým rokem roste a s tím i počet handicapovaných, kteří létají do zahraničí. Pro ně ale může být cesta velice náročná. I proto letiště zdarma už 10 let provozuje speciální asistenci pro lidi s omezenou možností pohybu a jen v září ji využilo skoro šest tisíc lidí.  

Během letního letového řádu pomáhalo přes 40 asistentů asi dvěma stovkám lidí s handicapem denně. Nejčastěji tuto službu využívají lidé na vozíku. Vznikla už v roce 2006 z nařízení Evropské unie, do té doby měli tito lidé cestování nesrovnatelně těžší. Rok od roku poté začal počet tělesně postižených, kteří využívali službu, strmě stoupat.

Asistenti je přitom vyzvednou klidně i na parkovišti. "Pokud lidé požádají o tuto službu, jsme jim schopni zajistit pomoc při celém procesu, než se dostanou do letadla. Od vyzvednutí na parkovišti, přes check-in, bezpečnostní kontrolu, a asistenti je dovedou až do letadla," popsal pro Blesk.cz Petr Kopuletý, manažer pro dozor a koordinaci provozu terminálů na pražském letišti.

K dispozici jsou zaměstnanci kdykoli. Problémem však může být, když se člověk nenahlásí dopředu, pak mohou lidé čekat na asistenci delší dobu. "Pobočka, na kterou mohou lidé přijít požádat o asistenci, je otevřena každý den od 8:00 do 16:00, jde to ale samozřejmě i při odbavení. Pro příští rok máme v plánu provozní dobu rozšířit. Všechny služby zajišťuje externí firma, která ale...
 

Klíčová slova: