Peníze na pomůcky pro handicapované

ČT 1
-
Bohumil KLEPETKO, moderátor
Teď jedna zkušenost, konkrétně z Tachovska. Handicapované děti ve speciálních školách nemají při výuce k dispozici potřebné kompenzační pomůcky. Hlavně proto, že školy na ně nemají peníze. Jenže handicapovaným žákům zařazeným do běžných škol. V rámci inkluze je ministerstvo školství proplácí. Rodiče dětí ze speciálních škol to vnímají jako nefér diskriminaci a sepisují kvůli tomu petici. Ministerstvo argumentuje tím, že speciální školy mají na podpůrná opatření využívat vlastní financování nebo rezervy zřizovatele.

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka
Aničce je 9 let a chodí do 4. třídy. Narodila se se středně těžkou mentální retardací.

Michaela VELICHOVÁ, matka Aničky, předsedkyně petičního výboru
Donedávna nechodila, nezvládá sebeobsluhu, sama se nenají, takže trvalá péče 24hodinová.

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka
V základní škole speciální se v jedné třídě vzdělává 4-6 žáků se středně těžkým, těžkým a souběžným postižením více vadami.

Michaela VELICHOVÁ, matka Aničky, předsedkyně petičního výboru
Ze speciální pedagogické poradny má nárok na asistenta pedagoga, na polohovací židli a kompenzační pomůcky. Jsou tady v dostatečné míře, ale čekáme na nový vozík, protože ten už je nedostačující.

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka
Jenže peníze na něj škola nemá, a to už od července minulého roku.

Lenka HOVĚZÁKOVÁ, ředitelka, ZŠ a MŠ Petra Jilemnicého, Tachov
Přišel nám dopis z ministerstva školství, který hovoří o tom, že podpůrná opatření
budou financována pouze ve výjimečných případech, ale nikdo neřeší, co to je ten výjimečný případ.

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka
Přitom na proplacení podpůrných opatření by měly mít nárok všechny děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Proto se teď rodiče dětí ve speciálních školách chtějí bránit.

Michaela VELICHOVÁ, matka Aničky, předsedkyně petičního výboru
Na to konto vznikla naše petice, protože děti, které jsou ve speciálních školách,
tato podpůrná opatření potřebují daleko víc než děti v běžných školách.

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka
Peníze od ministerstva školám rozděluje jejich zřizovatel, tedy kraj, ten jim ze svých rezerv proplatil alespoň asistenty pedagoga.

Jaroslava HAVLÍČKOVÁ, vedoucí odboru školství, KÚ Plzeňského kraje
Plzeňský kraj neobdržel finanční prostředky na podpůrná opatření pro děti a žáky, kteří se vzdělávají ve speciálních školách.

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka
V Plzeňském kraji je tak celkem přes 1 800 dětí, které na podpůrná opatření
nárok mají. Na pomůcky 123 z nich ale kraj pro rok 2018 nedostal 31,5 milionů korun.

Jaroslav FALTÝN, ředitel, odbor speciálního vzdělávání, MŠMT
Mají vlastní zdroj financování a ten spočívá v tom, že dostávají příplatek k normativu podle zdravotního postižení. Podpůrná opatření, která mají za cíl běžného financování, jsou určené především žákům v běžných školách.

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka
Peníze pro žáky ze speciálních škol jsou ale zjevně nedostačující. Rodičům vadí, že podpora žáků na běžných školách je vůči těm jejich diskriminační. Petici podepsalo skoro 8 000 lidí z celé republiky. Podle nich by mělo ministerstvo
v proplácení podpůrných opatření přestat dělat rozdíly. Předat ji chtějí po sestavení nové vlády. Daniela Tunklová, Česká televize.

Klíčová slova: