Bariéry na nádražích

ČT 1
-
Tomáš VZOREK, moderátor:
Dostat se na vlakové nástupiště, to pro lidi na vozíku může být velká komplikace. V Moravskoslezském kraji mají ztížený přístup na několika nádražích, například v Havířově nebo v Karviné. Správa železniční dopravní cesty se bariéry souběžně s modernizací stanic snaží odstraňovat, ale zatím se jí to nedaří všude. V těchto dnech staví výtahy na hlavním nádraží v Ostravě.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
Havířovské nádraží. Schody na nástupiště jsou pro většinu cestujících počátkem cesty, pro Janu Kawulokovou a další vozíčkáře ale konečná.

Jana KAWULOKOVÁ, :
Schodiště a vozík k sobě nepasují.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
Když chce na nástupiště, musí se předem nahlásit a využít pomoci personálu. Na nádraží proto musí být zhruba v půlhodinovém předstihu.

Jana KAWULOKOVÁ, :
Tady ten práh je takový nepříjemný.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
Na peron ji vyveze nákladní výtah.

Petr MASAŘÍK, zaměstnanec Čekých drah:
Jsme tady od rána od 6 hodin, ve 2 hodiny odpoledne končím a přebírá službu v informacích paní.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
Po 8. večer už ale služba není k dispozici.

Jana KAWULOKOVÁ, :
Já nemůžu přijet po 8. hodině vlakem, protože se nemám jak dostat vlastně z kolejiště do haly.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
Ostravské hlavní nádraží. I tady se zatím vozíčkáři na perón dostávají s obtížemi. Do 2 měsíců tu ale má přibýt 6 nových výtahů. A tohle už je ukázka toho, že to může fungovat. Nádraží ve Studénce. Jiří Tisovský odsud cestuje nejčastěji do Prahy.

Jiří TISOVSKÝ, :
Nejlépe mi vyhovuje rychlík, který staví ve Studénce, a to je LeoExpres, který je nízkopodlažní.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
Hůře přístupná nástupiště jsou hlavně ve stanicích na regionálních tratích.

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí Správy železniční dopravní cesty:
V okamžiku, kdy Správa železniční dopravní cesty realizuje modernizaci nebo opravu tratě, tak vždy bývá součástí právě zajištění bezbariérového přístupu.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
To čeká třeba nádraží v Karviné, bezbariérového přístupu by se tu lidé měli dočkat příští rok. V Havířově si na proměnu stanice počkají ještě několik let. S přípravami projektu tu ale chtějí začít už letos. A to jak v případě rekonstrukce nádraží, tak prostoru před ním. Jsou tu sice rampy, ale vozíčkáři i zde cítí nedostatky.

Jana KAWULOKOVÁ, :
Chybí tady vlastně správný chodník, takže i když se vystupuje z nízkopodlažního autobusu, tak ten sklon té plošiny je moc prudký.

Markéta RADOVÁ, redaktorka:
O průchodnosti prostoru totiž někdy rozhodují zdánlivé detaily. Markéta Radová, Česká televize.

 

Klíčová slova: