Světový den přístupnosti 2019: Technologie dávají znevýhodněným svobodu

Již osmý ročník Světového dne přístupnosti letos připadá na 16. května. Cílem je upozornit na překážky, na které lidé s různými typy omezení denně narážejí, a ukázat možnosti, jak je lze za pomocí technologií odstranit. Nadace Vodafone v posledních letech podpořila několik inovativních projektů, které zlepšují životy neslyšících, nevidomých i lidí na vozíku.  Digitální nástroje boří komunikační bariéry, zajišťují přístup k informacím, nebo nahrazují lidské smysly. Přinášíme jejich přehled, kontakty a možnost si technologie vyzkoušet.

Světový den přístupnosti, anglicky Global Accessibility Awareness Day (GAAD), za kterým stojí webový vývojář Joe Devon a odborník na přístupnost Jennison Asuncion, apeluje na technologické experty, aby potenciál technologického pokroku plně využívali. S takovým poselstvím se ztotožňuje i Nadace Vodafone.

„Je úžasné vidět skutečné situace, kdy technologie dokáží zkvalitnit život lidem se specifickými potřebami. Proto je naším posláním tyto projekty vyhledávat, rozvíjet a jako úspěšné je nabízet i do dalších 26 zemí, kde působí Nadace Vodafone, aby i tam měly tisíce lidí možnost žít a pracovat dle svých představ,“ říká Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.

 

Aplikace Záchranka pro nevidomé i neslyšící

Cílem mobilní aplikace Záchranka bylo už od počátku zpřístupnění neodkladné přednemocniční péče všem bez rozdílu. Autor Filip Maleňák se proto od začátku snažil, aby byla Záchranka pro lidi se zrakovým či sluchovým omezením použitelná.

„Od začátku jsme se radili přímo s nevidomými, kteří nás upozornili na jejich ztíženou orientaci v prostoru v případě volání na linku 155, neslyšící zase nemohli hlasově komunikovat s operátory a popsat jim, co se stalo,“ vzpomíná autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.

Dnes mohou aplikaci Záchranka ovládat jak nevidomí, tak neslyšící, kteří pouze zmáčknou tlačítko “nemohu mluvit” a vyberou obrázek s tím, co se stalo. Na dispečinku zdravotnické záchranné služby už vědí, že je nutná alternativní komunikace a pošlou volajícímu SMS zprávu s potvrzením vyslání sanitky.

Kontakt: Klára Majíčková, PR Aplikace Záchranka, tel: 777 116 552

 

Pro lidi s omezením pohybu: mobilní aplikace Vozejkmap a projekt „Komunikuji, mám práci“

Bezbariérových míst je stále méně než těch bariérových, a tak je pro vozíčkáře velmi náročné tyto objekty vyhledávat. Projekt Vozejkmap, který vzešel z Laboratoře Nadace Vodafone, nabízí informace o bezbariérovosti na jednom místě. Dnes ho využívá průměrně 1500 lidí měsíčně.

„VozejkMap vznikl proto, aby si vozíčkáři mohli sdílet data a podpořili tak odvážlivce, kteří se vydají do neznámých míst, aby si našli třeba nejbližší bezbariérové WC nebo restauraci. VozejkMap se osvědčil jako nepostradatelný rádce na cesty pro mnoho vozíčkářů,“ popisuje Alena Jančíková, ředitelka České asociace paraplegiků – CZEPA.

Kontakt: Lenka Nejedlá, PR CZEPA, tel: +420 724 214 832

Projekt „Komunikuji, mám práci!“ slouží klientům Domova sv. Josefa, který se stará o pacienty s roztroušenou sklerózou. Díky programu Rok jinak se tu naplno rozjel projekt CITAK, který využívá ústní myš firmy BENETRONIC, jak ukazuje toto video.

„Největším přínosem je větší samostatnost jednotlivých pacientů. Díky MouthMouse dokáží ovládat různé přístroje ve svém okolí – dokáží si rozsvítit nebo pustit televizi. Díky propojení s počítačem a internetem mohou taky získat práci, což by bez tohoto zařízení nebylo možné,“  popisuje Barbora Vohralíková z Domova sv. Josefa v Žirči. Zařízením projde ročně přes čtyři sta klientů a všichni mají možnost se s MouthMouse naučit pracovat.

Kontakt: Barbora Vohralíková, PR Domov sv. Josefa, tel: 739 553 280

 

Pro neslyšící: video průvodce Deaf Travel a tlumočník do kapsy Signslate

Přímo z komunity neslyšících vzešly 2 projekty posledního ročníku programu Laboratoř Nadace Vodafone.

Cestovatelský průvodce pro neslyšící Deaf Travel reaguje na absenci informací ve znakovém jazyce na turistických místech. Neslyšící si mohou na mapě videí jednoduše najít a pustit výklad.

„Rádi cestujeme a kamkoliv přijedeme, nemůžeme využít průvodcovských služeb, jelikož jsou v mluveném jazyce. Občas nám nabídnou nějaký leták, ale v něm nejsou informace odpovídající plnohodnotnému výkladu průvodce,“ vysvětluje původ myšlenky neslyšící cestovatel Jan Wirth, který platformu díky využití mezinárodního znakového systému a angličtině zpřístupnil i zahraničním neslyšícím.

Kontakt: Michala Wu, PR Deaf Travel a tlumočnice znakového jazyka, tel: 733 131 997

 

Projekt Signslate, který je zatím ve vývoji, neslyšícím pomůže v nenadálých situacích, kdy se potřebují domluvit se slyšícími, ale nemají tlumočníka. Pomocí video hovoru se s ním spojí kdykoliv a kdekoliv budou potřebovat – u lékaře, v bance, na policii atd. Nápad na technologickou inovaci vznikl na základě skutečných situací, do kterých se neslyšící dostali, jejich příběhy přibližuje video.

Technologie nám usnadňují bourání bariér. To, co bylo dříve nemyslitelné, dneska v době digitálních technologií možné je a hranice těchto možnosti se stále posouvají, zlepšují a zdokonalují,“ říká Lukáš Murín z projektu Signslate.

Kontakt: Lukáš Murín, IT expert týmu Signslate, SMS: 601 084 468 nebo email: info@signslate.com

 

Pro nevidomé: detailní navigace Naviterier a speciální mobilní telefon BlindShell

Mobilní navigační aplikace pro nevidomé Naviterier vznikla na základě více než desetiletého výzkumu na ČVUT Praha. Nevidomým díky přesnému popisu trasy, který uvádí například přechody pro chodce nebo směr dopravy, pomáhá zvýšit svobodu a samostatnost při pohybu po městě. Jak funguje v praxi, ukazuje video.

„Umožňuje jim spontánně a zcela samostatně se kdykoliv vydat na místo, kde ještě nebyli – na kávu s kamarádem, na pracovní pohovor a tak dále,“ vyjmenovává výhody Zdeněk Míkovec, jeden ze spoluautorů projektu.

Kontakt: Zdeněk Míkovec, spoluzakladatel společnosti, tel: 604 620 913

 

Svůj původ na ČVUT má i projekt BlindShell – speciálně upravený telefon pro nevidomé, který prošel Laboratoří Nadace Vodafone, dnes se kromě Česka prodává v 18 zemích Evropy a své letošní pětileté výročí oslaví vstupem na americký trh.

„Nevidomým uživatelům nabízíme telefon s funkcemi smartphonu ale jednoduchých tlačítkovým ovládáním, speciálně vytvořeným ve spolupráci se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých SONS,“  dodává Jan Šimík, CEO a spolumajitel technologie.

Kontakt: Jan Šimík, spoluautor BlindShell, tel: 608 971 299

Všechny uvedené projekty jsou vám k dispozici, pokud máte zájem vidět, jak pomáhají.

Veronika Řídelová

Klíčová slova: