Společné prohlášení a výzva členům správní rady VZP ČR

Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, Národní rada osob se zdravotním postižením ČR a Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR vydaly společné prohlášení a výzvu členům správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR. Týká se chystané změny úhrad inkontinenčních pomůcek k 1. 1. 2017.

SPOLEČNÉ PROHLÁŠENÍ A VÝZVA ČLENŮM SPRÁVNÍ RADY VZP ČR
My, představitelé a zástupci zaměstnavatelů v sociálních službách, zaměstnanců ve zdravotnictví a sociálních službách a osob se zdravotním postižením a pacientských organizací, si tímto dovolujeme vyzvat a požádat Správní radu Všeobecné zdravotní pojišťovny, aby akceptovala náš společný návrh:
 
1. Odložit vydání nového Číselníku VZP, a tím změnu úhrad inkontinenčních pomůcek k 1. 1. 2017.
2. Zabývat se našimi odbornými připomínkami, analyzovat dopady změn a vést odborný dialog.
 
Pro náš společný požadavek uvádíme základní a kruciální argumenty:
- Úvodem je nutno říci, že se nebráníme změnám, které povedou k úsporám a snížení výdajů Všeobecné zdravotní pojišťovny, resp. Fondu veřejného zdravotního pojištění. Pokládáme ale za důležité a klíčové, aby zásadní změny úhrad (za kterou lze považovat změnu Číselníku VZP ve smyslu změn úhrad inkontinenčních pomůcek) byly stanovovány s analýzou dopadů na klienty a pacienty a za alespoň rámcové odborné diskuze odborné veřejnosti.
Navržené změny nebyly konzultovány, tedy alespoň dány k připomínkám odborné veřejnosti (tj. signatářům této výzvy), a ani odborným společnostem, které se k připravovaným změnám vyjádřily kriticky.
Jsme si vědomi, že konečné rozhodnutí bude na vedení VZP, a toto plně respektujeme. Požadujeme však konstruktivní a odborný dialog a žádáme pro něj dostatečný časový prostor v rozsahu dvou měsíců.
Jinými slovy nepožadujeme nic jiného, než co je v případě jakýchkoliv změn obvyklé v rámci legislativních pravidel vlády ČR, tedy: umožnění odborného dialogu, analýza dopadů a vypořádání připomínek odborné veřejnosti.
 
- Z časového hlediska neshledáváme žádný důvod pro to, aby byl nový Číselník vydán bez odborné diskuze a dialogu k 1. 11. 2016. Jako racionálnější se naopak jeví vydání Číselníku (realizace změn) k 1. 1. 2017, tedy k období, ke kterému je směřována většina zásadních změn zejména ekonomického charakteru.
 
- Změny v úhradách by měly být dle našeho názoru transparentní, tedy předmětem transparentního procesu, včetně elementárních analýz dopadů na pacienty, resp. pojištěnce s doprovodným průzkumem trhu a následným stanovením odborně správných relevantních kritérií pro definování optima úhrad. Změny, tedy kritéria rozdělení do jednotlivých skupin inkontinenčních prostředků, by měly být vysvětleny a objasněny. Nic z toho se nestalo a opětovně Vás tedy žádáme, aby se tak stalo v požadované odkladné lhůtě dvou měsíců.
 
- V navrženém rozdělení shledáváme některé nelogické postupy, u kterých jsme připraveni předložit věcné argumenty a také věcně jednat. Zásadně odmítáme argumentaci, že všechny inkontinenční pomůcky dostupné na českém trhu jsou stejné kvality, a že je jedno, kdo jakou používá, a to zejména na základě zkušeností našich členských organizací, klientů, pacientů, zaměstnanců a odborníků.
Použití (u těžké inkontinence) kritéria obvodu pasu, a tím ignorace dalších charakteristik, jako jsou např. přiléhavost či savost, považujeme za špatné a přinejmenším hodné odborné diskuze, kterou touto výzvou požadujeme.
Stejně tak dopady rozdělení, které de facto umožňují, aby stejný výrobek (rozuměj od stejného výrobce) byl bez doplatků ve velikosti XS a s doplatkem ve velikosti L vyvolají, pokud ne pochybnosti, pak přinejmenším potřebu odborné diskuze.
 
- Asociace poskytovatelů sociální služeb ČR (APSS ČR) upozorňuje a vede již více než rok jednání s VZP ve věci rozdílu mezi úhradami inkontinenčních pomůcek (cca 2 mld. Kč) a jejich dodáním (cca 1,6 – 1,7 mld. Kč).
Nabídla poskytnutí kompletních dat průmyslu, dojednala poskytnutí dat zaměstnaneckých pojišťoven a požádala o kooperaci VZP, která po úvodním příslibu spolupráce a setkání na další aktivity nereagovala (tato sdělení jsou písemně doložitelná).
Až na základě dohody p. ministra Němečka a prezidenta APSS ČR p. Horeckého před třemi měsíci činí MZ ČR zásadní kroky pro detekci tohoto rozdílu a nalezení potenciální úspory v řádech stovek mil. Kč. I z tohoto důvodu znovu opakujeme náš požadavek na odložení vydání nového Číselníku, neboť analytické práce v této věci budou skončeny do konce tohoto roku.
 
- Vnímáme (a jsme ochotni o něm diskutovat) jeden z argumentů této změny, a sice existenci bonusů v případě pobytových zařízení sociálních služeb.
Předně je nutno uvést, že instituce (tj. pobytové zařízení sociálních služeb) tvoří zhruba třetinu celého trhu s inkontinenčními pomůckami. Problémem je, že státem, resp. legislativní normou stanovená marže je stejná jak u lékárenského, tak u institucionálního trhu. V praxi to tedy znamená, že zatímco v rámci trhu lékárenského není prostor pro její redukci, u trhu institucionální tomu tak je.
Rádi budeme společně s VZP iniciovat změnu (která je legislativně relativně rychle realizovatelná) a představovala by rozdělení regulovatelné marže u lékárenského a institucionálního trhu ve smyslu redukce marže v případě trhu institucionálního, a tím snížení výdajů Fondu veřejného zdravotního pojištění.
 
- Argumentů podporujících náš požadavek bychom mohli uvést více, omezujeme se však pouze na ty elementární. Závěrem považujeme za nutné ocenit vždy věcné a konstruktivní jednání s generálním ředitelem VZP Ing. Z. Kabátkem.
 
Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA, prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR
Mgr. Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR
Bc. Dagmar Žitníková, předsedkyně Odborové svazu zdravotnictví a sociální péče ČR
Klíčová slova: