SEM – Marketing ve vyhledávačích a katalozích

23.07.2014 13:13

V sekci Tvorba přístupného webu se zaměřil na marketing ve vyhledávačích a katalozích Jiří Chomát z Internet Mallu.

1. Úvod do SEM

Co je to SEM
 efektivní způsob marketingu na internetu
- strategie pro katalogy a fulltextové vyhledávače

Proč se máme SEM vůbec zaobírat
- 70 – 80% návštěvníků nalézá nové stránky v katalozích a vyhledávačích
- nízká cena za návštěvníka (ve srovnání s jinými médii)
- cílená návštěvnost
- technickými prostředky lze velmi dobře změřit výsledky optimalizace a marketingových kampaní = konverzní poměr

2. Definujeme strategii SEM
SEM na základě analýzy definuje účinnou strategii, jak říká Marek Prokop, nestor SEM     a SEO v Česku

a) Analyzujeme klíčová slova
- analyzujeme veškeré možné varianty klíčových slov
- nazývají návštěvníci našeho webu daný produkt stejně jako my?
- volíme klíčová slova podle cílové skupiny
- popularita klíčového slova nebo fráze
- klíčová slova a konkurence

b) Analyzujeme obsah stránek
- jsou naše stránky optimalizovány pro potřebné klíčové slovo nebo skupinu slov?
- optimalizujeme na celý rozsah klíčových slov?
- od obecných, skupinových frází, až po zcela konkrétní výrazy
- známe cílovou skupinu? – slangové výrazy, nespisovné výrazy
- pokud tyto výrazy nechceme mít v běžném textu, je ideálním řešením použití „slovníčku pojmů“ nebo například PPC vyhledávačů
- máme dobře strukturovaný a také napsaný text (Copywriting), který návštěvníka osloví?
- zřejmě bude zcela odlišně koncipován text, pro který je cílovou skupinou „střední management“, od textu, který má zaujmout dospívající mládež
Náprava není snadná:
a. návrh změny struktury stránek
b. rozdělení obsahu na více částí
c. přepsání větší nebo menší části textu

c) Optimalizujeme stránky
všechny úpravy musí být v souladu se zvolenou strategií SEM
zde odkazuji na předchozí přednášku Petra Weidy

d) Registrujeme stránky ve vyhledavačích a katalozích
1. katalogy

- obecné katalogy (Seznam, Centrum, Atlas,…)
- oborové a odborné katalogy (více cílená návštěvnost)
- pečlivě volíme sekci (nebo spíše sekce) ve, které chceme své stránky mít
- opět postupujeme dle strategie a do názvu, případně do popisu stránek, se snažíme vložit relevantní klíčová slova a fráze
- nástroje pro automatickou registraci v katalozích spíše škodí a nebo mají velmi malý efekt
2. fulltextové vyhledavače
- většinou není třeba se registrovat, nejlepším receptem je získat odkazy z oborově příbuzných a „kvalitních“ stránek
- zde odkazuji na předchozí přednášku Petra Weidy
3. vyhledávače „platím za klik“ (pay-per-click)
- platí se jen za proklik
- pozice, pro určité klíčové slovo či frázi, se vyhodnocuje z poměru ceny za klik a pravděpodobnosti kliknutí
- velmi vhodné pro:
a. velmi konkurenční slova (není lehké se dostat na čelní místo ve vyhledávačích)
někdy je ovšem cena za klik vysoká
b. krátkodobé kampaně
c. nespisovné výrazy a překlepy
možnosti na českém internetu
d. Google AdWords – pravý sloupec při hledání na Googlu a nově také hledání na Seznamu (při hledání „ve světě“)
ideální pomůcka při návrhu klíčových slov
e. Google AdSense – netrpělivě čekáme na spuštění lokalizované verze pro obsah, pro hledání je již čeština dostupná
f. eTarget – pod články na různých (nejen) zpravodajských serverech (iDnes, Blesk, Živě,…)

3. Monitorujeme výsledky
- sledujeme pozice ve vyhledávačích a průběžně pracujeme na zlepšení dosažených pozic
vyhodnocujeme zdroje, ze kterých k nám návštěvníci přicházejí, a optimalizaci podle toho upravujeme
- v jednom z katalogů nemám ideální pozici, přitom generuje vyšší návštěvnost než druhý a podobně…
-monitorujeme konverzní poměr z PPC vyhledávačů
-můžeme tak snadno odlišit úspěšné kampaně od neúspěšných, které můžeme buď optimalizovat, nebo zcela zrušit
Zlaté pravidlo
Stále pochybujte o znalostech, které máte o návštěvnících vašich stránek.

Jiří Chomát
jiri@chomat.cz, http://www.chomat.net
SEM specialista, Internet Mall (http://www.mall.cz)

1. Úvod do SEM

Co je to SEM
 efektivní způsob marketingu na internetu
- strategie pro katalogy a fulltextové vyhledávače

Proč se máme SEM vůbec zaobírat
- 70 – 80% návštěvníků nalézá nové stránky v katalozích a vyhledávačích
- nízká cena za návštěvníka (ve srovnání s jinými médii)
- cílená návštěvnost
- technickými prostředky lze velmi dobře změřit výsledky optimalizace a marketingových kampaní = konverzní poměr

2. Definujeme strategii SEM
SEM na základě analýzy definuje účinnou strategii, jak říká Marek Prokop, nestor SEM     a SEO v Česku

a) Analyzujeme klíčová slova
- analyzujeme veškeré možné varianty klíčových slov
- nazývají návštěvníci našeho webu daný produkt stejně jako my?
- volíme klíčová slova podle cílové skupiny
- popularita klíčového slova nebo fráze
- klíčová slova a konkurence

b) Analyzujeme obsah stránek
- jsou naše stránky optimalizovány pro potřebné klíčové slovo nebo skupinu slov?
- optimalizujeme na celý rozsah klíčových slov?
- od obecných, skupinových frází, až po zcela konkrétní výrazy
- známe cílovou skupinu? – slangové výrazy, nespisovné výrazy
- pokud tyto výrazy nechceme mít v běžném textu, je ideálním řešením použití „slovníčku pojmů“ nebo například PPC vyhledávačů
- máme dobře strukturovaný a také napsaný text (Copywriting), který návštěvníka osloví?
- zřejmě bude zcela odlišně koncipován text, pro který je cílovou skupinou „střední management“, od textu, který má zaujmout dospívající mládež
Náprava není snadná:
a. návrh změny struktury stránek
b. rozdělení obsahu na více částí
c. přepsání větší nebo menší části textu

c) Optimalizujeme stránky
všechny úpravy musí být v souladu se zvolenou strategií SEM
zde odkazuji na předchozí přednášku Petra Weidy

d) Registrujeme stránky ve vyhledavačích a katalozích
1. katalogy

- obecné katalogy (Seznam, Centrum, Atlas,…)
- oborové a odborné katalogy (více cílená návštěvnost)
- pečlivě volíme sekci (nebo spíše sekce) ve, které chceme své stránky mít
- opět postupujeme dle strategie a do názvu, případně do popisu stránek, se snažíme vložit relevantní klíčová slova a fráze
- nástroje pro automatickou registraci v katalozích spíše škodí a nebo mají velmi malý efekt
2. fulltextové vyhledavače
- většinou není třeba se registrovat, nejlepším receptem je získat odkazy z oborově příbuzných a „kvalitních“ stránek
- zde odkazuji na předchozí přednášku Petra Weidy
3. vyhledávače „platím za klik“ (pay-per-click)
- platí se jen za proklik
- pozice, pro určité klíčové slovo či frázi, se vyhodnocuje z poměru ceny za klik a pravděpodobnosti kliknutí
- velmi vhodné pro:
a. velmi konkurenční slova (není lehké se dostat na čelní místo ve vyhledávačích)
někdy je ovšem cena za klik vysoká
b. krátkodobé kampaně
c. nespisovné výrazy a překlepy
možnosti na českém internetu
d. Google AdWords – pravý sloupec při hledání na Googlu a nově také hledání na Seznamu (při hledání „ve světě“)
ideální pomůcka při návrhu klíčových slov
e. Google AdSense – netrpělivě čekáme na spuštění lokalizované verze pro obsah, pro hledání je již čeština dostupná
f. eTarget – pod články na různých (nejen) zpravodajských serverech (iDnes, Blesk, Živě,…)

3. Monitorujeme výsledky
- sledujeme pozice ve vyhledávačích a průběžně pracujeme na zlepšení dosažených pozic
vyhodnocujeme zdroje, ze kterých k nám návštěvníci přicházejí, a optimalizaci podle toho upravujeme
- v jednom z katalogů nemám ideální pozici, přitom generuje vyšší návštěvnost než druhý a podobně…
-monitorujeme konverzní poměr z PPC vyhledávačů
-můžeme tak snadno odlišit úspěšné kampaně od neúspěšných, které můžeme buď optimalizovat, nebo zcela zrušit
Zlaté pravidlo
Stále pochybujte o znalostech, které máte o návštěvnících vašich stránek.

Jiří Chomát
jiri@chomat.cz, http://www.chomat.net
SEM specialista, Internet Mall (http://www.mall.cz)