Plus spustil kampaň „Když nejbližší nestačí“

Cílem je upozornit Západočechy na existenci specializovaného ambulantního krizového centra, které lidem poskytuje bezplatnou psychologickou podporu při psychické nepohodě či v osobní krizi.

Na zastávkách i v tramvajích plzeňské MHD může váš pohled ulpět na zasmušilých tvářích žen, mužů, seniorů, ale i teenagerů. Lidé na speciálně vytvořených vizuálech nás mají upozornit na skutečnost, že existují problémy, které s rodinou ani přáteli řešit prostě nelze nebo to nestačí. Zároveň nabízí okamžitou odbornou pomoc v krizovém centru Plus v Prokopově 25 v Plzni.

Dlouho připravovaná kampaň jedné ze služeb neziskové organizace Diakonie Západ odstartovala na počátku listopadu a poběží do konce tohoto roku.

Město Plzeň se může více než deset let chlubit jedinečným zařízením – ambulantním krizovým centrem Plus, které nabízí okamžitou, anonymní a hlavně bezplatnou psychologickou pomoc lidem v tíživých životních situacích, jenže… Nejen letošní průzkum v ulicích Plzně ukázal, že více než 90 % lidí o existenci a lokalizaci Plusu vůbec neví. Stejně tak má mnoho lidí krizová centra obecně spojená např. s drogovými harm reduction službami nebo pomocí obětem povodní či jiných katastrof.

Nemusíte ovšem vyhořet, abyste mohli navštívit Plus. „Naším posláním je psychicky podpořit a bezpečně provést klienty situací, kterou vnímají jako naléhavou, nepříjemnou či ohrožující, s cílem zabránit dalšímu nepříznivému vývoji situace,“ vysvětluje Mgr. Lukáš Eisenvort, vedoucí služby Plus pro lidi v krizové situaci.

Díky zkreslené představě a nízkému povědomí o existenci této sociální služby se bohužel často stává, že ti, kteří by pomoc akutně potřebovali, se k žádoucí odborné pomoci nedostanou vůbec nebo čekají několik týdnů v pořadnících psychologů. „Tento stav není žádoucí i proto, že 69 % respondentů v ulicích i na internetu potvrdilo, že kdyby o existenci krizového centra v Plzni věděli, neváhali by jej využít, pokud by se z krize nedokázali dostat sami či za pomoci nejbližších,“ popisuje Mgr. Libor Janíček, vedoucí PR a fundraisingu Diakonie Západ.

Do Plusu by pak určitě nevyrazilo hledat pomoc 20,5 % dotázaných a 10,5 % respondentů se při položení otázky nedokázalo jednoznačně rozhodnout.

Reakcí na stávající situaci, výsledky průzkumu a plně nevytížené kapacity krizového centra Plus je právě kampaň „Když nejbližší nestačí“. Mimo zastávky a vozy plzeňské MHD ji můžete zaregistrovat i na sociálních sítích, kde každý týden přibývají 2 vybrané vizuály.

„Za prvních pět dní vidělo dvojici našich vizuálů více než 9 000 lidí a zhlédnutí neustále přibývá, což nás těší, stejně jako množství sdílení a hlavně prokliků na internetovou stránku krizového centra Plus,“ doplňuje Janíček.

Na tvorbě vizuálů pracovala grafička Soňa Brabencová společně s týmem pracovníků krizového centra a vzniklo tak 12 tematických vizuálů, které jsou již nyní k nahlédnutí na internetové stránce krizového centra Plus.

Vznik kampaně byl podpořen finančními prostředky od Ministerstva práce a sociálních věcí prostřednictvím Plzeňského kraje, městem Plzeň, Lesy ČR a z výtěžku fundraisingové kampaně Voda pomáhá. Stejně jako do průzkumu v ulicích Plzně, tak i do získávání darů v rámci kampaně Voda pomáhá se výrazně zapojili samotní pracovníci Plusu.

„Nezbývá než doufat, že se podaří veškeré úsilí přetavit v srozumitelné přiblížení našeho krizového centra Plus těm, kteří naši pomoc potřebují nejen v Plzni, ale i v dalších lokalitách Plzeňského kraje tak, aby lidé přicházeli častěji a o svých starostech mluvili dříve. Otevřený rozhovor velice pomáhá a často problémy i vyřeší,“ uzavírá Eisenvort.

Libor Janíček

Klíčová slova: