Online tlumočníci pomáhají neslyšícím pacientům již ve stovce nemocnic

Už sto tabletů, které neslyšícím umožňují komunikovat s lékaři pomocí online tlumočníků, zapůjčila do nemocnic po celé České republice obecně prospěšná společnost Tichý svět (dříve APPN).

Mobilní přístroje byly zakoupeny z výtěžku předloňského Adventního koncertu České televize a slouží ve stovce zdravotnických zařízení označených modrobílou nálepkou Bezbariérové nemocnice pro neslyšící. Nyní naše organizace hledá nové finanční zdroje pro nákup a provoz dalších tabletů, aby mohla služba pokračovat i v příštích letech.

„Naším cílem je usnadnit lékařům komunikaci s neslyšícími. Zdravotníci si novou službu moc pochvalují. S našimi tlumočníky se mohou díky Tiché lince spojit nonstop. Ještě jednou děkujeme divákům České televize, kteří sbírku podpořili,“ vyjádřila svůj vděk ředitelka společnosti Tichý svět Marie Horáková.

Projekt má za cíl pomoci neslyšícím překonat bariéry v komunikaci, a díky tomu se cítit v nemocnici lépe. Jde především o porozumění informacím o zdravotním stavu nebo o postupu léčby. Některé nemocnice projevily také zájem o přednášky pořádané Tichým světem o základech komunikace s neslyšícími. Zdravotnický personál totiž někdy k neslyšícím mluví zády, takže nelze odezírat, neartikuluje či zvyšuje hlas v domnění, že ho pacient lépe uslyší. Každá nemocnice, která se do projektu zapojila, tak uskutečnila významný krok ke snadnější komunikaci s neslyšícími.

Jednou z bezbariérových nemocnic, která tuto nabídku využívá již od konce loňského roku, je pražská Fakultní nemocnice Motol. Zde zdravotníci přijali možnost komunikovat s online tlumočníkem velice příznivě. „Zpětná odezva je velmi pozitivní,“ uvedla Mgr. Marie Vlachová z  Oddělení ošetřovatelské péče FN Motol. Tablet je 24 hodin denně k dispozici na oddělení urgentního příjmu, byl zapůjčen a využit i na oddělení dlouhodobě nemocných a na oddělení gynekologie a chirurgie.

Další z nemocnic, ve které je online tlumočení přes Tichou linku pacientům delší dobu k dispozici, je například Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Zde byl tablet využit třeba na oddělení kardiochirurgie, nukleární medicíny a ORL.

O Tiché lince:

Tichá linka je služba obecně prospěšné společnosti Tichý svět založená na tlumočení do znakového jazyka „na dálku“. Tlumočník se nachází na jiném místě než klient, takže je možné jeho tlumočení využít z jakéhokoli místa v republice. Podstatou je možnost online přenosu znakového jazyka prostřednictvím webkamery v mobilním telefonu, tabletu, notebooku nebo počítači, kdy sdělení tlumočník přeloží do mluveného jazyka. Tímto způsobem lze zprostředkovat jak osobní, tak telefonický rozhovor neslyšícího se slyšícím (lékařem, úředníkem, spolupracovníkem apod.).

Zkušební provoz Tiché linky byl zahájen v říjnu 2008 a od 1. prosince 2010 funguje tato služba nonstop. Jen v roce 2013 jsme takto neslyšícím zajistili tlumočení v 25 249 případech. Letos jsme zavedli čtyři kategorie tlumočených hovorů podle témat. Jedna z nich je trvale rezervována pro hovory pacientů v nemocnicích, další tři jsou určeny pro konkrétní životní situace – volání na úřady, k lékaři, hovory týkající se práce a zaměstnání, rodinné hovory apod. Součástí linky je také tlumočení akutního nouzového volání na integrovaný záchranný systém, které má absolutní prioritu napříč všemi kategoriemi.

Čtrnáct tlumočníků se střídá podle předem naplánovaných pravidelných služeb a díky podpoře Ministerstva práce a sociálních věcí ČR i soukromých dárců, včetně dárcovských DMS, je služba zajištěna nonstop 365 dní v roce. Díky podpoře Nadace Vodafone budeme brzy moct představit Tichou linku i s rozšířenými službami, které nyní procházejí testováním.

Lucie Křesťanová

 

Klíčová slova: