Manipulace v sociálních službách

To je jedno z témat květnového vydání časopisu Sociální služby. 

V sociálních službách se setkávají lidé, kteří potřebují pomoc, tedy jsou v nějaké nevýhodné situaci, a lidé, kteří mají potřebu druhým pomáhat. Unikátní vztah, který mezi těmito lidmi vzniká, ale není vždy idylický a může se v něm objevit právě manipulace, jež má v sociálních službách svá specifika.

Eva Provazníková a Dana Nejedlá si položily otázku, zda může vhodně koncipované vzdělávání zaměstnanců omezit míru manipulace v praxi sociálních služeb a rozhodly se ve své organizaci na odpověď přijít. Jejich článek v květnovém čísle časopisu Sociální služby je tak ukázkou dobré praxe, jak pomoci pracovníkům naučit se manipulaci nejen rozpoznat, ale i zvládnout.

 

Lidé v dnešní společnosti mezi sebe přijímají osoby s handicapem již takřka bez problémů. Zkušenost nevidomého manažera (ředitele organizace) však příliš častá není, proto se rozhodl Miroslav Michálek podělit se čtenáři o znevýhodnění a výhody manažera poslepu. Čtenáři se tak dozví, že velkou výhodou nevidomého ředitele sdružení pro podporu nejen nevidomých je např. kromě autenticity obhajoby práv postižených lidí i možnost porozumět stejně postiženému klientovi. Extrémně vysoká pracovní náročnost je však jen jednou z nevýhod, které nevidomého ředitele provázejí a o kterých se na stránkách časopisu můžete dočíst.

 

V květnovém čísle pokračuje dalším dílem seriál Hany Janečkové, Hany Čížkové a Renáty Nentvichové Novotné o reminiscenci, tentokrát se zaměřením na využití vzpomínek v zařízeních pro seniory.

Unikátním konceptem bydlení pro seniory UNIT CARE  se na základě zkušeností ze zahraničních stáží zabývá Renata Kainráthová a nové číslo také nakukuje prostřednictvím Jana Rottera k polskému sousedovi a pojednává o polských sociálních službách.

 

V časopise nechybí ani tradiční střípky z domovů poskytovatelů sociálních služeb, novinky ze Slovenska a spousta dalších důležitých informací ze světa sociálních služeb.

 

Veronika Hotová

Klíčová slova: