Jak se létá s pacienty

04.02.2014 16:36

Již řadu let patří mezi činnosti společnosti DSA a.s. také takzvané repatriační lety, tedy letecká přeprava nemocných a zraněných pacientů, kterou zajišťuje ve prospěch společnosti OK-Ambulance s.r.o. Přestože v principu jde stále jen o lety z jedné destinace do druhé, od běžné letecké dopravy se v mnohém odlišují.  

Letecká přeprava zraněných a nemocných je poměrně často využívaná služba, která má proti pozemní cestě řadu výhod. Tou největší je to časová úspora, díky níž jsou pacienti podstatně kratší dobu vystaveni nepříznivým vlivům cestovní jako takového. Její význam tedy roste se vzdáleností, na níž je nutné pacienty přepravit. V českých podmínkách se nejčastěji využívá k takzvaným repatriačním letům, kdy je potřeba nemocné dopravit ze zahraničí do některého z domácích zdravotnických zařízení. A přestože letecký transport není nejlevnější, v řadě případů může představovat to nejekonomičtější řešení, protože v mnoha zemích by náklady na dlouhodobé léčení pacientů byly podstatně vyšší než u nás.
Letecký zdravotnický transport si u OK-Ambulance s.r.o. může objednat prakticky kdokoliv, nicméně hlavními klienty jsou zejména tuzemské i zahraniční pojišťovny a asistenční služby. V menší míře pak jde o jednotlivá zdravotnická zařízení nebo takzvané samoplátce, tedy soukromé osoby. Těm všem dokáže OK-Ambulance s.r.o. ve velice krátké době zajistit jak zkušený zdravotnický personál, který tvoří lékaři a záchranáři pracující standardně v záchranné službě, tak i vhodný dopravní prostředek, od vlastního sanitního automobilu přes vrtulník až po rychlý proudový letoun, vybavený všemi potřebnými moderními zdravotnickými přístroji.
Dispečink OK-Ambulance s.r.o. zajišťuje nepřetržitou pohotovost a je tak schopen přijmout a začít řešit požadavky na přepravu v kteroukoliv denní i noční dobu. "V první řadě musíme znát zdravotní stav pacienta a kontakt na jeho ošetřujícího lékaře, s nímž následně konzultujeme, zda je pacient schopen leteckého transportu. V každém případě musí být ve stabilizovaném stavu, tedy mít stabilizované základní životní funkce, zejména oběhový krevní systém. Může být ale i v bezvědomí a napojený na ventilátor," vysvětluje Iveta Nováková Knížková, záchranářka OK-Ambulance s.r.o. Podle jejích slov ale zejména pojišťovny a asistenční služby tuto fázi plánování často usnadňují tím, že už současně s požadavkem zasílají také podrobné informace o stavu pacienta. Po prvotním dohovoru, během něhož se řeší například i to, zda je potřeba k doprovodu lékař nebo stačí jen záchranář, putuje požadavek na přepravu také k letecké společnosti DSA a.s., která navrhne detaily letu včetně typu letadla a na základě toho pak klient dostane konkrétní nabídku včetně cenové kalkulace. Pokud nenastanou žádné komplikace, může letadlo pro pacienta vzlétnout v řádu několika hodin od přijetí požadavku.
2 leteckého hlediska musí přeprava pacienta splňovat stejné podmínky, jako kterýkoliv jiný let obchodní letecké dopravy. "Někdy s požadavkem dostaneme už zadané i letiště, z něhož máme nemocného odvézt, v řadě případů ale tuto volbu nechávají pojišťovny a asistenční služby na nás s tím, že nám jen oznámí, ve kterém zdravotnickém zařízení se klient nachází a do kterého jej máme dopravit. Ne vždy je totiž nejbližší letiště tím nejvhodnějším. V ideálním případě se snažíme volit letiště vybavené pro přistání podle přístrojů IFR, abychom na něm mohli přistán i za zhoršených podmínek," říká Martin Hejra, pilot a manažer letového provozu DSA a.s. Také pro letovou posádku je už ve fázi plánování důležité znát zdravotní stav pacienta. Důležitý je zejména požadavek na rychlost přepravy. Maximální doba letu totiž může být u některých pacientů limitována zásobou lékařského kyslíku, na nějž jsou napojeni. "Zdravotní stav některých pacientů zase vyžaduje, aby byl v kabině udržován po celou dobu letu tlak na úrovni hladiny moře, což znamená letět v nižší letové hladině, kde má letoun větší spotřebu a nemůže letět tak rychle," dodává Martin Hejra. Občas piloty zajímá i to, jak je pacient vysoký a jakým způsobem s ním lze manipulovat, protože u vyšších postav v případě jejich absolutní nehybnosti může být jejich naložení do letounu CJ525 složitější. Neméně důležité je při plánování repatriačního letu také jeho přesné načasování tak, aby nedocházelo ke zbytečným prodlevám.
Jak již bylo řečeno, DSA a.s. navrhuje OK-Ambulance s.r.o. a potažmo klientovi i nejvhodnější typ letecké techniky. Pro účely repatriačních letů lze využít i vrtulník AS355N Ecureuil s doletem 350 km a cestovní rychlostí 200 km/h, nejčastěji jsou to ale letouny Cessna CitationJet CJ525, který má ve zdravotnické verzi dolet 2100 km při cestovní rychlosti 690 km/h a Beechcraft C90 KingAir s doletem ve zdravotnické verzi 1500 km a cestovní rychlostí 390 km/h. Konkrétní typ se vybírá v první řadě podle požadované vzdálenosti, ale v řadě případů je více rozhodující rychlost přepravy. U některých pacientů, například malých dětí s vážným poraněním pojišťovny často rovnou upřednostní rychlejší proudový letoun bez ohledu na to, že je proti turbovrtulovému dražší.
Vrtulník AS355N se ke zdravotnickým transportům OK-Ambulance s.r.o. využívá asi nejméně, jeho předností je ale schopnost přistát přímo na heliportech nemocnic, díky čemuž odpadá potřeba pozemní přepravy sanitkou z letiště do zdravotnického zařízení. Proti tomu letouny CJ525 a C90 létají s pacienty pravidelně, a to zhruba dvakrát týdně, i když samozřejmě záleží na ročním období. Celkem DSA a.s. uskuteční kolem 80-100 repatriačních letů ročně. Z celkového náletu všech strojů společnosti, včetně Letecké záchranné služby a letecké školy, který za rok činí kolem 6000 tisíc hodin představuje zhruba 200 hodin sekundárních zdravotnických letů jen malou část, pro dva letouny CitationJet a KingAir je to ale kolem 80 % jejich náletu.
Ať už je pro konkrétní repatriační let nasazen kterýkoliv stroj, vždy je nutné jeho interiér, standardně vybavený pro VIP cestující uzpůsobit pro přepravu pacienta, přičemž přestavba zabere vždy několik hodin. V první řadě se demontují nadbytečné sedačky a také podlahové koberce a boxy na catering. Na odstrojenou podlahu se pak instaluje systém LifePort Plus, což je v podstatě jakási základna pro polohovací nosítka s nakládacím systémem, kontejnerem na lékařský kyslík a elektrickým rozvodem pro další zdravotnické vybavení. LifePort Plus je napojen na elektrickou síť letadla a jeho provoz nevyžaduje žádné úkony ze strany letové posádky. DSA a.s. má ve výbavě hned dvě sady LifePort Plus, neboť každá je uzpůsobena a certifikovaná pro konkrétní typ letounu. Jak v letounu CJ525, tak i C90 zůstávají po instalaci lehátka tři sedačky, z nichž jedna je určena pro lékaře a druhá pro záchranáře. Třetí pak může využít osoba doprovázející pacienta, například někdo z jeho rodiny. Samotné zdravotnické vybavení pak do letounu instaluje personál OK-Ambulance s.r.o. Jde o totožné vybavení, jaké najdeme v sanitních vozech rychlé zdravotnické záchranné služby nebo na nemocničních jednotkách intenzivní péče. Zahrnuje například vakuové lůžko, přenosnou tlakovou láhev na kyslík, plieni ventilátor, defibrilátor a multifunkční monitor, odsávačku, injektomat a řadu dalších prostředků a zdravotnického materiálu.
Nejčastější destinace repatriačních letů jsou identické s nejoblíbenějšími turistickými oblastmi. Právě čeští turisti, kteří na svých dovolených onemocní nebo utrpí nějaké zranění jsou letadly DSA a.s. převáženi nejčastěji. Jen v asi deseti procentech případů jde o pacienty, kteří v zahraničí onemocněli nebo se zranili při pracovní činnosti na služebních cestách. Posádky DSA a.s. tak létají pro pacienty zejména do zemí jako je Chorvatsko, Itálie, Francie či Španělsko, výjimkou ale nejsou ani lety na Slovensko, kde se častěji uplatní také vrtulník AS355N. Naopak nejvzdálenější destinace leží na stredomorských ostrovech, například na Korfu, přičemž v minulosti se už plánovaly i repatriační lety do severní Afriky. "Letěli jsme například i do turecké Antalye, ovšem s tím, že posádka musela na místě přespat do druhého dne a teprve pak mohla letět zpátky, a to z důvodu platných limitů na pracovní dobu pilotů," vysvětluje Martin Hejra. Maximální pracovní doba, stanovená mezinárodními leteckými předpisy, do níž se navíc nepočítá jen samotný let, ale i veškeré plánování a předletová a poletavá činnost, platí pro posádky DSA a.s. stejně jako pro posádky kterýchkoliv aerolinek.
Stejné podmínky jako pro kterýkoliv jiný dopravní letoun platí pro zdravotnické stroje i během samotného letu. V letovém plánu je sice takový let označen statusem "Hospital", nicméně pro posádku to neznamená žádné přednostní právo ve vzduchu. Prioritu sice lze vyžádat, ale pouze ve výjimečných případech, kdy je pacient skutečně v ohrožení života nebo třeba při přepravě orgánů k transplantaci, kdy je rozhodující každá minuta. Podle zkušeností ale žádný z evropských poskytovatelů zdravotnické letecké přepravy tuto možnost nezneužívá. Řídící letového provozu ve většině zemí pak na oplátku vycházejí posádkám zdravotnických letů maximálně vstříc, zejména když je pacient na palubě a v podstatě dobrovolně jim v rámci možností pohyb ve vzdušném prostoru usnadňují.
Jak již bylo řečeno, letecký zdravotní transport není zrovna nejlevnější. S vhodným cestovním pojištěním, jehož cena je proti tomu zcela nepatrná, ale může v případě potřeby těchto služeb využít kdokoliv z nás.

Foto: i na kratší vzdálenosti využívá OK-Ambuiance s.r.o. také i iík AS355N
Foto: autor, Jan Čadil, archiv OK-Ambulance s.r.o, archiv DSA i

Foto: l Lůžku se systémem LifePort Plus v kabině letounu CJ525 ještě bez insta
Foto: i Nosítka pro pacienta instalovaná v kabině vrtulníku AS355N Ecureuil

Klíčová slova: