Drahá léčba začala až po stížnosti pacientky

04.02.2014 16:25

Pacienti se stále častěji bijí za svůj nárok na potřebnou hrazenou péči. Systém placení té nejnákladnější léčby se bude muset změnit.

PRAHA Paní S. trpí vzácnou a často smrtelnou nemocí. Takovou, kterou má pár lidí z milionu. Lékaři ve specializovaném centru jí oznámili, že by jí mohla pomoci drahá moderní léčba.
To bylo letos v dubnu. Jenže plynuly týdny, byl červen a léčba nezačala. Prý má nemocnice na tuto péči z finančních důvodů "stop stav".
Do problému se vložilo pacientské sdružení a Linka zdravotních pojištěnců. Domluvili si schůzku s vedením nemocnice. Předložili všechny dokumenty. "Kdyby došlo na žalobu, nemohla by ji tato pacientka prohrát," říká Ondřej Dostál, právník z Platformy zdravotních pojištěnců, která poradní linku provozuje.
Během pár dní se paní S. k léčbě, o kterou usilovala, dostala.
Podle Dostála je to důkaz toho, že se v krajních situacích vyplatí brát se za svá práva.
Podobnou zkušenost mají pacienti s roztroušenou sklerózou. Na začátku letošního roku oznámilo devět pacientů záměr podat společně žalobu kvůli dlouhému čekání na léčbu. Zdravotní pojišťovna se promptně s nemocnicí domluvila na úhradě péče a podat žalobu nebylo nutné. Jenže už na jaře se opět začaly objevovat informace o jiných pacientech, kterým byla péče odkládána. "Když se někdo ozve, případ se vyřeší a všichni mají pocit, že je vše v pořádku. Ale není," říkali tehdy zástupci pacientů.
Pacient má nárok na léčbu, nemocnice na platbu ne Platí tedy, že kdo se hlasitě ozve, získá péči, na kterou by jinak čekal déle?
Podle ředitelky Všeobecné fakultní nemocnice Dany Juráskové to tak není. "Bohužel, samotná intervence finanční prostředky nemůže vygenerovat, tak to nefunguje," říká. Když se pacientské sdružení bylo přimluvit za léčbu pro paní S., byl už prý shodou okolností problém s úhradami péče vyřešený. Ani teď s penězi pro danou diagnózu potíže nemají.
"Byla to časová shoda. V tu dobu už jsme měli přislíbené navýšení balíku peněz pro tuto léčbu od zdravotní pojišťovny, takže jsme to mohli udělat," vysvětluje ředitelka.
Zatímco podle zákonů má každý pacient nárok na hrazenou péči, kterou podle odborného zhodnocení potřebuje, problém je, že nemocnice někdy nemají jistotu, že jim veškerou takovou péči zdravotní pojišťovny zaplatí.
Při větším nárůstu pacientů musí vést s pojišťovnami jednání. Právě v tento moment může docházet ke zpoždění nasazení léčby. A to může u některých onemocnění znamenat zhoršení stavu.
"Jsme s pojišťovnou v těsném kontaktu, neustále jednáme, ale ta jednání nejsou snadná a musím připustit, že neprobíhají v řádu dnů," uvádí Jurásková. Problém je tak delikátní, že o němnechtěla mluvit ani představitelka pacientského sdružení, které paní S. pomohlo.
Na Linku zdravotních pojištěnců se během prvních pětiměsíců fungování obrátily desítky lidí. "Když se kvůli způsobu úhrad omezuje péče, pacient je jediný, kdo si může péči zajistit," říká Dostál. "Problém se týká hlavně vzácných onemocnění," dodává.
Hledá se lepší model Mezitím probíhají jednání o tom, jak se bude drahá péče ve specializovaných centrech hradit v příštích letech. Návrhy padají různé. Podle jednoho by zdravotní pojišťovny platily péči pro každého nového pacienta ve specializovaném centru, pokud by to schválil jejich revizní lékař. V současnosti mají specializovaná centra na drahé léky pro svoje pacienty předem domluvený balík peněz, o určité procento vyšší než loni.
Rozhodnutí bude na ministru zdravotnictví Leoši Hegerovi (TOP 09) a jeho náměstkovi Petru Noskovi. Tomu dělají v tomto ohledu vrásky především onemocnění, jako je roztroušená skleróza. "Rádi bychom našli lepší model," říká Nosek. "Jsou oblasti specializované centrové péče, kde stávající vyhláška funguje dobře, jinde ale ne. Například u roztroušené sklerózy, kde je díky lepší diagnostice nárůst pacientů v desítkách procent, to musíme nějak vymyslet," vysvětluje.

Klíčová slova: